Banner Forum Image

Julimammornas "tjat"tråd

Julimammornas "tjat"tråd

Inläggav grynet_å_jag » tor aug 14, 2008 16:27

Hej hopp,

Tänkte vi kunde ha en allmän "tjat"tråd där man kan skriva om lite vad som...
Gnälla, berätta om vad man gjort under dan eller andra roliga saker!

Kram på er!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Re: Julimammornas "tjat"tråd

Inläggav OhMama » tor aug 14, 2008 20:27

Tjoho!

Härligt med en ny och fräsch tråd. Snyggt jobbat grynet_å_jag!

By the way... dagens problem/fråga. Jag har gett Alfons Minifom-droppar eftersom att han haft en del magknip. Dock tycker jag att han har börjat kräkas lite mer än tidigare... funderar på om det kan vara någon biverkning från dropparna. Någon som känner igen detta eller hört något?

Kram på er!
BildBild
OhMama
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav grynet_å_jag » fre aug 15, 2008 11:17

Jag har ingen erfarenhet tyvärr, har inte testat miniform!

Undrar om det är nån av julimammorna som inte ammar alls och i sånt fall vilken/hur mycket och ofta ger ni ersättning?
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav netty78 » fre aug 15, 2008 19:45

Jag helammar Nova och är så tacksam för att det funkar. Måste var pest när det strular.

men den lilla damen är så bortskämd av mig :) hon får vara i famnen för jämnan och sover jämter mig i sängen. vilket har resulterat i att hon inte sover i sin säng såvida hon inte ligger på en av mina kuddar. Det ju en sån kort tid de är så här små och allt för mysigt för att inte njuta av de. Sen kan de ju inte få för mycket närhet =)
Fast vagnen funkar bra, där somnar hon själv.
Användarvisningsbild
netty78
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav netty78 » fre aug 15, 2008 20:17

En liten tanke :) Hur räknar ni åldern på era små? Nova var ju 4 veckor igår, men blir ju en månad på söndag om man ska gå efter datumet.. Vilket blir rätt? Var hon en månad igår oxå då elr bara på söndag? *förvirrad*
Användarvisningsbild
netty78
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Strumpan » fre aug 15, 2008 20:42

Heeej tjejer! Gu va kul med en grupp för oss här, äntligen får man tjöta lite mer här (så mycket man hinner dvs). Tack grynet_å_jag!

OhMama jag har inte heller testat miniform. Jag vet dock att Bella spyr lätt om jag inte rapar henne, men det har nog du testat redan...

netty78 jag kommer nog kolla på tickern hur gammal hon är, pinsamt nog... Trodde också att dom var en månad när dom blev fyra veckor, men en månad är ju inte exakt fyra veckor.... krångligt.

Imorgon åker vi på semester till Bellas mormor och då åker vi förbi resten av släkten också. Lite nervös att lämna hemmets trygga vrå där man har allt inom räckhåll. Man måste dock våga föratt växa ;). Vi ska vara borta nästan en vecka!
Men jag tar med datorn så mig slipper ni inte så lätt ;) ;)

Kram!
BildBildBildBild
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » fre aug 15, 2008 21:03

Netty: Jag säger som Strumpan, en månad räknas ju lite olika beroende på antalet dagar typ 1:a juli till 1:a augusti,men skulle man räkna veckor är det väl minst fem...

Strumpan: Ha det skönt på semestern! =)
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav netty78 » fre aug 15, 2008 21:05

Strumpan: det kommer säkert att gå jättebra på semestern.
Nova var bara 5dagar när vi åkte iväg till hennes farmor (drygt 12 mil bort) sen när hon var 10 dagar åkte hon och jag upp till mormor & morfar som bor 50 il från oss. Väl där var vi bla nere i Rättvik på cruisingen, hon åkte i morfars Impala och sov gott så länge musiken spelades och bilen var igång :D När det blev tyst och stilla protesterade hon.

Ser nu att jag måste byta ticker.. Hm, har missat det totalt... Men jag vill ha det till att hon är en månad den 17:e...
Användarvisningsbild
netty78
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Fluffis » mån aug 18, 2008 10:59

Å vad roligt med en ny tråd för oss julimammor! Hur har ni det där ute?

Idag är min första dag hemma själv utan sambon som börjar jobba igen. Jag är lite pirrig i kroppen mest hela tiden måste jag väl erkänna. Men hittills har det gått fint.

Igår log Tim på riktigt första gången, vilken känsla! Han har vart på gång i ett par dagar men nu kom det riktigt leendet! Det var pappa som fick det och han blev världens lyckligaste då de var på hans 30årsdag! Bättre present kan man väl knappast få.
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lillan08 » mån aug 18, 2008 19:27

Heeejj!!
Vad bra fixat av dig Grynet_å_jag!! :)

Jag har både lite gnäll och en fråga till er!!
Nellie ammar ca 45-60min om dagarna och detta gör hon med ca 3-4,5timmars mellanrum (räknat från amningsstart). Men på kvällarna är hon HELT hopplös!! Hon bara skriker och det enda som lugnar henne är att ligga vid tutten!! :qad Då äter hon och blir mätt (ibland får jag ge lite ersättning för att hon ska bli nöjd) och nästan somnar, men efter 5-10min så är vrålandet igång igen! Så är det varje kväll mellan 17.00-22.00!!.. :( Efter det är det lugnt igen, och hon ammar var 4-5:e timme på natten..

Har ni liknande problem??

När började era bebisar le? Nellie ser ut som att hon är på g men ändå inte riktigt.. Hon gör jättestora leenden i sömnen men inte när hon är vaken (än)!

Tjingeling!
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
Användarvisningsbild
Lillan08
Alltid online
Alltid online

Inläggav netty78 » mån aug 18, 2008 20:01

Lillan08: Nova äter ca 5-10 minuter dagtid och det är mellan 3-4 timmar mellan målen. På kvällen äter hon ungefär 17:30, 19:30 och 21:30, sen sover hon till 02:30 ungefär. Har tyvärr ingen koll på hur länge hon äter på nätterna eftersom jag ligger och ammar henne vilket resulterar i att jag somnar när jag känner att hon fått tag ... :oops:

Det är inte så att hon har kolik? Mina har inte haft det så jag vet inte så mycket om det hela. Men kolla in den här länken, kanske kan hjälp lite?

http://www.family.se/art/9.htm?ca=17_a
Användarvisningsbild
netty78
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Lillan08 » tis aug 19, 2008 09:11

Tack Netty78 för tipset med länken!

Gud vad skönt det måste vara att bara amma 5-10min åt gången!! Jag kan säga att jag känner mig VÄLDIGT låst av att Nellie ammar 45-60min eftersom det inte bara är att sätta sig någonstans utan det måste vara på ett riktigt bekvämt ställe!! :roll: Dessutom har jag konstant ont i brösten av det långa sugandet!! :(
Du (eller någon av er andra) kanske har något bra tips på hur man kan få sitt lilla matvrak att äta mer effektivt?! :)

Är det någon som har hört ifrån evelina85 förresten? Hon hade visst en jobbig fl vad jag förstod på hennes inlägg på "min bebis" så man undrar ju hur det har gått sen...
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11

Användarvisningsbild
Lillan08
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » tis aug 19, 2008 15:38

Lillan08: Hos oss är det inte riktigt lika skrikigt, men jag känner igen det du skriver om att Nellie vill ha bröstet i princip hela kvällen. Nils är väldigt tuttig av sig och behöver ligga vid bröstet och småamma åtminstone en timme på kvällen för att varva ner och somna. Nu är ju en timme inget att klaga över i relation till dina maratonamningar, men det kan va nog så jobbigt. För att han inte ska få panikhunger (och skrika ihjäl oss och sig själv) ger vi också ersättning och det funkar bra. Jag skulle i framtiden också vilja ge ersättning (eller senare välling) som stöd för det absolut sista målet så att det kan funka att pappa nattar också. Nån gång kommer man ju kanske vilja va borta på kvällen eller över natten och då är det ju bra om han kan somna utan tutten!
Evelina har skrivit en förlossningsberättelse på minbebis om du vill läsa!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav OhMama » ons aug 20, 2008 16:25

Åh... vad nyfiken man är på Evelinas berättelse... Måste dit och ta mig en titt!
BildBild
OhMama

Inläggav Lillan08 » tor aug 21, 2008 15:47

Jaha!! Då har man varit på amningsmottagningen och blivit knådad på tutten! Gjorde SKITONT!!! :cry: Har tydligen lyckats med konststycket att få mjölkstockning!!! :(
Bm knådade och knådade och knådade och pumpade emellan. Sen fick Nellie amma för att se om hon kunde bättre än pumpen och visst, lite mjukare boppe fick man ju men det är inte bra än!! :roll: Fick rådet att massera, spola med varmt vatten i duschen, amma, pumpa och använda värmekudden på bröstet så skulle det bli bättre till helgen!! :qad Annars skulle jag ringa igen på måndag!!

Tjingeling!
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11

Användarvisningsbild
Lillan08
Alltid online
Alltid online