Banner Forum Image

Ledsen dagis-kille... kan nån hjälpa? *långt*

Diskutera förskola och familjedaghem

Ledsen dagis-kille... kan nån hjälpa? *långt*

Inläggav Snigel » tor dec 10, 2009 21:48

Lilleman har börjat på dagis. I onsdags lämnade vi honom första gången men det går inte som vi hade tänkt oss tyvärr... Han är ledsen och gråter hela tiden så pappa har fått hämta honom efter ett par timmar både på onsdag och idag.
Vi vill ju inte att våran underbara gosekille ska vara ledsen på dagis :cry:

Dom använder 2 veckors inskolning här. Man började med att vara med i några dagar 9-12 och sedan gå hem. Det gick bra. Han fick en del kontakt med fröknarna som är jättegulliga. Barnen är också ett härligt gäng, inga problem där. Han leker fint ute o inne även om det är ganska svårt att gå i tjocka ytterkläder när man är liten...

Problemet kom nu när han ska lämnas där. Kanske beror det på att kindtänderna just kommit? Han gråter mycket hemma också och är alltså inte sej själv. Har även haft lite feber av detta till o från, samt diarré.
Kanske vill han bara inte vara på dagis o tycker att mamma o pappa är råttor som lämnar honom?
Han har varit hos mormor o morfar ett par dagar i veckan utan problem, men dom känner han ju så väl.

Han tar inte napp, använder inte snuttefilt eller gosedjur och har inget annat som han är otroligt fäst vid. Kanske det är ett problem? Vi har trott att han är trygg utan detta eftersom han inte vill ha något, men kanske är det inte så?

Imorgon har han fått ledigt från dagis, fröknarna rekommenderade att låta honom vara hemma o ta det lugnt över helgen och sedan försöka på måndag igen. Då ska vi ta dit hans vagn o se om han vill använda den för att känna sej "lite mer hemma".

Är det någon som har några idéer på vad vi kan göra? Hur får vi honom att gilla dagis?
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Re: Ledsen dagis-kille... kan nån hjälpa? *långt*

Inläggav Kali » tor dec 10, 2009 22:01

jag förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt och göra ont ont ont i hjärtat och jag vet inte hur man gör (fast jag är säker på att många här har bra tips)

däremot så vill jag säga att bara för att han (helt normalt!) protesterar och blir ledsen när hans mamma och pappa inte är där så betyder det INTE att han inte är trygg. Inte heller är barn som har napp/snutte per automatik tryggare, det har inte med det att göra. Däremot kanske han skulle behöva känna sig tryggare med någon av fröknarna som kan vara lite övergångsobjekt, finns det någon av dem som kan engagera sig extra i att bygga relation med Liam tro?
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » tor dec 10, 2009 22:41

Åh stackars lilla gubben och er oxå.

Jag har tyvärr inte några goda råd alls men har kompisar som varit i samma situation - det har dock löst sig efter hand - vet inte riktigt hur de har gjort dock. Men det finns säkert många här inne med bra råd och tips. Fröknarna kanske har några bra råd att ge.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » tor dec 10, 2009 23:56

Vi fick oxå en "egen" inskolnings fröken som Noel kunde ty sig åt.

Men ändå så var Noel JÄTTE ledsen när vi lämnade honom och skulle gå, han ville absolut komma till mig.

Nu när han gått ett par månader så känner han sig mer "hemma" där. Visst kollar han lite skeptiskt med sina fina ögon när jag går men han blir inte ledsen. Andra dagar så säger han inte ens hejdå.

Det kan ju vara så i början att dom gråter jätte mycket, men förhoppningsvis så går det över om några veckor när han börjar känna igen alla och känna igen alla rutiner som dom har på dagis.

Jag brukar alltid pussa på Noel och krama om han när jag går. Det har jag gjort sen dag 1 och ändå så har han anpassat sig väldigt bra och tårarna har försvunnit... :)

Men ni hittar säkert ett sätt som passar er bra. För mini-mamman så verkar ju inte det här med pussar och kramar vara till nån större fördel medans för oss så fungerar det jätte bra... :)
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » fre dec 11, 2009 08:08

gus grät också jättemycket ibörjan. Han var helt otröstlig och höll på ett bra tag efter vi gått.

Vi gjorde så at vi skaffade benhårda rutiner när vi lämnade.
Det skapade en trygghet hos honom och han lugnade sig efter kanske en vecka.
Nu springer han in och om hans bästis är där så kramar dom om varandra och går iväg. Vissa dagar vill han inte ens vinka till mig.

Vi skaffade ett gosedjur till honom. Han har aldrig varit intresserad av det men ibörjan där tyckte han att det kändes skönt tror jag.
Det har även hjälpt oss nu när han sover i eget rum.

Jag tycker synd om dig för jag vet hur jobbigt det är att lämna en älskling som gråter hjärtskärande.

Vi har sån tur att två av pedagogerna verkar vara väldigt förtjusta i Gus så det känns alltid jättebra att lämna honom nu....
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre dec 11, 2009 08:27

Det är helt normalt att dom reagerar så. Alla barn gör det mer eller mindre. En del redan på inskolningen, andra efter. Vårt dagis har gått ifrån 2v inskolningen helt och dom upplever att det blir mindre jobbigt för barnen då.
Dom kör 3 dagar, sen är det klart. Det är 3 dagar då en/båda föräldrarna är med hela dagen. Sen på 4 dagen lämnar man och går hem, såklart men back-up. Men det har faktiskt varit färre bakslag. Barnet är med på allt redan från första dagen med den tryggaste punkten, föräldern. Det är föräldern som lägger sig på vilan med barnet osv.
Många förskolor håller kvar i 2v varianten eftersom det "alltid varit så". Men den blir så upphackad anser jag. Barnet får ingen helhetsbild förrän alldeles på slutet.

Nu är det ju så att många barn får en period av ledsamhet ändå. Det enda man kan göra är att andas djupt, pussa/krama/vinka rätt snabbt när man bestämt att man ska gå. Dra inte ut på avskedet, det är jobbigt oavsett när det kommer. Sen är det sååå viktigt att man visar att man inte påverkat....Mission impossible...jag vet, men man får fejka allt man orkar. Grina på väg hem i så fall, men visa inte honom att du är orolig/ledsen. Efter 2-4v har de allra flesta vant sig bättre...tro mig, det kommer Liam också göra, vips springer han in på dagis hälsar på alla och rusar iväg för att leka och vips är det du som står i hallen och känner dig lämnad...:-)
sprallos

Inläggav Tossy » fre dec 11, 2009 11:00

När Ida började var där en tjej som började samtidigt som var väldigt ledsen länge. Hon fick sitta i sin vagn och titta på de andra barnen, med sin nalle i knät, då kändes det lite bättre för henne. Ibland fick hon komma till fröken och ibland blev hon ledsen såklart. Men det blev bättre och bättre och nu är det inga problem alls för henne. Så egna vagnen tror jag säkert kan fungera bra, ta med nån favoritleksak också om han inte vill ha ett gosedjur eller så. Något han känner igen. När Ida blev ledsen så såg jag alltid till att ge henne till en av fröknarna efter att jag sagt hej då, att bara släppa henne på golvet kändes inte alls bra. Jag säger också ett kort hej då, en kram, puss och hej då och sen går jag. Tog inte många dagar innan hon slutade gråta innan jag ens kommit så långt att jag inte hörde henne längre. En egen fröken som bryr sig extra om Liam är nog också jättebra, som han kan finna trygghet hos. Det kommer gå över, men det tar några veckor och vissa tycker det är jobbigare än andra. Hoppas det blir bättre på måndag!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » fre dec 11, 2009 22:36

Vad ni är bra!! Det är precis såna här inlägg man behöver läsa när man är lite deppig över motgången, kram på er! :)

Kali, skönt att höra att det inte är att han är otrygg på något sätt. Fröknarna är ju alla snälla och jag tror att dom säkert är med på att låta Liam välja ut en favorit som han kan få ha som "sin" ett tag framöver. Ska prata med dom på tisdag för då är det min tur att försöka lämna honom :roll:

Trötta mamman, ja jag hoppas att tiden tills att det blir bättre inte blir så lång...

Mini-mamman, ja Liam är som Teodor- han klarar inte alls ett utdraget hejdå. Vi har ju lämnat honom till mormor o morfar ett par dagar i veckan och till och med då kan han bli ledsen om vi inte gör avskedet ganska snabbt. Puss och vinka är precis lagom.

Minismamma, skönt att det blev bättre för Noel- dagis ska ju vara skoj!

Fru S, vad gulligt med en bästis, det är ju så man vill att det ska bli!
Gällade gosedjur så ska jag försöka prägla honom på Gosegrodan som var hans favvo ett tag för nåt halvår sedan. Kanske kan dom finna tillbaka till varannn... :wink:

Sprallos, ja jag är lite kluven till inskolningssättet eftersom Liam inte tycks gilla det till hundra procent. Men å andra sidan vet jag ju inte om han hade funkat bättre med något annat. Tyvärr kanske vi får testa det redan i mars, eftersom vi ska flytta till grannkommunen då... får se när vi får dagisplats där- jag tänkte vänta tills att vi får på förstahandsvalet där. Förstås...

Tossy, ja "vagnstricket" ska testas på måndag! Fröknarna rekommenderade också det! Han ska få använda den både ute o inne, om han vill. Dom sa att vi kan testa att ta med vällingflaska också för det funkar tydligen med vissa.
Att lämna famn till famn gör vi, det känns helt klart bäst!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » fre dec 11, 2009 22:48

mini-mamman, neee, inte tyckte jag att det var puckat alls. Jag kanske oxå uttryckte mig lite dumt när jag jämförde dig och mig... :) Inte tror jag att du bara dumpar av och skiter i ditt barn, har ju läst tillräckligt i dina andra trådar under så lång tid som vi hängt här på VMB för att veta att inte är så.. :)

Snigel, jag tror på att det kommer gå jätte bra snart för er oxå... :D Vagnstricket har jag aldrig hört talas om men det verkar ju fungera så varför inte... :D
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » fre jan 08, 2010 15:11

Måste bara ge en ny rapport:

Liam fick ledigt över jul o nyår och vi påbörjade ny inskolning igår. Sambon var med eftersom jag ligger hemma sjuk.
Först grät han när han kom in i kapprummet, men slutade efter att ha sett att pappa stannade kvar. Han lekte och kom emellanåt tillbaka till pappa för lite kram o puss för att sedan leka mer.
För första gången sov han på dagis! 1 1/2 timme, vilket är mycket för att vara honom. Känns bra, eftersom jag gissar att en orolig bebis inte skulle göra det!

Dom var där mellan 9-14.30 och gick hem när han hade som roligast för att se till att han kopplar ihop dagis med nåt kul.

Nu sitter jag och väntar med spänning på hur dagen har gått...
Efter att ha haft lite tid att tänka över julledigheten så har vi kommit fram till att vi vill att fröknarna tar mer aktiv kontakt med Liam innan vi lämnar honom igen. Han är typen som inte söker kontakt så snabbt själv, fast är samtidigt ganska lätt-flörtad när någon bara börjar leka med honom.
Oj måste gå nu- nu kommer dom :) :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav mallan29 » lör jan 09, 2010 13:34

Hur har det gått nu då snigel? Lycka till.
Ella ska börja på dagis på onsdag. Blandade känslor hos mig. :=)
Användarvisningsbild
mallan29
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » lör jan 09, 2010 22:27

Ja nu har det gått bra på dagis i två dagar med pappa! I fredags knackade han själv på dörren och ville gå in på morgonen!
På måndag ska pappa med honom och på tisdag går jag dit. Tänkte se om jag får honom att leka med/bäras av fröknarna då, annars känns det inte som det är någon idé att försöka lämna.
Hörde förresten att alla tre barn som skolades in samtidigt med Liam ska börja ny inskolning på måndag- detta eftersom fröknarna blev sjuka innan jul och inskolningen därför gick åt pipan...
Lycka till med Ella på onsdag!! Hoppas att det går bra för er! :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Återgå till Förskolan