Banner Forum Image

Kreativ fastsättning för bilbarnstol?

Här kan alla ressugna ge tips och råd inför barnsemestern

Kreativ fastsättning för bilbarnstol?

Inläggav Snigel » mån mar 22, 2010 23:06

Vi ska åka iväg med husbilen en helg och funderar på om det finns något bra alternativ till att sätta Liams bakåtvända bilstol i passagerarsätet fram.

I bak finns två passagerarsäten som pekar framåt, och ett passagerarsäte på sidan.
Dessa har bilbälte men har ju inget säte framför sej att fästa remmarna i.
Vi tänkte se om vi antingen kan montera lastöglor eller använda något befintligt fäste som är stabilt.
Jag funderar på om man kan sätta stolen i sätet som pekar åt sidan (ryggen på hans stol framåt som vanligt såklart).

Finns det något som talar emot att fästa stolen så här? Säkerhetsmässigt, tänker jag. Och om man är osäker på om det blir bra, hur får man tag i nån som vet? Trafiksäkerhetsverket? Polisen? Eller vem... Lille guldklimpen måste ju sitta säkert..! :wink:
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Re: Kreativ fastsättning för bilbarnstol?

Inläggav sprallos » tis mar 23, 2010 08:39

Oj, ingen aning....men kolla upp det ordentligt innan åker...
sprallos

Inläggav Ki27 » tis mar 23, 2010 08:52

Ring eller åk till NTF och få hjälp! Hoppas det går att lösa på nått sätt! :)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tis mar 23, 2010 09:39

Ni bör inte montera stolen på det sätet som pekar åt sidan. För stolen är inte gjord för att montera på det sättet så det kommer nog bli svårt att få fast den på ett bra sätt. Montera hellre lastöglor i golvet, på nyare husbilar brukar det finnas sådana på en del ställen har jag hört annars får ni väl skruva fast i golvet. Fast du kan ju alltid höra dig för med någon som vet mer för säkerhetsskull.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis mar 23, 2010 11:44

Som Sasoki skrev, hör med NTF. De brukar ha en massa bra tips och råd och vet ju allt om just bilbarnstolars säkerhet.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav mingan » tis mar 23, 2010 12:04

Jag vill bara varna att inte vara kreativ när det gäller bilbarnstolen. När stolen godkänns är de ju bara testa när de är installerade på rätt sätt. Titta till example på denna test utfört av testfakta: http://www.testfakta.se/img/2007/5/28/13864.pdf. Jag tror att man testade stolerna utan att den luttade sig mot något framför (passagerarstol eller dashboard) och en av stolerna slungades ur sättet vid detta tillfället. Tested har fått mycket negativ respons darför att 'ingen använder ju bilbarnstol på det sättet/det finns ju altid något framför', men tested liknar ju förhållendet som du beskriver...

Låter också klokt att kolla med NTF som andra redan har skrivit. Kanske bäst att åka ditt för att få hands-on hjälp?
Bild
mingan
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Snigel » tis mar 23, 2010 23:06

Tack så mycket för era svar!
Det låter som att NTF är det jag söker för det blir inga chansningar här inte. Vill heslt att någon kollar på lösningen istället för att bara ta det på telefon eller läsa om det.
Ska titta lite närmre på husbilen (den är inte vår utan mamma o pappas så jag har inte full koll) i helgen när vi har tid att böka runt lite.
Usch vad läskigt att stolen kan slungas ut Mingan!

Tack igen för tipsen!!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jema » ons mar 31, 2010 19:21

Det ni kan göra om ni fäster bilstolen ipassagerarsätet fram är att ni fäster remmarna mellan ryggstödet och sittdynan alltså i sidorna på själva stolen där rygg och sits går samman och sen drar fram remmarna under själva passagerar sätet. Vi fick det tipset när vi var och tittade på ny bilstol. Hoppas ni förstår hur jag menar
Bild

Bild
Jema
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » ons mar 31, 2010 20:50

Snigel jag tänkte på dig idag när vi åkte hem efter att ha tittat på ny stol till Oskar. Berätta gärna hur det går för er och hur ni löser det?
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » ons mar 31, 2010 23:09

Jema- jag tror att jag förstår, ska kolla hur det ser ut där!

Tawaret- vi ska kolla på det nu på lördag istället tänkte jag! Skriver en liten uppdatering efteråt :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Återgå till Resa med barn