Banner Forum Image

Kalas - vem ska vi bjuda?

Diskutera barnaktiviteteter och lyckas med ditt barnkalas

Kalas - vem ska vi bjuda?

Inläggav HelenaS » mån jan 21, 2008 11:18

Jesper fyller snart 7 år och jag har börjat fundera kring det här med barnkalas, som han såklart ska få ha.

När Jesper började i förskoleklass i höstas blev det en ny barngrupp med nya kompisar, många från förskolan, men även ett par nya ansikten. Det är många i klassen som har fyllt år under hösten, och alla som har fyllt år har bjudit in hela klassen på sina kalas. Det är en liten klass med bara 13 barn.

Nu funderar jag lite på hur vi ska göra. Det känns på sätt och vis som att man bör "bjuda tillbaka" - att de som har bjudit Jesper bör få komma på hans kalas, och då måste vi nog också bjuda hela klassen. Men, bjuder vi hela klassen blir det inte så mycket utrymme att bjuda andra kompisar, som inte går i Jespers klass.

Hur gör ni/skulle ni göra? Det känns som att ribban på något sätt redan är lagd, och att man nästan måste bjuda in hela klassen. Man kan ju chansa och bjuda klassen + de 4-5 andra kompisarna och "hoppas" att några inte kan komma. För det blir lite mycket att ha 18 barn i huset!

Eller ska man ha två olika kalas??
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav Helen » mån jan 21, 2008 12:29

Jag skulle nog satsa på 2 kalas,,,,,
jag tycker det skulle bli alldeles för mycket barn på en gång att hålla koll och ta ansvar för,,,(men det är JAG det)....
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » mån jan 21, 2008 17:37

Problemet är att det blir rätt få barn på kalas nr 2 då... + att en kille måste bjudas på båda kalasen... Egentligen ska ju Jesper få bestämma, han kanske inte VILL bjuda hela klassen. Det känns ju lite dumt att man ska bjuda in hela klassen "bara för att" - och inte för att han verkligen vill.

Man kanske ska vara den första att gå mot strömmen...? Och strunta i att bjuda alla 12 barn i klassen utan bara bjuda dem han verkligen leker med.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav Helen » mån jan 21, 2008 18:36

Ja det kan va en bra idé,,,,,,fråga du Jesper hur han vill ha det. Och visst du MÅSTE ju inte bjuda alla bara för att dom andra gjort så
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tyka » mån jan 21, 2008 19:49

Svårt... Men att ha 2 kalas blir väl också lite jobbigt. För jag antar att ni ska ha släktkalas dessutom.

Jag skulle nog fokusera på de "riktiga" kompisarna. Kan tänka mej att kalasdeltagarna själva också får roligare om de inte är så många.
Lycka till, hur ni än gör :P
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tyka
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » tis jan 22, 2008 01:29

2 kalas eller alla på en o samma gång. Hur lång tid räknar man med att ett sånt kalas tar? Ellas tog ju bara två timmar! ::D
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav HelenaS » tis jan 22, 2008 09:51

Stina skrev:2 kalas eller alla på en o samma gång. Hur lång tid räknar man med att ett sånt kalas tar? Ellas tog ju bara två timmar! ::D

Jo, det blir väl runt 2-2½ timme långt tror jag. Nog för att jag är van vid barn, men 18 6-åringar i huset blir lite tufft... Det är mycket brottning och sånt mellan killarna just nu, så då får man nog ta bort möblerna innan kalaset.. :D Nej, jag ska höra med Jesper hur han vill ha det.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » tis jan 22, 2008 09:52

Tyka skrev:Svårt... Men att ha 2 kalas blir väl också lite jobbigt. För jag antar att ni ska ha släktkalas dessutom.

Jag skulle nog fokusera på de "riktiga" kompisarna. Kan tänka mej att kalasdeltagarna själva också får roligare om de inte är så många.
Lycka till, hur ni än gör :P

Ja, det är ju tänkt att vi ska ha släktkalas också, så då blir det tre kalas samma helg och det går inte.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav virmana » tis jan 22, 2008 10:42

Hej Helena S!! Vart bor du?? jag bor i göteborg och skulle rekommendera något som lek och buslandet!! där kan man ha kalas med upp till 30 barn!!
lek och buslandet finns ju även i örebro. skulle du inte bo inärheten så kolla upp om det finns något liknande hos dej!! http://www.lekobus.se
:D
virmana

Inläggav Helen » tis jan 22, 2008 10:45

virmana skrev:Hej Helena S!! Vart bor du?? jag bor i göteborg och skulle rekommendera något som lek och buslandet!! där kan man ha kalas med upp till 30 barn!!
lek och buslandet finns ju även i örebro. skulle du inte bo inärheten så kolla upp om det finns något liknande hos dej!! http://www.lekobus.se

Men det var ju ett jättebra förslag.
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online
Alltid online

Inläggav virmana » tis jan 22, 2008 11:07

Helen: Jag har inte haft eller vart på kalas själv där ä. Men vi har vart där och lekt och tittat på kalasrummen!
Behöver inte vara så dyrt eftersom barnen får mat där och så slipper man städa!! =)
Har själv tänkt att ha Emelas 3 års kalas i prinsessrummet!! =)
virmana

Inläggav acko » tis jan 22, 2008 14:11

Jag tycker också det verkar bra, ett stort kalas någon annastans än hemmea! så kan du bjuda alla gamla och nya kompisar. men han kommer ju inte hinna prata med alla kanske. Men ändå kanske tråkigt börja ny klass och inte bjuda alla? Ingen lätt fråga! Iofs dyrt kanske att ha borta-kalas för 20 ungar? Men låter iaf bra för då kan alla komma plus du inte blir ensam med ansvaret?

Jag måste säga att jag BÄVAr inför kalasen om några år då man ska bjuda fler än bara släkt och vänner.... det kommer nog bli Mc Donalds-kalas varje gång för min del :wink:
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » tis jan 22, 2008 21:34

virmana skrev:Hej Helena S!! Vart bor du?? jag bor i göteborg och skulle rekommendera något som lek och buslandet!! där kan man ha kalas med upp till 30 barn!!

Tack för tipset! Det finns flera lekland i närheten av där vi bor. Jesper firade sitt 6-årskalas på ett sånt lekland. Det har tyvärr gått lite "inflation" i att ha kalas på såna ställen, ett tag hade ALLA kalas där, och det blev lite trist. Jesper fick välja, men han ville hellre ha sitt 7-årskalas hemma.

Dels blir det riktigt dyrt att ha ett så stort kalas någon annanstans än hemma, och sen blir det ju så att barnen "sprids för vinden" - de äter tillsammans i kalasrummet, men sen springer alla åt olika håll och det blir ingen riktig kalasstämning tycker vi. Så - det får bli kalas hemma.

Nu har vi bestämt att vi bjuder hela klassen + 2 andra kompisar på "party", och de övriga barnen som vi tänkte bjuda får komma dagen efter, på släktkalaset (eftersom de är barn till vänner till oss). Då tänkte vi fixa lite fiskdamm och så, så blir det lite mer barnkalas på släktkalaset också.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav Xena66 » ons jan 23, 2008 01:20

Du gör som Jesper tycker för inte ska han behöva bjuda hela "klassen" bara för saks skull för det blir troligen ändå inte så bra att alla blir bjudna.Och alla barn kommer ändå inte få roligt för nån blir lätt utanför ändå vid ett sånt tillfälle och det ger ingen bra känsla för det hela och som vuxna bjuder vi väl inte alla utan de vi umgås med och verkligen tycker om. Så varför ska då barnen behöva göra så att bjuda alla även de de inte tycker om eller umgås med,gör vi vuxna det eller nej just de??!!
BildBild

]
Användarvisningsbild
Xena66
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barnaktiviteter & Barnkalas