Banner Forum Image

Låter hela nätterna.. 11 månader gammal

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Låter hela nätterna.. 11 månader gammal

Inläggav Elvan01 » fre dec 18, 2009 14:34

Hej !
vi år ett par som har en 11-månaders son som vi har haft mycket kämpigt med att få att sova på nätterna i mer än två tre timmar i sträck ,dessutom låter han i stort sett konstant ,ett ljud som är ett sorts öhhh-öhhh i evigheter och det har varit så länge vi kan minnas . Ljudet i sig är inget skrik eller gnäll men det kan gå upp i gallskrik till slut men oftast efter en halvtimme eller timme så tystnar han för ett tag. Vi har provat ALLT ,tagit bort napp haft napp gett välling på natten ,eller bara vatten ,inte gett nåt alls och sen har vi dessutom varit hos ett flertal läkare för vi misstänkt någon typ av födoämnesallergi,såssom mjölkprotein allergi eller gluten ,vi har i flera månaders tid haft honom på helt mjölkproteinfri .kost och det har inte gett någon skillnad .Han hade kolikliknade symptom från födseln ,alltså mycket gaser dock inte gallskrik som vid en regelrätt kolik. Vi har gjort pricktester flera gånger som inte gett utslag på något och ingen av de läkare vi varit hos ser något fel på honom ,tvärtom han har gått upp i vikt lätt hela tiden och ligger snarare över kurvan i vikt än under. Alltså , inga hudutslag inga svåra diareer inga konstigheter alls medicinskt. Hans personlighet är oerhört aktiv och han gick redan vid 8 ½ mån ålder ,han har alltid redan från födseln haft svårt att sova länge och oavsett om vi dragit honom i vagn eller åkt bil så var det max en timme han sov ,oftast en halvtimme i taget. Nätterna har följt samma mönster och vi har fått alla möjligt råd och tips om att han skulle nog sova bättre när han började gå ,men tvärto,m nu har det nästan om möjligt blivit värre sedan två månader . Läggningen går ganska bra han somnar efter en halvtimme oftast efter att vi bär honom i selen och han sover sedan den första timmen helt ok och då har han oftast fått en flaska välling en timme eller halvtimem tidigare. Efter en timme sedan eller ibland två så vaknar han med ett skrik oftast och är mycket orolig och även om vi bär honom eller ligger med honom i våra sängar och tröstar kan det tat två timamr inann han lugnar sig och somnar om ,dock låter han sedan fortsättningsvis i månag timmar och det är omöjligt att ligga bredvid och sova ,sedan blir det återkommande liknande utbrott som just beskrivits och sedan fram emot fyra brukar han somnade igen och sova ett par timmar ,då såklart är han så trött att han ibland inte orkar låta hela tiden fram till morgonen. Han vaknar sedan och är hur pigg och glad som helst och håller sedan igång och leker och är hur ”normal” som helöst hela dagen. Han sover en stund (25-4min)på förmiddagen ,oftast i vagnen och sedan en stund (40 -60 min) på em i sin säng . Nu har vi haft honom i vår säng på nätterna för han verkar vilja ha närhet från oss ,men vi har provat att ha honom i hans säng och då beter han sig likadant . På dagtid låter han inte under sömn och sover lugnt i sin säng, kan vakna med gallskrik vissa dagar men det händer inte så ofta . Vi har trott att detta ska gå över och tänkt att tiden nog är lösningen att hans tarmar varit outvecklade och att det med tiden skulle väx abort och hans sömn också skulle bli bättre,men vi börjar känna oss uppgivn och desperata eftersom det inte alls har blivit något bättre. Finns det någon som känner igen sig eller kan komam med något tips så tas det tacksamt emot. Har säkert glömt att skriv en del symptom eller gjort en rörig beskrivning av alltihopa men det sätter sina spår att nu nästan gått ett helt år utan någon bra sömn. En parantes är att jag ammade honom fram till och med 4 månader, men detta spelar ju ingen roll i sammanhanget då hans beteende var samma innan och efter.
Stort tack på förhand för alla eventuella råd mm!
http://www.SpanienPortal.se - Mina sidor om Spanien
Elvan01
Nykomling
Nykomling

Re: Låter hela nätterna.. 11 månader gammal

Inläggav a_y_g » fre dec 18, 2009 22:45

Känner igen mig i det du skriver har en dotter på 1 år som oxå alltid har sovit korta perioder och väldigt oroligt. Hon lät välidigt mkt i sömnen när hon var mindre, ett slags stånkande men nu så bökar hon runt i stället, vänder o vrider på sig, ställer sig i krypställning o gungar fram o tillbaka, sätter sig upp mm. Och precis som du säger så är den första timmen/timmarna ganska lugna men sen börjas det. Vi har oxå börjat tänka i allergibanorna men har inte testat att köra någon diet förutom när hon var liten så körde jag mjölkfritt i nån vecka då hon precis som er son var gasig o hade ont i magen men skrek inte. Denna gav ingen effekt. Tyvärr har jag inga goda råd men ville bara säga att ni inte är ensamma...
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Re: Låter hela nätterna.. 11 månader gammal

Inläggav che » lör dec 19, 2009 18:41

Känner också igen det oroliga, oroliga nattetid. Mitt barn låter inte som du beskriver men vaknar det gör h*n ofta. Bra nätter nån gång i timmen, sämre två tre ggr i timmen o har så gjort i ett halvår ganska exakt. (mitt barn är nio månader)

Svårt att uppfatta ljudet du beskriver via internet men det kan inte vara ett mysläte? Eller ett trötthetsläte, min väns son låter så o det är faktiskt ganska högt o han har ju hållt på o grejat ljudmässigt nattetid sen han föddes.

Har inget bot gällande uppvak på natten. Säg till mig om du hittar ett he he. Vissa saker funkar bättre än andra. Sjal, sele, vagga, vyssa, gunga, spjälsäng, samsovning, mat/inte mat. Vi har provat det mesta, o som sagt i perioder så går det relativt fort att trösta. Gäller bara att fatta vad h*n vill att vi ska göra...
che
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barn och sömn