Kort tungband
13 inlägg • Sida 1 av 1
Kort tungband
Hejsan! Någon som vet något om att klippa tungbandet om det är för kort?
Leos tungband är jättekort och hans tunga ser ut som ett hjärta fram istället för en tungspets. I morgon ska jag till BVC och fråga om man klipper tungbandet på bebisar eller låter det vara.
Leos tungband är jättekort och hans tunga ser ut som ett hjärta fram istället för en tungspets. I morgon ska jag till BVC och fråga om man klipper tungbandet på bebisar eller låter det vara.
- 3 dje
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Kort tungband
jo min kompis hade för kort tungband när hon var liten...vet ju ioförsej inte så mkt om det men tror inte hon klippte det iallafall
...å hon verkar ändå se helt normal ut 
åå va inte så mkt till hjälp kanske
berätta sen va bvc sa...
åå va inte så mkt till hjälp kanske
berätta sen va bvc sa...
- Tigi
- Alltid online

hjälp det visste jag inte ens att man kunde ha..typ
..vet som sagt inget om det men hoppas det löser sig till det bästa!skriv gärna vad bvc sa för det kan ju va intressant att veta 
- tessgustavsson
- Alltid online

Ellas kusin som föddes i torsdags hade visst det och hennes pappa och halvbror hade också haft det som små. Dom ligger fortfarande kvar på BB och har inte bestämt om det ska klippas eller inte.
-

KarinE - Alltid online

Gabbe har oxå det. Läkaren sa till mig att om han inte kan slicka sig om munnen när han är runt 1 år så klipper dom det. Det ska tydligen inte göra ont men det låter lite obehagligt....
-

tulle - Alltid online

BVC sa att det var bra att klippa det när de är små. De skickade en remis till sjukhuset för klipp av tungbandet. Det går ganska fort att få tid sa de. Jag tycker det känns bra att det blir gjort nu när han är liten. Endel säger att man kan vänta och se om talet blir påverkat men jag har hört om så många som fått talsvårigheter så det vill jag inte vänta på. Nu när han är liten vet han inte vad som händer vid ett sådant litet ingrepp men väntar man till senare oroar man i onödan.
Det känns bra med det här beslutet.
Tack alla som skrev, skönt med svar så ser man att ni bryr er
Det känns bra med det här beslutet.
Tack alla som skrev, skönt med svar så ser man att ni bryr er
- 3 dje

bra beslut! Det är ju bättre att ta han dom det direkt, medan han är liten och inte får några men av det, än att han ska va äldre, hinna få talfel och hinna bli mobbad kanske på dagis, och sen kanske han blir totalskärrad av ingreppet med... näää bra beslut som sagt! 
- Karisannelie
- Har vimedbarn.se som startsida

Min man hade för kort tungband som liten tydligen, de tänkte tydligen inte på det när han var bebis, men sen när han blev äldre så satte han ständigt maten i halsen, de fick visst hålla honom upp ock ned stackarn titt som tätt. Så när han var 6 år klippte de hans tungband.
Jag tycker att vår lillkille också har kort tungband.. han har inte så mycket till tungspets, men inte heller helt hjärtformad. Har tänkt se lite hur det utvecklar sig de närmsta veckorna och så ska jag kolla med Bvc vad de säger.
Men att klippa det låter ju såå hemskt.. uuuhh, stackars bebis. Fast, det är såklart den enda lösningen.
Jag tycker att vår lillkille också har kort tungband.. han har inte så mycket till tungspets, men inte heller helt hjärtformad. Har tänkt se lite hur det utvecklar sig de närmsta veckorna och så ska jag kolla med Bvc vad de säger.
Men att klippa det låter ju såå hemskt.. uuuhh, stackars bebis. Fast, det är såklart den enda lösningen.
- Mommy mu
- Nykomling

Nu har vi varit på danderyd och fått Leos tungband klippt.
Han fick sitta i mitt knä och så gav dem alvedon och sockerlösning och tog fram en sax och klippte.
Han sa buhu och sedan smilade han upp mot läkaren, som sa att de haft 6 st bebisar där den dagen och Leo var snällast
Vad skönt att det gick så bra!
Han fick sitta i mitt knä och så gav dem alvedon och sockerlösning och tog fram en sax och klippte.
Han sa buhu och sedan smilade han upp mot läkaren, som sa att de haft 6 st bebisar där den dagen och Leo var snällast
Vad skönt att det gick så bra!
- 3 dje

Åhh, det verkar som det gick jättebra
Va skönt!
- Ki27
- Alltid online

va bra att det gick bra. vi var också på danderyd för några veckor sen och klippte. Går ju jättefort och vi märkte inte av något efteråt heller. Nu sträcker han ut tungan och tycker det är jättekul...=)
- alexmamma
- Har vimedbarn.se som startsida

13 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Septembermammor 2008