Krypa och Gå
11 inlägg • Sida 1 av 1
Krypa och Gå
När Leo var 5månader satt han själv och i samma veva började han ta sig upp i krypställning men eftersom han var så stor ca 10kg då var det många som sa att det nog skulle ta lång tid innan han skulle orka krypa. Dryga 7mån började han krypa och man kunde se att det var tungt för han
men bara efter några dagar fick han fart på krypandet
Nu är han 8mån och går runt möbler, med gåvagn, med hjälp av en hand. Men det jobbigaste med att han ska gå hela tiden är att han ramlar och slår sig
Stackars gubben. Vi ska åka och köpa tyghjälm i kväll.
Hur är det med era? Ramlar de också mycket? Har ni tyghjälm?
Vi hade inga hjälmar till tjejerna när de var små och det gick ju bra endå men Leo ramlade mot en kant i dag och det blev ett litet märke och det gör ju så ont i en när de gör illa sig.
Hur är det med era? Ramlar de också mycket? Har ni tyghjälm?
Vi hade inga hjälmar till tjejerna när de var små och det gick ju bra endå men Leo ramlade mot en kant i dag och det blev ett litet märke och det gör ju så ont i en när de gör illa sig.
- 3 dje
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Krypa och Gå
Oskar ålar som en komando soldat
han står dock i krypställning eller ännu heller att han ställer sig på fötterna och händerna. Det går dock väldigt fort för honom när han ålar omkring. Han har nu senaste dagarna börjat försöka resa sig upp mot saker men han är väldigt försiktig, han går några få steg om man håller honom i händerna men inte mer. Fast Oskar har ju alltid varit försiktig innan han vågar sig på något nytt, det är först nu han vill sitta även om han kunnat det i ca 2 mån. Vi har misstänkt att det beror på att han växer så fort att han därför inte riktigt har orkat med sin egen kropp, han har ju dock varit väldigt stark hela tiden.
- Taweret
- Alltid online

Philip lärde sej oxå krypa vid 7 månader, dan efter satt han stadigt, stog upp o började gå me hjälp, har såklart oxå slagit sej nåra ggr men vill inte använda tyghjälm då ja tycker det är bra att dom fattar att d gör ont o ramla o gå in i saker som e för låga, me tyghjälm så gör d ju inte ont o då kanske dom inte lär sej d.. det är bara vad ja tycker, vill inte heller att kotten ska göra sej illa men kanske bäst o lära sej själv oxå=)
- nilla6
- Alltid online

Tyghjälmen vi köpte var ingen vidare hit
. Leo kan ta av den själv, eftersom den sitter så dåligt. Det som var lite bra med den var att idag när han ramlade och slog sig dämpade den dunsen lite men han gallskrek endå. Så jag tänkte att då lär han sig ju endå vad som är farlgt men utan att göra sig allt för illa
.
Hjälmen ser jättekonstig ut
. Titta själva
.
Hjälmen ser jättekonstig ut
- 3 dje

Max kröp strax innan 7 mån, nu står han up mot ALLT! Igår hittade jag honom i köket ståendes mot våra vattenrör som går upp mot taket (elementrören)....hahha...då hade han krupit från det rummet vi satt i och SKYNDAT sig att stå innan jag hann komma in..hihi!
Han går om man håller i honom, men han har inte börjat gå längs möblerna än, så än så länga trillar han inte så mycket....det är väl bara en tids fråga!!
Så gullig Leo är i hjälmen!! Supersöt!
Han går om man håller i honom, men han har inte börjat gå längs möblerna än, så än så länga trillar han inte så mycket....det är väl bara en tids fråga!!
Så gullig Leo är i hjälmen!! Supersöt!
-

tummen - Har vimedbarn.se som startsida

Va söt Leo är!
Leon har ju inte börjat åla ens, så vi ska få gå till en sjukgymnast efter midsommar, hoppas att det ger framsteg.
Han föddes ju sjuk och undernärd och nån gång i senare delen av graviditeten, vid förlossningen eller vid allt trauma efteråt fick han en liten förändring i hjärnan, som kan betyda problem med motoriken eller inget alls. Det vet man inte så här tidigt. Men nu kan man ju se att han ligger efter i utvecklingen, så han ska få hjälp på traven, känns ändå skönt att de sätter in hjälp tidigt!
Jag tror att han har lite problem med balansen.
Så nu håller vi på o öva för fullt på mage!
Leon har ju inte börjat åla ens, så vi ska få gå till en sjukgymnast efter midsommar, hoppas att det ger framsteg.
Han föddes ju sjuk och undernärd och nån gång i senare delen av graviditeten, vid förlossningen eller vid allt trauma efteråt fick han en liten förändring i hjärnan, som kan betyda problem med motoriken eller inget alls. Det vet man inte så här tidigt. Men nu kan man ju se att han ligger efter i utvecklingen, så han ska få hjälp på traven, känns ändå skönt att de sätter in hjälp tidigt!
Jag tror att han har lite problem med balansen.
Så nu håller vi på o öva för fullt på mage!
- Ki27
- Alltid online

Det är så olika med det där med utvecklingen. Jag har en kompis som också är septembermamma och hennes son han inte sitta eller åla men han rullar runt och skrattar. Han ser så härlig ut. Hon är lite orolig för hans utveckling och vill att han också ska bli lite extra kollad. Ibland tar bebbarna lite längra tid på sig i utvecklingen bara utan att det är något fel men det är ju bra att det finns bra koller tidigt ialla fall. En liten kille på öppnaförskolan var ett år när han lärde sig att sitta och hans mamma var jätteolrolig för att han var sen. Nu är han 14mån och kan krypa och gå med gåvagn så det gick ganska fort med uvecklingen när det tog fart.
Leo är så rolig han tror att han håller i sig när han håller i en leksak så då kan han stå i en minut själv innan han tappar balansen. Man är helt slut efter en dags jagande efter honom. Fast jag är efter honom när han går runt möblerna så hinner jag inte fånga honom alla gånger han tappar balansen så han ramlar på huvudet minst en gång om dagen. Det är ändå lite skönt att han har sin hjälm fast jag fått många av mina vänner att skratta åt min hönsighet
.
Leo är så rolig han tror att han håller i sig när han håller i en leksak så då kan han stå i en minut själv innan han tappar balansen. Man är helt slut efter en dags jagande efter honom. Fast jag är efter honom när han går runt möblerna så hinner jag inte fånga honom alla gånger han tappar balansen så han ramlar på huvudet minst en gång om dagen. Det är ändå lite skönt att han har sin hjälm fast jag fått många av mina vänner att skratta åt min hönsighet
- 3 dje

3-dje,
ja, så olika det kan vara. Mmm, det kommer ju nån gång iaf... men man kan ju inte låta bli o jämföra heller... åsså dessa läkare som alltid ska skrämma upp en på nått vis... skönare att snacka med er
Hihi, ja det ser nog skojjigt ut med hjälmen, men det gör säkert lite nytta iaf!
ja, så olika det kan vara. Mmm, det kommer ju nån gång iaf... men man kan ju inte låta bli o jämföra heller... åsså dessa läkare som alltid ska skrämma upp en på nått vis... skönare att snacka med er
Hihi, ja det ser nog skojjigt ut med hjälmen, men det gör säkert lite nytta iaf!
- Ki27
- Alltid online

Sasoki - du ska inte oroa dej så mycket för Leon ännu! Min granne har tvillingar, lika gamla som våra knoddar. Flickan kryper men inte pojken. Så han ska också till fysioterapeut nu efter midsommar. Här går gränsen vi 9 månader. Kryper man inte då så får man gå i sk krypskola!
-

MammaLotta - Alltid online

MammaLotta, hihi, krypskola, ja, det blir nog kul.... 
- Ki27
- Alltid online

11 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Septembermammor 2008