Banner Forum Image

Lämna barn ensamma i bilen

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Lämna barn ensamma i bilen

Inläggav marimo » ons dec 01, 2010 23:44

Igår när jag och Elsa kom ut från Ica så ser jag att i bilen bredvid sitter ett litet barn ca 1,5år ensam kvar. Det tyckte jag var jobbigt att se då jag själv aldrig skulle lämna Elsa ensam i bilen. Som tur var kom mamman ut innan jag var riktigt klar. Annars hade jag nog suttit kvar i min bil tills någon kom till barnet i den andra bilen. Det var nästan så jag hade lust att fråga varför hon lämnat barnet själv, men det gjorde jag inte. Jag har ju ingen rätt att lägga mig i hur andra gör.

Men nu undrar jag hur ni gör, lämnar ni era små barn ensamma i bilen?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
marimo
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Lämna barn ensamma i bilen

Inläggav tinali » ons dec 01, 2010 23:49

Nej, har aldrig gjort det.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » ons dec 01, 2010 23:57

Det har hänt, Ida har sovit och jag har snabbt sprungit in på affären.
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav borås » tor dec 02, 2010 07:41

jag har lämnat elin i bilen när hon sover djupt och jag ska in i närbutiken (bor på landet), stallet eller liknande det är max 3 minuter det handlar om. Låter henne även sova färdigt i bilen på gårdsplanen, har då fönster både i bilen och i huset öppna så jag hör när hon vaknar.
borås

Inläggav ToToRo » tor dec 02, 2010 07:44

Jag har lämnat Liam när jag sprungit in och hämtat paket på kiosken. Men jag brukar prata med honom innan. Men jag brukar inte lämna långa stunder och speciellt inte när det är varmt...

ush.... läste ni om pappan som glömde sitt barn i bilen när han var på jobbet? Den berättelsen påminner mig att vara försiktig med ensamma barn i bilen. Även om det var något extremt.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav matildab » tor dec 02, 2010 08:01

har inget körtkort så kan inte säga vad jag skulle gjort för vi är ju alltid två i bilen ,men tycker nog det är värre att lämna barnet i bilen än hemma i spjälsängen om det bara handlar om några minuter.har aldrig lämnat Ruby.men vi har fört samtal om det hemma då vi har tvättstuga och en bebis som sover enormt mycket samt att min sambo jobbar utomlands och jag är ensam mycket..hitills har det alltid löst sig dock.jag är mest rädd för att jag själv ska halka i trappen och tuppa av el nåt, hon kommer ju ingen vart liksom!

men sen kan man ju vända på det och tänka på att att många barn sover ute i vagn och det är ju inte alls konstigt jag har gått förbi många villor/cafeer där det inte verkar som om någon stirrar sig helt blind på vagnen så varför skulle det vara värre i en låst bil???hmmm kan bli en intressant diskussion faktiskt.
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Fru S. » tor dec 02, 2010 08:33

Jo, jag har lämnat Gus ensam i bilen ett par gånger. Men bara när jag sprungit snabbt in på macken för att hämta paket/posta brev.

Jag har alltid pratat med honom innan och har det varit många bilar utanför så har han fått följa med in.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav LineMor » tor dec 02, 2010 08:56

Jag har också lämnat Line ett fåtals gånger när man bara ska ha en liter mjölk på närbutiken och hon just somnat. Men inte när det är extremt varmt eller kallt ute!
Men jag måste säga att tanken slår mig alltid att tänk om det blir ett rån medans jag är här inne så jag blir fast i flera timmar!
Senast redigerad av LineMor tor dec 02, 2010 09:08, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Bild

http://fredrikas.bloggspace.se/
Användarvisningsbild
LineMor
Alltid online
Alltid online

Inläggav marimo » tor dec 02, 2010 12:17

Ja, det är nog jag som är överbeskyddande kanske. Men jag föreställer mig alltid att det värsta ska hända tex någon kör in i bilen, jag halkar, någon bryter sig in i bilen och tar henne osv. Min lista kan göras lång! Bodde förut i en lägenhet med tvättstuga jag kunde inte lämna henne ensam i lägenheten då heller. Får liksom ont imagen bara jag tänker den tanken.
Ha barnen sovande ute på altanen/balkongen i vagnen är jag inte lika "rädd" för, men då med en "barnvakt" så att jag kan höra henne. Har dock aldrig lämnat henne så heller. Jag är nog överbeskyddande och har en stor separationsångest då jag till och med tycker det är jobbigt att lämna henne hemma med pappa när jag åker för att handla.
Sen kanske jag hade gjort annorlunda om jag var ensamstående, då man ibland kan bli tvungen att lämna barnen ensamma. Och det har jag full förståelse för att andra gör.
Oj det blev lite rörigt det här. Hoppas någon fattar vad jag menar!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
marimo

Inläggav Aurora » tor dec 02, 2010 12:38

Marimo jag håller med dig! Jag har aldig lämnat Julian ensam i bilen och tycker inte man ska göra det med småbarn (fast jag kan förstå er som lämnat några minuter när ungen sover - den situationen har jag inte råkat ut för så jag har inte behövt bestämma mig om jag då skulle lämna eller inte). När barnet är så stort att man kan prata med det kan jag förstå att man kan lämna dom en stund däremot. Knepig fråga det där, man vill ju heller inte väcka dom i onödan.

Men tänk om man skulle glömma som den där pappan - herregud alltså!
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » tor dec 02, 2010 13:44

Nej jag lämnar inte ungarna i bilen och knappt någon annanstans heller, dom får somna om sen. Vågar inte ens lämna dom ute på altanen utan jag kör in vagnen istället (och det fattar tom jag att det är lite fånigt men jag jobbar på det ;) ).
Den enda gången jag lämnar barn sovandes är när jag hämtar på dagis, då får Josefine stå utanför dörren och jag springer och tittar till henne hela tiden.

Det är upp till var och en vad man vågar, förutom när det är för varmt eller kallt, men jag skulle faktiskt bli arg om min man eller min mamma lämnade ungarna i bilen eller i vagnen någonstans.

Min svägerska och hennes man tex, dom hade inga problem att lämna sin dotter utanför porten när dom bodde i lägenhet, dom bodde på femte våningen och hade ingen babywatch. Det funkade för dom men jag skulle aldrig kunna göra så.

Jag har varit med om att ett spädbarn har blivit lämnat i bilen utanför mitt jobb (ica) i 30 graders värme. En annan kund kom in och berättade att en bebis satt och gallskrek i en bil på parkeringen utanför. Mina kollegor hade försökt få tag på föräldern men inte hittat denne än. Jag hade precis kommit till jobbet när jag fick höra det och tyvärr hann jag inte få tag i bilregnummret för hade jag fått det hade jag ringt polisen (och ev slagit in rutan om jag sett att det var riktigt illa).
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tor dec 02, 2010 19:43

Jag har haft jättesvårt att lämna Elis; när han var några veckor var jag tvungen att gå upp på vinden och hämta ner min vinterjacka (vi bodde i lägenhet) och då var han ensam i ca fem minuter (han sov) men jag hade tvångstankar om att jag skulle tappa ner nyckeln i hisschaktet och inte komma in i lägenheten igen att jag mådde fysiskt illa ;)

Jag har dock låtit honom sova klart ute i barnvagnen på gården (framför fönstret) nu när vi bor i hus.

För några veckor sen somnade Elis i bilen och jag behövde hämta ut ett paket, då lämnade jag honom för första gången i bilen eftersom han är för tung för att bära när jag skulle hämta ut ett stort paket. Men då har jag som många andra här tvångstankar om att något ska hända med bilen eller att någon ska bryta sig in i den och ta honom! Så helst så tar jag med honom överallt, tycker det är lättare nu när han inte åker vagn längre utan går själv överallt; han är "smidigare" att ta med och vill inte bli buren längre.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » tor dec 02, 2010 19:54

Jag lämnar även Gustav hemma ibland i sin säng om han sover när jag går och hämtar Ida på dagis. Dagis ligger i samma hus som vi bor och jag behöver inte ens gå ut. Då har det hänt att jag tar med mig 2 nycklar ifall Ida skulle tappa den ena, hon brukar vilja hålla en och blippa upp dörrarna :-)
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tor dec 02, 2010 20:29

Jag kan lämna dom i bilen om jag ska in på OK etc, där jag SER bilen hela tiden. Annars inte...
sprallos

Inläggav Snigel » tor dec 02, 2010 21:11

Liam har varit själv i bilen här hemma på garageuppfarten. Då har han somnat när vi varit ute o kört och så sätter jag in babyvakten till honom så jag hör när han vaknar.

Han har även fått vara själv i bilen när jag har den under uppsikt, han älskar att sitta och "köra" en stund när vi kommit hem. Fast inga nycklar i bilen då förstås....(plus att den inte kan rulla iväg eftersom uppfarten är plan).
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar