Banner Forum Image

kan jag få lite råd

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Re: kan jag få lite råd

Inläggav hellokitty » ons aug 11, 2010 20:06

nej du får inte på moppo av mig iaf :D JAG tycker att de e lite sent eller sent och sent men med den erfarenheten jag fått hade jag hellre börjat tidigare tror de e lättare då om vi säger så då. och jag ser gärna att han hellre somnar själv än att ja skall sitta o vagga honom en timme som vi har behövt. sen var det väl framförallt för att det inte kommer fungera för mig o gå o natta han så länge när småsyskonet kommer helt enkelt. Nu har vi iaf hållt på i över en vecka och måste säga att de går super bra han har somnat själv varje kväll endle har varit bråkigare än andra men de senaste 4 har gått otroligt smidigt :) känns jätte kul för mig iaf!
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Re: kan jag få lite råd

Inläggav MinisMamma » ons aug 11, 2010 21:26

Noel har ju sovit i egen säng sen han var bebis. Visst sov han mellan oss ibland med, men han och vi sov bäst när han sov i sin säng som stod brevid vår fast utan ena sidan.

När han var runt 7-8 månader så köpte vi en babyvakt och flyttade ut han till eget rum. Han blev så störd av oss och vaknade flera gånger om nätterna.

Noel har varit jätte duktig på att somna själv i perioder, enda sen han slutade amma. Men fortfarande får jag sitta hos han en liten stund i perioder så att han somnar. Men oftast så kan jag lägga han i sin säng (bytte bort spjälis i våras till juniorsäng) ge han nappen, snutten (världen går under utan den) och så somnar han om efter en stund. Ibland ligger han och pratar lite. När jag bytte till J-säng så köpte jag "grodan" (vi kallar den för det) från Ikea. Det är en sån där man hänger på väggen som är ett djur med 3 fickor, den är kanske lite över 1 meter lång. Så längst ner ligger snuttarna (3st, 1 är absolut favorit), i mitten ligger det massor med nappar (har köpt på mig extra många) och högst upp lite gosedjur.

Så vaknar han på natten och inte hittar nappen så hämtar han en ny utan att pipa. Ibland så ligger det 4-5 nappar i sängen på morgonen :D

Så till din fråga, hur man gör så att han somnar själv. Jag hade gjort så som jag beskrev ovanför med "grodan" för då får han hämta nya själv. Annars om han kastar ut dom så hade jag väntat ut han och inte gått in och gett den förrän han börjar pipa efter den. Och då hade jag bara gått in utan att säga ett ord :)

Hoppas det löser sig för dig snart! :D
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Barn och sömn