Banner Forum Image

kan jag få lite råd

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

kan jag få lite råd

Inläggav hellokitty » fre aug 06, 2010 19:23

nu har jag börjat lära charlie att somna själv, ja lite sent ja vet men iaf ;)

vi började i måndags och det har gått ganska bra han somnar själv i sitt rum varje kväll de har tagit cirka 35 minuter i genomsnitt. han gråter inte när man går ut eller så snarare tvärt om ligger o skrattar osså för sig själv och de e väl okej, nu till själva problemet då o de e första 15-20 minuter innan han lugnat ner sig ordentligt om man säger så ligger han ju o entrar o vänder sig osv men han spottar ut sin napp hela tiden!? ibland kastar han ut den från sängen med o då gör han de för o jävlas känns de som :D nu vet ja inte va ja skall göra för springer ja in så fort han kastar ut den så lär han ju sig att jag kommer då? samtidigt som ja vet ju att han inte somnar utan den så då sitter ja o väntar på ingenting, hur ska ja göra??
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Re: kan jag få lite råd

Inläggav jessica81 » fre aug 06, 2010 20:21

Ja det är verkligen ett dilemma det där. Har ett vagt minne av att hannes oxå höll på så. tror jag väntade länge innan jag gick in, för då blev han så glad av att ha nappen igen att han kanske bara kastade två gånger per kväll.. ;)
BildBild
jessica81
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » lör aug 07, 2010 00:45

Hihi Elis var 2,5 när vi lärde honom somna själv, så jämfört med oss är du tidigt ute :) Vi behöver fortfarande springa in mellan 2 och 8 gånger till honom innan han somnar, så egentligen har jag inga tips. Vi har nog tänkt så att han behöver kolla att vi finns där och hör honom när han ropar (ibland vill han bara ha en kram). Att inte komma funkar inte för då ropar han MAAAAAAAMMAAAAAA så att grannarna hör ;) Jag brukar trösta mig själv med att tiden går snabbt och snart är han tonåring och skäms över mig och vill inte kramas längre ;)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » lör aug 07, 2010 07:20

Lite sent? :shock:
När ska man då lära dom somna själva?
Herre gud...
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav kimulf » lör aug 07, 2010 10:30

Jag kanske är extrem men alex fick börja somna själv vid 6-7 mån .

När han kastar nappen nu väntar jag tills han blir sur då brukar han inte kasta den igen.
BildBildBild
kimulf
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav milla » lör aug 07, 2010 11:30

Båda våra har somnat själva sen de var 2 mån,storebror som snar blir 3 har aldrig haft napp,han låg alltid och mös med sin snuttefilt innan han somnade och gör de förtfarande :)
Lillasyster däremot är ett riktigt nappmonster,men hon brukar inte slänga ut den,nån gång kan hon tappa den så man får gå in och ge henne den...
Du kanske kan prova att lägga några nappar i sängen så kanske han kan få tag i en själv :)
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » lör aug 07, 2010 20:23

först undrar ja va som är herre gud?
och för er som dela med er med råd tack! jag skall vänta en stund så får vi se om han slutar kasta ut den. skönt att han inte e ledsen osså iaf ;) han använder både napp och snutte, nappen har han dock bara när han sover annars gillar han den inte alls..
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav flickan » lör aug 07, 2010 21:16

Kan du inte lägga några nappar i sängen?? så kastar han en så finns det endå några kvar i sängen!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
flickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön aug 08, 2010 09:28

Jag började tidigt med Victor, han var runt 6-7 månader har jag för mig. Innan hade han somnat till rätt bra vid sista amningen och då hade jag förberett honom så han var i pyjamas osv så det var bara lägga honom i sängen. Men runt den åldern så kunde han även vara vaken, då fick han somna själv. Det var några kvällar av gråt och klagan, men det gick snabbt att få honom trygg i sängen och "lära" honom att somna själv. Det kan hända att jag inte minns exakt rätt månad, han kan ha varit äldre också...minns inte.

För mig har det varit viktigt att visa honom att sängen och sova inte är något farligt, det är något skönt och mysigt. Att bli lagd i sängen ensam är inget straff...men många barn reagerar ju såklart när dom blir ensamma första gångerna, så det gäller att göra "övergången" på ett bra sätt så man inte gör det värre. Jag var supernoga med att gå in ofta om han var ledsen, vi kramades massor massor massor och jag var jättenoga med att han skulle höra att han inte var ensam. Bästa kvällarna var de jag tömde diskmaskinen etc samtidigt som han la sig...då somnade han snabbast.
Fördelen med att han kunde somna själv var att han även kunde somna om själv på natten om han vaknat. Jag behövde aldrig kliva upp och amma/ge välling etc utan han bökade på ett tag, jollrade lite och sen somnade han om.

Men som sagt, alla måste göra det som är rätt för just dom...det finns inget facit. Att gå mot sina principer oavsett åt vilket håll dom går är fel. Man ska göra det som passar ens liv bäst...det blir folk av alla ungar ändå i slutändan och nu när man ser tillbaka så minns man ju inte ens hur det var....tiden går så snabbt! Fast snart är jag varse igen...:-)
sprallos

Inläggav Medea » sön aug 08, 2010 12:37

Jag försöker inte vara sarkastisk nu men varför börjar ni inte "lära" barnet att sova själva i eget rum redan från början?
Jag är alltså genuint nyfiken.
Jag ska ta ett exempel:
Min granne vaknar inte när hennes bebis skriker. Det vet jag för att jag hör bebisen gråta något så jävla förtvivlat under nätterna, i alla fall när bebisen var nyfödd. Bebisen är fyra nu månader och verkar "lärt" sig att det inte är någon idé att skrika mer än en halvtimme, timme för att han har "lärt" sig att det är ingen som kommer i alla fall.
Det är klart han somnar om, vad skulle valet vara?
Läsa en tidning ?
Jag frågade alltså min granne om bebisen hade magknip eftersom han skrek så mycket men hon sa att det berodde på att hon inte vaknar när han gråter, men pojken ligger ok i viktkurvan så det blir nog folk av honom också.

Jag blir alltså mörkrädd, men visst, det blir nog folk av ungen, lite svårt att ta reda på vad som sker med självkänslan bara ang grannen barn.
En annan mamma resonerade att hennes barn är helt ok så länge han är torr och mätt, han mår bara bra av att skrika av sig lite.
Nja, jag vete fan om jag tror att den mamman gör vad som är bäst för hennes barn. Jag har otroligt svårt att tro att barn liksom skulle må bra av att hysteriskrika.

En vuxen skulle knappast må bra av det heller även om man som vuxen vet att man har någon annan i huset.
BildBild

BildBild

BildBild

Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » sön aug 08, 2010 13:11

Låter ju inget bra med grannens barn,konstigt att hon är medveten om att barnet skriker för att hon inte vaknar när hon inte är vaken och hör det...
Tycker inte att det har i hellokittys tråd om att få sitt barn att somna själv att göra :roll: Hon skriver ju dessutom att hennes son inte ligger och skriker.
Jag tror absolut inte att barn på nåt sätt far illa av att lära sig somna själva,alla barn är inte rädda för att somna själva...
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » sön aug 08, 2010 13:17

milla skrev:Låter ju inget bra med grannens barn,konstigt att hon är medveten om att barnet skriker för att hon inte vaknar när hon inte är vaken och hör det...
Tycker inte att det har i hellokittys tråd om att få sitt barn att somna själv att göra :roll: Hon skriver ju dessutom att hennes son inte ligger och skriker.
Jag tror absolut inte att barn på nåt sätt far illa av att lära sig somna själva,alla barn är inte rädda för att somna själva...

Nej det är riktigt, jag diskuterar gärna vidare i en annan tråd om någon är intresserad så jag ska inte ta upp den här tråden mera nu efter detta.
Dock så har jag läst i insändare i Förändrar och Barn ( osäker om det är rätt tidning ) att många föräldrar känner en press om att barnen ska somna i egen säng i eget rum så tidigt som möjligt, att det ligger prestige i det och det är ett problem enligt mig, att många mammor känner sig som dåliga föräldrar för att dom inte lär ungen somna själva kosta vad det kosta vill, gärna när bebisen är så liten som två månader.

Ang grannen, pappan till barnet vaknade när dom fortfarande var ett par, men han tog inte heller upp pojken utan gick in i ett annat rum och sonade om så nej, mamman vaknar inte, sover som en död tydligen.

Jag tror att otrygghet skapar rädsla.
BildBild

BildBild

BildBild

Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » sön aug 08, 2010 13:23

Jag lärde inte mina barn att somna själva vid 2 mån,dom bara gjorde det och det var ingenting jag försökte motverka,dom kunde förmodligen det för att dom kände sig trygga :D
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » sön aug 08, 2010 13:28

milla skrev:Jag lärde inte mina barn att somna själva vid 2 mån,dom bara gjorde det och det var ingenting jag försökte motverka,dom kunde förmodligen det för att dom kände sig trygga :D

Men det är ju ganska ovanligt, eller hur? :)
De flesta behöver man lära att somna själva, ibland med olika metoder som tex 5mm eller shn.
BildBild

BildBild

BildBild

Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » sön aug 08, 2010 13:32

Ja det är nog rätt ovanligt,ville bara påpeka det så inte nån tror att jag tex körde 5 min metoden på en 2 månaders bebis :shock: :D
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Barn och sömn