Banner Forum Image

Läggas för natten?

Läggas för natten?

Inläggav Ankiz » fre dec 12, 2008 20:56

Tjena! Ankiz från minbebis här!
Inte skrivit nåt innan men varit inne titt som tätt o läst. Vår lilla Nova Viola e tio veckor idag o det går väldigt bra med henne, peppar peppar. Hon e en lugn o "snäll" bebis. Väldigt lätthanterlig om man kan uttrycka sig så! Hon e så goooo :lol:
Nu till min fråga. Det här med att lägga sitt barn før natten, har ni børjat med det?? Alltså i sin säng ensam o va på en annan våning el så. Vi har en babycall o allt, o hon sover fint i sin säng bredvid vår, men än så länge har hon liksom mer føljt oss i våra rutiner o sovit o ätit där vi varit just då, om ni fattar.
Vad tycker ni, o hur gør ni??
kram alla!!
Ankiz
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Re: Läggas för natten?

Inläggav zettan » fre dec 12, 2008 21:16

hej å välkommen och grattis!
er flicka e jku inte så gamal änn och när min son var så ny så fick vi rätta oss efter hans rutiner. Han vägrade att sova i spjälsängen, den var förstor men i vagnen gick det super men allt som oftast så somnade jag med Youshsua på magen i soffan.
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav cher » fre dec 12, 2008 21:25

hampus sov i vagnen inne under den första tiden. som vi flyttade mellan olika rum. ( i vår "stora" trea ;) ) JAg kommer inte i håg hur gammal han var när vi la honom i sängen under dagarna. HAn har alltid legat där på natten ( i allafall första halvan..)

Har du babyvakt kan du ju lägga henne i sängen och ha med den om du bytar våning etc. måste vara skönast så. Hon e ju ändå ganska stor.
Bild
Bild
cher
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav Thess » fre dec 12, 2008 21:27

hej! vi har en dotter på snart 5 månader och nu har vi börjat lägga henne vid 7-8 på kvällen.Hon sover dock ännu i våran säng. När hon var mindre gick hon och la sig när vi gjorde det dvs vid 10 på kvällen.
Bild
Thess
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » fre dec 12, 2008 22:44

Vi bor ju ganska litet så han är ju nära oss ändå... men jag brukar försöka lägga honom i vaggan i sovrummet mellan 19-21, efter han har ätit och somnat i famnen. Han har legat i sin säng på natten sen vi kom hem med honom, på dagen sover han i vagnen i hallen om det går.
Har du en babycall så kan du väl prova o lägga henne själv.
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ankiz » fre dec 12, 2008 22:54

Tack før svaren!
Men om man nu ska prøva det då, vilken tid e eg lagom?? Hittills har hon somnat i sin säng när vi lagt oss, oftast runt tio. Och då sover hon natten igenom o vaknar o vill ha mat mellan åtta o nio. Om jag börjar lägga henne vid sju säg, som många verkar gøra, kommer hon då vakna kl:? det vet man ju inte, hehe måste nog bara testa. Men vilken tid tycker ni då?? åtta kanske?
Ankiz
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav Karisannelie » fre dec 12, 2008 23:09

MIn älskling sover i vår säng med oss på natten, och på dagarna så blir det lite varsom, ibland i soffan, ibland i vagnen, ibland på mamma... ofta försöker jag lägga in honom i sängen då men ibland vaknar han av det...
Han får sova bredvid mig för att han vill amma varannan timme hela natten, o jag pallade helt enkelt inte att gå upp o hämta och lägga hela tiden hela natten. Jag värdesatte min sömn och vila mer än att han ska ligga i egen säng. vi får ta det sen när han klarar o sova längre perioder... hoppas det blir snart :-P
BildBild
Karisannelie
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Ki27 » fre dec 12, 2008 23:12

hihi, ja ni får testa, hon kanske tycker det är jätteskönt att få lägga sig i sängen. Det har jag märkt på Leon ibland, han har varit lite grinig, o så lägger jag honom i vaggan tillslut o han somnar som en stock... knäpp morsa som inte fattar.... :roll:
Jag tycker 19-20 är toppen så man får lite egentid på kvällen. :)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ankiz » fre dec 12, 2008 23:25

Ja ni har nog rätt. Kanske blir skønare før henne att sova i lugn o ro i sin egen säng i vårt rum, nu står ju tv på o det blir inte den nattron, även om hon sover i korgen bredvid soffan. Hon börjar ju sitt nattpass när vi lägger henne så att säga, även om de e nio el elva. Så ska nog börja lägga henne åtta med babycallen. Kommer vara nervigt først det vet jag, men så var det ju med allt. Tyckte førsta natten jag a henne i sängen va lite konstig. Kändes som hon var "borta". Var tvungen att kika ner i sängen då å då før att førsäkra mig om att jag inte hade drømt alltihop, att jag hade blivit mamma o hon fanns, haha! :lol: Tack kära ni!
Ankiz
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav Cecilia* » lör dec 13, 2008 22:20

Vi lägger Hannah för natten kl 19:00 och storebror klockan 20:00. Jag tycker att det är lagom tid, då får vi lite egen tid tillsammans på kvällen innan vi går och lägger oss. Självklart älskar vi våra barn över allt annat men det är mycket viktigt för mig/oss att vi får tid tillsammans bara vi två att ta det lugnt, mysa, gosa och umgås i lugn och ro. Det är ju viktigt att mamma och pappa är glada och mår bra också! :D

Vi har haft rutiner sedan Hannah var ca 3-4 veckor. Det var hon själv som började med dem så att säga. Det märktes vilka tider hon ville sova och hur länge också har vi spunnit vidare på dem. På kvällen har jag styrt in "egna" rutiner/tider så att hon ska somna i tid för natten. Vi avslutar alltid kvällen med ett bad ca 18:30 sen på med pyjamas, amning, lite mys i soffan och sen lägger vi henne i sin spjälsäng på övervåningen. Vi har en barnvakt så om hon vaknar så hör vi det.

Hannah sover mycket bättre när hon får sova i lugn och ro i sin spjälsäng. Förut kunde hon vakna 1 ggr i timmen ibland nu vaknar hon och äter 2 ggr under 12-timmars perioden som hon sover natt.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ankiz » sön dec 14, 2008 01:20

Låter som en bra rutin cecilia, men blir hon alltid trøtt då så att säga, så hon somnar när ni lägger henne, el ligger hon vaken en stund själv?
Ankiz
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav Cecilia* » sön dec 14, 2008 10:35

Hon sover sista luren mellan 16:30-17:30 (hon får alltså inte sova efter/längre än 17:30 på kvällarna) så då är hon alltid trött vid 19:00 efter badet och amningen/myset. Vi lägger henne vaken i sin säng tillsammans med nappen och snuttefilten också somnar hon själv. Ibland blir hon lite orolig men då går jag upp och buffar henne lite i rumpan kanske 1-2 minuter (hon sover på sidan) så hon blir lugn, då somnar hon. När vi ammar och myser i soffan ser jag alltid till att dämpa belysning och ljudet på TV:n (storebror brukar få kolla på barnprogram en stund på kvällen). Jag har fått för mig att hon varvar ner lite då och förbereds på att det är sovdags snart! :)
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » sön dec 14, 2008 11:14

Cecilia*, du e´ju en riktig suupermorsa! ;)

När jag ammar för kvällen brukar jag ha en liten filt på Leon, så när jag lägger honom i vaggan när han somnar så lägger jag med filten ner så det är lite värme, då brukar han somna gott, annars har han ibland vaknat kort efter kanske för att sängen är lite sval, tror jag..... :roll:
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » sön dec 14, 2008 12:30

Haha, nä då! :oops: Men jag har lärt mig av mina "misstag" med Niklas så att säga. Vi hade väldiga problem med att få honom att sova fram till det att han var ca 6 mån och det vill jag helst inte gå igenom med Hannah.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » sön dec 14, 2008 12:31

Vilken fin avatar du har förresten! :)
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Septembermammor 2008