Banner Forum Image

Läggning i egen säng!!

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Läggning i egen säng!!

Inläggav Musse » fre dec 18, 2009 09:09

Hej,

Jag har en son på snart 10 månader. Han är en mycket pigg o nyfiken liten kille vilket gör att det är lite krångligt att lägga honom. Det är svårt för honom att komma till ro utan tutte och nappen har han vägrat från födseln.
Hans problem är att komma till ro o somna själv. Därför blir det lite jobbigt på natten när han vaknar. Det slutar alltid med att vi får ge honom en flaska välling och sen får vi vyssja honom i famnen för att sen lägga honom i sin säng. Har testat att låta honom sova mellan oss men då sover ingen av oss speciellt bra!!
Jag har läst lite om 5 minutersmetoden men tycker att den verkar rent ut sagt jävligt jobbig.
Finns det någon mer som har liknande problem......hur gör ni? Vill gärna ha tips på bra litteratur i denna fråga och såklart handfasta råd....om det finns några;)
//Musse
Musse
Stammis
Stammis

Re: Läggning i egen säng!!

Inläggav Öga » fre dec 18, 2009 16:09

Tja, jag har helt enkelt förlikat mig med tanken på att min sömn kommer att vara störd i minst 8 år framåt. Pluttan får komma över å sova hos oss om hon vaknar på natten å är ledsen.
Den där 5 minutersmetoden provade jag när Pluttan var 5 månader gammal (en kväll), å jag tycker fortfarande att jag uppförde mig som en bajsmamma då. Jag vill ha ett barn som känner sig trygg, inte ledsen å lämnad å som givit upp om att få vara med sin mamma å pappa.
Andra människor kommer att ha andra åsikter än vad jag har. Det struntar jag i nu. Jag gör det jag känner är rätt för mig.
Kan inte ge andra råd än dessa.
Gör vad som är rätt för dig.
Kram på dig å lilleman
Bild
MF 2009-09-19 v.14
MF 2011-01-07 v. 7
X 2011-06-14
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online
Alltid online

Re: Läggning i egen säng!!

Inläggav Fru S. » fre dec 18, 2009 17:32

Vi hade en likadan kille.

Han somnar nästan alltid i famnen än men vissa kvällar så lägger han sig frivilligt i sängen och somnar så sött. Han bestämmer liksom själv.

Jag ger inte ett endaste skit för några metoder.... Jag tror på att lyssna på barnet och låta det bestämma takten för sin utveckling, inte tvinga på barnet en metod den inte är mogen för. Vår son bestämde själv när han skulle sluta sova tillsammans med oss, och flytta in i eget rum. (till min stora sorg, jag älskar samsovning)

Jag tror som Öga att man får lite förlika sig med tanken att ha strulig sömn i några år.
Men funkar det inte för er så tycker jag du ska kolla efter en bok som heter "Somna utan gråt". Där finns det många bra tips.

Lycka till.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barn och sömn