Kanske lite dum Mousse fråga
7 inlägg • Sida 1 av 1
Kanske lite dum Mousse fråga
Förra året till Isabells kalas försökte jag göra en blåbärsmousse som blev både grynig och smaklös
i natt fick jag en kanske ganska knäpp ide att man kanske kunde använda blåbärsglass eller blåbärs sorbet som bas till moussen. vad tror ni super bakare kan det gå ? då menar jag att jag hade tänkt att låta glassen smälta först.
-

gellis - Alltid online

Re: Kanske lite dum Mousse fråga
Nu kan jag inget om mousse, men jag undrar hur mycket smak det blir i moussen. Är lite orolig att det inte kommer smaka så mycket av utspädd glass. Men vad vet jag....
Vad händer om man mixar blåbär väl och sen passerar genom en sil?
Vad händer om man mixar blåbär väl och sen passerar genom en sil?
-

Gotland - Alltid online

det var så jag gjorde sist och det smakade noll
, jag tänkte sorbet smakar ju lite mer sen kanske om man blandar med lite grädde och gelatin 
-

gellis - Alltid online

Jag tror att det kan bli lite konstig, du kan ju prova att göra en pytteliten sats först för att se.
Annars kanske man skulle kunna använda blåbärssylt?
Annars kanske man skulle kunna använda blåbärssylt?
- Stinnua
- Alltid online

Jag hade nog testat att göra en vanlig mousse utan glass, men att smaksätta med outspädd saft eller sylt istället för med färska bär eller kanske både och.....
Färska blåbär avger inte så mycket smak när det blandas i tex mousse eller glass.
Färska blåbär avger inte så mycket smak när det blandas i tex mousse eller glass.
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
Jag vet inte hur du gjorde din mousse men jag har gjort blåbärsmousse som smakar väldigt bra. Det har jag gjort på frysta blåbär. Du kanske använde för lite blåbär eller en sort som var smaklös. Hur mycket blåbär hade du till hur mycket grädde?

-

Redhotwera - Alltid online

Du kan ju fuska och avända hälften blåbär och hälften godis med blåbärs smak. Men det blir ju inte samma feeling så att säga och det blir något söttare.
- trudy
- Alltid online

7 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Bak- och tårttråden