Banner Forum Image

Julimammornas "tjat"tråd

Re: Julimammornas "tjat"tråd

Inläggav Strumpan » sön aug 31, 2008 20:53

Hej Cissid tack för svaret, då ska jag testa :)!

Mina bröst kan också sticka och spänna, framförallt det vänstra. Det är även större än det högra och det känns som om det tillverkas mer mjölk i det. Därför ammar jag ju mer på den tutten och så börjar den onda cirkeln ;). Vet inte om du har samma problem men det liknar ju lite. Mitt går över ganska omgående iallafall.
På din andra fråga kan jag bara svara att jag är väldigt varm.

Kram!
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » sön aug 31, 2008 22:34

Yra & Yoshi: För oss gick det verkligen super att flyga. Jag hade också fått rådet att amma vid start och landning, men när vi gick på planet gav dom mig instruktionen att Nils var tvungen att sitta i mitt knä med sin rygg mot min mage. Ojoj tänkte jag, nu kommer han gallskrika hela resan. Men jag körde in nappen i munnen på honom och det funkade skitbra! Huvudsaken är väl kanske att dom suger eller gör nåt som avleder uppmärksamheten. Våga flyga säger jag bara, speciellt såna kortare resor. 4 timmar var lite segt, även för oss... :D

Strumpan: Tråkigt å höra att tjejen blivit sjuk. Jag räknar kallt med att vi åker på semesterförkylning när vi kommit hem. Men man kan ju hoppas att man slipper. Ju längre man kan undvika snoret desto bättre!

Nu är det äntligen dags för lite mat, vi har redan hunnit bli väldigt sydeuropeiska och här äter ju ingen middag före tio-elva på kvällen! :)
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Yoshi » mån sep 01, 2008 07:32

grynet_å_jag: Nej, det var det jag tänkte att dom måste spännas fast. Är egentligen inte orolig för att Sarah ska skrika, för hon är så snäll:-) Men jag bara tänkte att själva trycket skulle bli jobbigt för henne. Hon tar inte nappen så jättebra, utan bara spottar ut den trots att vi har tränat... Och eftersom vi måste upp och ner 2 ggr på så kort tid så vet jag inte helt hur detta vill påverka hennes små öron.. Men men vi ska på 6 veckors kontroll imorgon och då ska doktorn vara med så får fråga vad han tycker. Tack iaf för svar, hoppas ni har en underbar semester!!! :-D
Yoshi
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Fluffis » mån sep 01, 2008 10:01

Här är en till liten knatte som vaknade med förkylning imorse, han har jätte jobbigt och kan knappt andas genom näsan. Jag tycker så synd om honom, han har bara vart vaken en timme och då gnällde han hela tiden. Nu sover han sött igen.

Jag har försökt använda snorsug..men det var verkligen inte det enklaste...gick inte alls. Om man använder bröstmjölk för att få bort nästäppan, hur gör ni då? Vad använder ni för att få in mjölken?

Hur är det med er andra vad har ni hört om att använda febertermometer? Jag tänkte gå och köpa en idag så att man kan kolla, men då sa en kompis att de på BVC sagt att de inte kan ha feber då de är så här små utan att man ska vara uppmärksamma på om de är hängiga istället...?

Usch jag är orolig, han är ju så liten.
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cissid » mån sep 01, 2008 10:08

Fluffis, angående feber så har vi en vanlig termometer som mäter i rumpan. Det finns ju örontermometrar men har hört att de kan vara svåra att använda och fortfarande är det rumptermometrar som är det säkraste... (det är iaf vad jag hört) Enligt vår distriktssköterska på BCV så kan man inte lita på att de har feber bara för att termometern visar t.ex. 38 grader för de kan tydligen bli jättevarma om de skriker och gråter mycket och att det är därför som man ska vara uppmärksam på om de verkar hängiga istället. Men som jag uppfattat saken så kan de visst ha feber, men att det kan vara svårt att avgöra om de bara är varma eller om de verkligen har feber. Jag hoppas att Tim blir frisk snart och ser inte fram emot Tobias första förkylning - jag tycker att man är nog orolig för alla läten ändå.
Bild
Bild
Cissid
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fluffis » mån sep 01, 2008 11:33

Här kommer två bilder på mamma och Tim, jag vill se fler julimammor! Det är ju så roligt att få ansikten till inläggen!
Bilagor
IMG_0210.jpg
IMG_0210.jpg (202.92 KB) Visad 149 gånger
IMG_0193.jpg
IMG_0193.jpg (76.97 KB) Visad 149 gånger
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav evelina1985a » mån sep 01, 2008 14:08

ok tack så mkt tjejer!! ne tycker inte d e så lönt att bada henne oftare..
har mkt badolja i men tycker ändå hon e torr på vissa områden, men d kan ju bero på att hon e överburen.
ja isabella kissar jätte mkt å kan ibland bajsa upp till 5 ggr!!
usch e helt slut ida..isabella har vaknat inatt å varit orolig varenda gång å bara velat sutta lite på brösten å knappt ätit för brösten va rätt hårda å fulla ida på morgonen..
någon mer vars bebis fått ovanan att bajsa på natten??
grynet_å_jag, e ganska så avis, hehe
vilka e d som har fler barn eller e ja enda omföderskan?? hur har syskonen reagerat i så fall???
kram
Bild
Bild

BildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
evelina1985a
Alltid online
Alltid online

Inläggav netty78 » mån sep 01, 2008 16:19

Längesen jag skrev här.. Har haft fullt upp och inte tagit mig tiden till att skriva nåt.
Men förutom Novas förkylning så är allt bara bra, har möblerat om hemma i ett par dagar nu. Inte helt smidigt i en tvåa, men skam den som ger sig :D
Hon har börjat intressera sig för babygymmet nu, likaså att ligga kortare stunder på magen. Tyvärr har vi det så kallt i lägenheten (runt 18 grader, och ännu kallare på golvet) så jag vill inte låta henne ligga på golvet nu när hon redan är snuvig.

Strumpan: Det funkar alldeles utmärkt med bröstmjölk i näsan på de små. Nova har varit förkyld i drygt en vecka nu.
Fluffis: Jag har gjort som så att jag pumpat ut lite för hand och sen använt en medicinspruta (finns gratis på apoteket) för att spruta upp i hennes nära. Det är lite protester, men väldigt skonsamt.
Annars så finns det ju renässans näsdroppar på apoteket som är vanlig koksaltlösning och helt ofarlig (det ska vara dropparna, inte sprayet som finns) . Däremot ska man vara lite försiktig med vanliga näsdroppar som typ nezeril.

evelina1985a: Jag är oxå omföderska, men ingen av de stora bor hemma på heltid. Kimmen bor varannan helg och Emil varannan vecka. Men de är änsålänge bara lyckliga över sin lillasyster. Tyvärr så slåss de om henne.... :roll: Kimm vill visa att hon är störst och låter knappt Emil komma nära när hon är hemma. Han är så väldigt mån om Nova och pratar, sjunger och ger henne tutten när hon spottat ut den :)
Kimm däremot vill gärna (trots förbud) bära och lyfta henne, det gillar jag inte mest pga rädsla för att Nova ska åka i golvet när hon gör sina kast bakåt...
Användarvisningsbild
netty78
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav OhMama » mån sep 01, 2008 16:33

Det låter läskigt med förkyldningar... hoppas att det dröjer innan Alfons får sin första.
BildBild
OhMama

Inläggav netty78 » mån sep 01, 2008 16:49

Att Nova blivit förkyld var väntat med tanke på att skolorna börjat nu och hennes syskon går i två olika skolar... Dessutom har de haft kompisar hemma. Det är inte så farligt som det låter, men visst är den första förkylningen läskig.

OhMama: du får se det positiva med förkylningarna, det härdar de små och ger ett bra immunförsvar när de blir större :D
Användarvisningsbild
netty78
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Lillan08 » mån sep 01, 2008 17:15

Hej!

Mjölkstockningen är nästan borta nu men dock är produktionen nästan det också... :( Det kommer ca 7-8ml när jag pumpar!!... :shock: Nellie är heller inte störtförtjust i att suga eftersom det inte kommer något men vi försöker lura henne med att spruta in lite ersättning emellanåt i bröstvårtsnappen och det funkar ok! :lol: Det bästa är egentligen att hon suger utan den men vad gör man om hon inte tar det annars??!!

Nu har jag äntligen fått tagit ett foto på mig och Nellie!!
Nellie 051.jpg
Nellie 051.jpg (22.22 KB) Visad 120 gånger
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
Användarvisningsbild
Lillan08
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » mån sep 01, 2008 22:19

Hallå alla!

Bella verkar må lite bättre redan idag. Var dock en jobbig natt, fick inte mycket sömn. Hon är liksom täppt långt bak i näsan, så det går inte att suga upp med snorsugen. Gick och köpte näsdroppar och alvedon (utifall) idag.
Om hon verkar frisk imorgon går jag till öppna förskolan med henne och lär mig lite babymassage, vi får se hur hon mår inatt...

evelina1985a nej Isabelle har bara bajsat i blöjan en natt har jag för mig, men då kom det två gånger. Skönt att slippa gå upp...

Lillan08 vad skönt att det känns bättre med stockningen! Lät riktigt läskit det där! Jag som inte har brytt mig alls att vara försiktig, har suttit ofta i drag. Får kanske skärpa mig lite... Tycker du är duktig som kämpar på med amningen, den kommer nog igång snart igen.
Senast redigerad av Strumpan ons sep 17, 2008 22:43, redigerad totalt 1 gång.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav ladyis » mån sep 01, 2008 22:44

Vår lilla tjej är en riktig bajs maskin... Det är säkert en 10 bajsblöjor om dagen om inte mer :)

Ler era små mycket? Sen 1,5 vecka tillbaka så ler Angelina konstant när man pratar med henne! Guuud man bara smälter!
Och när man härmar hennes läten så gör hon läten tillbaka...
Det är verkligen en sån mysig tid nu.
När är det de börjar skratta och jollra?
Bild

Bild
ladyis
Alltid online
Alltid online

Inläggav ladyis » mån sep 01, 2008 22:46

Föressten hur ger ni AD dropparna till era små? Jag ger Angelina med en liten sked,men är tveksam till hur mycket som följer med ner i magen eftersom det verkar som hon spottar ut allt...
Bild

Bild
ladyis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » mån sep 01, 2008 23:59

ladyis ja min gumma charmar också sin mamma (och andra såklart) med härliga leenden och gurglingar. Hon gör sina försök att jollra men det kommer sällan riktiga läten. Ibland lyckas hon få iväg några ljud och verkar tycka att det är mäkta kul!
Sen har hon börjat märka sina händer så smått också. Tittar och tittar och spänner sig och poff! petar sig själv i ögat! Ser lite småkul ut tycker sadist-mamma.

Jag ger också Isabelle ad-dropparna med sked och det slinker ner.

Nu måste jag gå och sussa. God natt!!!
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Julimammor 2008