Banner Forum Image

Lämna barn ensamma i bilen

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Re: Lämna barn ensamma i bilen

Inläggav Chobb88 » ons dec 08, 2010 10:48

Fru S. skrev:
En annan fundering: Hur ofta händer det att barn blir bortrövade ur vagnar? Om det inte handlar om vårdnadstvister.

Jag tycker inte det spelar någon roll om det händer ofta eller inte. Jag tycker inte det är värt risken. Och nu är det ju faktiskt så att sånt händer! och inte bara i vårdnadstvister.

Jag skulle iaf aldrig ta den risken. Det finns många puckon i denna värld!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav LineMor » fre dec 10, 2010 11:22

Om man skulle vara så orolig för allt skulle man behöva låsa in sig! :D

Då kan jag sluta lämna Line på dagis för det är fler som blir bortrövade (av pedofiler), råkar ut för en olyckor där än 2 min i en låst bil utanför en affär.

Jag kan lika gärna sluta köra bilen ner till affären för jag lovar att antalet döda barn i trafiken är gastronorm jämnfört med bortrövade barn/avlidna barn i en låst bil utanför en affär.

Ja listan är lång på vad vi alla gör med våra barn som är sååååå nmycket mer allvarligt och farligt än att lämna dom ett par minuter utanför huset, i bilen osv.
Men som sagt, det handlar om sunt förnuft.
Bild

Bild

http://fredrikas.bloggspace.se/
Användarvisningsbild
LineMor
Alltid online
Alltid online

Inläggav Chobb88 » fre dec 10, 2010 13:28

Men om det är så himla mycket som är farligt, varför kan man inte då skippa något så onödigt som att lämna barnet ensam i bilen eller vagnen när man går in på affären?? Så jobbigt är det faktiskt inte.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav Chobb88 » fre dec 10, 2010 13:31

Dessutom har man ju barnen på dagis för att man ska kunna jobba, plugga m.m och det går inte om man har barnen hemma. Så varför ska man tänka att det är farligt på dagis?
Men att lämna ett barn ensam i vagn eller bil MÅSTE man inte.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav LineMor » fre dec 10, 2010 19:34

Jag tror ingen här vill utsätta sitt barn för fara men vi har nog olika syn på vad som vi anser är farligt. Känner man att det inte känns bra så gör det inte.

Vissa sätter tidiga gränser och andra lite senare men som sagt tycker jag ingen här är en dålig förälder för det!! Vissa sätter hjälm på barnet redan när dom ska lära sig gå andra har det inte ens när dom cyklar.....åker pulka...osv.
Vilket är rätt vilket är fel?! Vi gör det som får oss vuxna att känna oss trygga för våra barn är det viktigaste vi har. Line är lika viktig för mig som era barn är för er och självklart gör jag inget jag känner skulle vara farlig för henne.
Bild

Bild

http://fredrikas.bloggspace.se/
Användarvisningsbild
LineMor
Alltid online
Alltid online

Inläggav yra » fre dec 10, 2010 22:28

Skulle personligen aldrig lämna mina barn ensamna i bilen. Främst av två anledning: Nån skulle kunna ta barnen!! Även om det som nån sa är väldigt ovanligt med bortrövade barn så händer det och jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag lämnat dom. För det andra så kan små barn väldigt lätt få panik om dom blir lämnade själva. Ena gången kan det gå hur bra som helst men nästa gång kanske dom blir riktigt rädda. Ser inte riktigt att det kan finnas nån anledning att ta risken...
yra
Alltid online
Alltid online

Inläggav kimmen » fre dec 09, 2011 22:35

Alvin har aldrig varit själv i bilen, jag kan förstå att man springer in på närlivs och köper en liter mjölk om barnet sover, men jag fick höra från en kollega för ett tag sedan att det var en mormor och morfar som barnvaktade sitt barnbarn, varpå barnet (ca 3 år) hade somnat i bilbarnstolen, den ene morföräldern tyckte att de kunde lämna henne medan de sprang in på affären, medan den andre inte höll med. De väckte barnet och tog med henne in, när de kommer ut ur affären 10 minuter senare så brinner bilen, och har tagit brand av elfel. Bilen var inte väldigt gammal eller trasig på något sätt.

Detta skrämmer mig......

Vilken TUR att de tog med flickan känner jag rent spontant......
Bild
Användarvisningsbild
kimmen
Nykomling
Nykomling

Föregående

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar