Banner Forum Image

lång bilresa med liten bebis..

Här kan alla ressugna ge tips och råd inför barnsemestern

lång bilresa med liten bebis..

Inläggav Happy » tor mar 26, 2009 13:03

Om någon vecka ska vi iväg på en lång bilresa, betyder att vi ska sitta bilen mer än 6 timmar.. min son är snart 5 veckor. kan han ta skada av att sitta för länge i bilbarnstolen? han sover väldigt bra i den. men man kan ju inte hjälpa att oroa sig :roll: något annat man ska tänka på?
Happy
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Re: lång bilresa med liten bebis..

Inläggav SessanA » tor mar 26, 2009 13:06

Vi bodde förut i Linköping (nu i Sunne Värmland) och våra föräldrar på i värmland... Vi åkte första gången när Theodore var 4 veckor gammal och det tar 4 timmar!
Man ska stanna en gång i timman eller vi gjorde det medan BVC- sköterskan sa att vi skulle ta en pause på 10 minuter var 40:e minut.. Annars säger killen till när han inte vill sitta längre!
BildBild
BildBild
BildBildBildBildBildBildBildBild
BildBildBildBild
Mf 5/6 - 09.
SessanA
Alltid online
Alltid online

Inläggav Happy » tor mar 26, 2009 13:08

varför ska man ta en paus varje timme om han sover?
Happy
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav Liina » tor mar 26, 2009 14:36

Jag skulle säga såhär: om barnet sover så fortsätt åk. När den är såpass liten som fem veckor kanske man kan ta en paus mitt i allt oavsett om barnet sover eller ej, men jag skulle aldrig pausa varje timma om barnet sov gott och såg ut att ha det bra. Däremot är det ju viktigt att man lyssnar på om barnet gnäller och vaknar och är ledsen eller så, då kanske man får ta en lite längre paus så barnet får sträcka på ryggen lite.

När elsa var fyra månader åkte vi bil i fyra timmar och efter en vecka hela vägen hem fyra timmar igen, hon sov genom hela resan båda vägarna och vi tog då inga pauser. Man ska ju inte utmana ödet :)
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tor mar 26, 2009 14:39

Vi åkte långt när Oskar var 7-8 veckor. En resa på ca 6o mil, vi hade räknat med att stanna en gång i timmen men han sov i prinicp hela vägen så till slut så väckte vi honom då vi själva var tvungna att äta. Då fick även han mat och torrt sen sov han resten av vägen igen.

Räkna dock med att stanna ofta men om han sover fortsätt att köra för han mår inte dåligt av att sitta i stolen om han själv inte säger ifrån.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » tor mar 26, 2009 14:43

ja jag kunde inte hålla med taweret mer! man får räkna med stopp var tionde minut och helt enkelt vara tacksam om barnet istället sover. :)
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tor mar 26, 2009 14:47

För om man utgår från flera stopp och dom blir färre så blir man ju själv inte stressad utan glad över att resan går så smidigt :D
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav SessanA » tor mar 26, 2009 17:41

Man ska ta en rast i timmen pga att barnens rygg är så skör så de kan bli sneda i ryggraden om de sitter för länge i en bilbarnstol/babyskydd!
BildBild
BildBild
BildBildBildBildBildBildBildBild
BildBildBildBild
Mf 5/6 - 09.
SessanA
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » tor mar 26, 2009 20:09

Jag frågade på Bvc när Noel var super liten för vi skulle ut och åka bil. Då fick vi till svar att bebisen säger till när den inte vill sitta i stolen längre. Är det så att han sover så ska det inte vara nån fara.
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » tor mar 26, 2009 21:12

Ja precis, jag har fått samma info. Visst är deras ryggrad skör men de säger till om det är obekvämt, är det inte obekvämt så är det helt enkelt ingen fara för ryggen.
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Chobb88 » tor mar 26, 2009 21:21

Det som SessanA skrev fick jag som svar då jag frågade.
Dom e ju så små då o man ska vara rädd om ryggen.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav *erika* » tor mar 26, 2009 22:25

Vi åkte från trollhättan till stockholm när Meja var 3 veckor och hon sov mest hela tiden men jag tog upp henne när vi själv behövde göra en bensträckare och när det var dax för blöjbyten och mat så klart. Som fler säger här så säger dom till när det inte är bra längre och åker man en resa som är lång tror jag inte det är någon fara för deras ryggar, värre är det nog om man åker långt väldigt ofta utan paus. Sover bebisen så kör på, men gör iaf ett längre lunch/rast stopp och sedan så får bebisen bestämma om ni ska stanna ofta eller köra på och är han vaken och ni själv ska sträcka på benen så ta upp han en stund, men räkna med att resan kan ta tid om lilleman vill!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
*erika*
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Blåbäret » fre maj 15, 2009 12:54

Oj, det här hade jag inte ens tänkt på. Ska i juli åka lång med lillan själv och letade därför i denna tråd. Först ska vi åka tåg och sedan bil. Tänkte mest att det var skönt att åka bilen sen sista sträckan för då kan man stanna och stör ingen obekant så att säga om hon skriker. Hade inte tänkt på att hon inte ska sitta för länge i stolen.

Men jag tänker också på din beskrivning chic, det är detta som jag fruktar ska hända, jag menar vad gör jag om bebisen bestämmer sig för att nu är det slutåkt, skittråkigt och bläää.
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav SessaNessa » mån okt 26, 2009 12:50

jag har läst att de inte ska åka mer än max 30 min per dag de tre första månaderna...
SessaNessa
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav Eva » mån okt 26, 2009 15:10

Jaa, här sitter jag i bilen och surfar och vår lilltös är redan ute på sin sjätte biltur som räcker över minst fyra timmar. Och nästa vecka skall vi köra 85 mil. Och jag ska säga att det är betydligt värre med storebrodern;) (Som också satt i bil över 3000mil under sitt första levnadsår och inte har han fått något fel heller). Vi har alltid kört på barnens villkor - gasat när de varit tysta och stannat när det varit tråk och gnäll.
Eva
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Resa med barn