Litar ni på era urkopplade krockkuddar?
29 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Litar ni på era urkopplade krockkuddar?
Vi kopplade ur vår airbag hos en auktoriserad Mazdaverkstad och dom sa att dom ALDRIG skulle göra så om det inte var bergsäkert.
Jag har aldrig läst om eller hört talas om en sådan olycka.
Om det står om sådana på nätet, kolla källan!!! Vart kommer historien från? Vem berättar den? Är det förstahand information eller kommer den från en kompis jobbarkompis halvsysters morbror?
Angående att ha ungen fram eller bak, Jag skulle inte vilja ha Gustav bak om jag körde och var ensam. Jag personligen har inga problem att hålla en hand på honom och samtidigt köra. Dessutom sover han mest i bilen.....
Jag har aldrig läst om eller hört talas om en sådan olycka.
Om det står om sådana på nätet, kolla källan!!! Vart kommer historien från? Vem berättar den? Är det förstahand information eller kommer den från en kompis jobbarkompis halvsysters morbror?
Angående att ha ungen fram eller bak, Jag skulle inte vilja ha Gustav bak om jag körde och var ensam. Jag personligen har inga problem att hålla en hand på honom och samtidigt köra. Dessutom sover han mest i bilen.....
- Fru S.
- Alltid online

Jag har oxå hört att dom kan utlösas fast dom e urkopplade men kommer inte ihåg vart ifrån !
-

anettejohansson - Alltid online

vi har inte heller problem att hålla en hand på Leia (som sitter fram) ...jag menade på att man kan ALDRIG vara säker....så att det SÄKRASTE borde va att inte sitta bredvid ett b arn när man kör....
jag ska absolut köpa en sån spegel iallafall =) då kan man se ungen som sitter vbak oxå
..
jag ska absolut köpa en sån spegel iallafall =) då kan man se ungen som sitter vbak oxå
- Tigi
- Alltid online

När Melvin sitter bak når jag honom inte, har vi så stor bil? eller e jag väldigt liten? *ler*

- HelenaHbg
- Alltid online

HelenaHbg skrev:När Melvin sitter bak når jag honom inte, har vi så stor bil? eller e jag väldigt liten? *ler*
vad menar du ?
- Tigi
- Alltid online

Sofia85 skrev:Jag litar på urkopplingen. Vi har ett nyckelhål där man sätter in nyckeln och vrider om och då står det på instrumentpanelen att airbagen är urkopplad. Om du med urkopplad menar att man själv slår av den och inte att den är helt urplockad alltså.
Dock har jag bara stolen fram när jag kör själv, för det känns säkrare att ha den bak av andra anledningar.
Är jätteintresserad av att höra vad du har hittat för info på nätet, då jag mest har hört skräckhistorier om airbags som har blivit utlösta trots att man har kopplat ur dem. Och detta har då hänt nån kompis kompis som ingen egentligen vet vem det är. Med andra ord har jag inte hittat nån FAKTA om sådana händelser utan bara berättelser som förts vidare. Men för den skull vill man ju inte ta några risker, så jag är som sagt väldigt intresserad av vad du har läst!
Jag menar urkopplad, alltså inte är borttagen helt.
Försäljaren på VW (Arver Bil) tog upp ett fall där ett barn i tyskland dog pga att krockkudden löste ut fast den var urkopplad. Jag har hört den historien förr så jag kollade upp det på NTFs hemsida. Så här skriver de:
"Det enda kända dödsfall som hittills inträffat med ett barn och en påstått urkopplad krockkudde skedde 1998 i Tyskland. Familjen hade låtit urkopplingen göras av en auktoriserad verkstad. De placerade sin baby på passagerarsätet men vid en kollison löste krockkuden ut och barnet omkom. Verkstaden hade av misstag kopplat ur fel krockkudde, den på förarplatsen i stället för på passagerarplatsen. Olyckan inträffade på grund av slarv, okunskap eller missförstånd. Veterligt har det inte skett vid något annat tillfälle."
Här är länk till sidan: http://www.ntf.se/konsument/fraga5325.a ... rdon32.gif
Är det någon man borde kunna lita på så är det väl NTF i sådana här frågor.
Det lustigaste av allt är att krockkudden är urkoppad på Arver! Fast i en annan stad. Det lämnade förra ägaren till bilen in den för att få gjort. Till honom sade de då att det var säkert.
Jag kände mig osäker när vi tog över bilen och lämnade in den för en extrakontroll att det verkligen var ordentligt gjort. Det var det. Så nu har vi papper på att den är urkopplad.
Så länge jag inte får fakta baserade på ordentliga sanningsenliga uppgifter om att krockkuddar löst ut fast de varit urkopplade känner jag mig säker med att ha den "bara" urkopplad.
-

Koko - Alltid online

Det här är också intressant, angående placering: http://www.ntf.se/konsument/fraga1243.asp?katid=23
-

Koko - Alltid online

Koko...
hmmm... nä, man kan alltså inte veta förrän man har facit i hand. Och förhoppningsvis händer det inte, och alla krockar är unika, så det enda man kan göra är att sätta barnet där det känns bäst för båda parter, och hålla ögonen på vägen.
hmmm... nä, man kan alltså inte veta förrän man har facit i hand. Och förhoppningsvis händer det inte, och alla krockar är unika, så det enda man kan göra är att sätta barnet där det känns bäst för båda parter, och hålla ögonen på vägen.
- Ki27
- Alltid online

Koko: Då förstår jag! Den var ju inte urkopplad!!! Men det har fortfarande inte hänt en olycka med en urkopplad krockkudde. Men klantarslen som dom borde få fängelsestraff. (Ja, det tycker jag. Hårt kanske men det gäller människoliv!)
Tigi: Klart det är det säkraste. Sorry, jag menade inte nåt annat.
Tigi: Klart det är det säkraste. Sorry, jag menade inte nåt annat.
- Fru S.
- Alltid online

koko...jaa det är därifrån jag har hört att krockkuddar som har blivit urkopplade begagnade, kan gå fel...(har ioförsej hört i plural) men om man beställer en ny bil och beställer att man vill ha en sån nyckelavstängare då blir det rätt kopplat...jaa då kan man va säker menar jag. När vi beställde vår bil så beställde vi att vi ville kunna stänga av den så då känner iallafall jag mig säkrare...
- Tigi
- Alltid online

Tigi skrev:HelenaHbg skrev:När Melvin sitter bak når jag honom inte, har vi så stor bil? eller e jag väldigt liten? *ler*
vad menar du ?...att du sitter fram å inte når bak..eller att du oxå sitter bak fast inte når han?....
Haha nä jag menar att jag inte når honom när jag kör och han sitter där bak

- HelenaHbg
- Alltid online

Jag litar på urkopplingen. Vi har sådan där nyckelurkoppling.
Är vi båda i bilen åker hon dock bak så att den som kör slipper hålla koll på henne.
Är vi båda i bilen åker hon dock bak så att den som kör slipper hålla koll på henne.
-

thepal - Alltid online

HelenaHbg skrev:Tigi skrev:HelenaHbg skrev:När Melvin sitter bak når jag honom inte, har vi så stor bil? eller e jag väldigt liten? *ler*
vad menar du ?...att du sitter fram å inte når bak..eller att du oxå sitter bak fast inte når han?....
Haha nä jag menar att jag inte når honom när jag kör och han sitter där bak
jaa..hehe nää det gör väl ingen?!
- Tigi
- Alltid online

29 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2