Banner Forum Image

Låna till schyssta räntor?

Diskutera arbete , ekonomi, arbetslöshet och utbildning

Låna till schyssta räntor?

Inläggav che » mån nov 30, 2009 23:26

Det är ju aldrig schysst att betala räntor men ni fattar vart jag vill komma....

Är du en bra förhandlare?

Hur har ni pressat bolåneräntorna?

Tänker mig i första hand de rörliga.
che
Alltid online
Alltid online

Re: Låna till schyssta räntor?

Inläggav Fru S. » tis dec 01, 2009 07:53

Min man är en sån prutare. Han fick ner räntan rätt mycket då det inte var så lågt som det är nu....

Det är väl typ nu man ska låna pengar???

Jag är helt värdelös på sånt här....

Jag svarar ändå!
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » tis dec 01, 2009 21:44

Jag var ju snygg när jag skulle pressa räntan hos vår existerande bank nordea... hm... det slutade med att dom sa att dom tyvärr inte kunde matcha den räntan vi fått hos SEB på 1,22% (inte enligt plan alltså).
Så nu sitter jag mitt i flytt av konton, autogiron och allt annat elände för att tjäna småprocent *hihi* Fast med huslån så blir det ju en del kronor i slutänden.

Nu är jag som synes ovan inte någon expert i detta, men grejen är väl att erbjuda banken att de får "rå om en" totalt (lönekontot, sparkonton och lån) om de ger en schyst ränta, som spöar övriga bankers efinfina rbjudanden...

Jag hade gissat på att det finns mer marginal att pruta på räntan om man ska binda än ha rörlig (den är ju så låg redan). Läste att det kan vara läge att börja binda en del av lånen nu för att reporäntan (så heter väl inlåneräntan som bankerna får??) lär höjas nästa år och därmed höja räntan för oss. Men vad vet jag :oops:
Lycka till med förhandlingarna! :D
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » tis dec 01, 2009 22:38

Jag är verkligen ingen prutexpert, men jag antar att om man har många engagemang (konton, sparande, pension etc.) i sin bank så kanske man kan "hota" lite med att byta så kanske dom kan sänka lite extra.
Har en kompis som inte fick någon bra deal alls av sin bank och sen när han bytte så undrade banktjänstenmannen varför. När han förklarade att han fått en bättre deal på en annan bank så fick han responsen: "Va, du skulle sagt till så hade vi sänkt oss också!" Vad är det för jävla sätt??? :shock:
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » fre dec 04, 2009 14:23

Jag tror tvärtom, att man är i ett bättre förhandlingsläge när man har en rörlig ränta. Har man en fast är man ju bunden till banken o kan inte avsluta hur som helst.

Har förstått på banken att man har mer "pondus" om man byter o har allt i samma bank- såklart.

Räntan på rörlig ligger på 1.55, vet att andra har fått ner den till 1.05 så viss prutmån finns. Procentuellt är det ju apmkt. Jag trpor att man behöver vara ganska på o framförallt fråga banken vad DE kan erbjuda mig. Trots allt säljer ju de en "vara" som jag köper. Vi tjänar båda på en bra affär o för min del är det viktigt att banken fattar att jag är kund hos dem. Vill ju att bra service ska vara ett nyckelmantra hos de företag jag handlar hos men så är det inte o kan således därför tänka mig att betala lite extra för en bra service, en tillmötesgående kontakt som är trevlig o bra.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » fre dec 04, 2009 14:30

MIn man är grym på förhandling, vi har 1,04% vi har kollat med andra och sen har vi "allt" i samma bank även försäkringar osv..

Om man köper hus ska man dock tänka på hur man tar ut pantbreven om man vill kunna byta bank, annars kan det bli en dyr historia..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » fre dec 04, 2009 21:00

Maiyah: Vad menar du med pantbreven? Berätta gärna, för vi står kanske snart inför att köpa radhus.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » fre dec 04, 2009 21:31

Maiyah- hur tänkte du med pantbreven?
Jag trodde att det bara var lånebindingstiden som kunde orsaka extra kostnad vid byte av bank? (Pantbreven är ju husets så dom i sej behöver du väl inte göra något med).
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Återgå till Arbete & ekonomi