Banner Forum Image

Julimammornas "tjat"tråd

Re: Julimammornas "tjat"tråd

Inläggav OhMama » sön aug 24, 2008 20:14

Fina bilder ni har lagt upp allihop... Min bild kommer inom en snar framtid... Alla bilder var för stora för att lägga upp så jag måste fixa det först.
Men snart så... :D
BildBild
OhMama
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav ladyis » sön aug 24, 2008 21:02

Hej alla Juli mammor! :)

Nu har jag också hittat hit...

Tycker ni inte att tiden går så himla fort? Tiden bara rusar iväg, man måste ta vara på varje tillfälle med de små för snart är de stora :)

Angelina var lite strulig i början (ville bli buren heeela tiden och skrikig) men nu har hon helt plötsligt blivit lugn och kan ligga själv. Skööönt.
Men hon har sin lilla period på natten/kvällen mellan 23-01.30 då hon är klarvaken och bara vill bli buren och vara nära... Tror hon har ont i magen för hon bajsar konstant på dagarna men på kvällarna kommer det ingenting!

Strumpan; Kan också rekomendera sempers droppar och miniform, det har hjälpt mycket för oss.
Bild

Bild
ladyis
Alltid online
Alltid online

Inläggav evelina1985a » mån aug 25, 2008 10:59

hej..nu har ja oxå hittat hit!! e ganska hektiskt emellanåt här hemma så ja får passa på att skriva när lillan sover..har ju en väldigt avundsjuk storebror här hemma oxå som man måste försöka hålla i schack..
Isabella däremot e lugnet självt..sover oftast nästan hela förmiddagen , fast vaknar när d e mat dax, däremot på eftermiddagen så kan d bli lite jobbig för då ska hon tutta mest hela tiden tycker ja..har provat napp, men den vill hon inte ta..sen e hon vaken en stund mellan sju å nio på kvällen sen sover hon till halv ett- ett, sen e d dax igen vid tre tiden å sen framåt fem sex på morgonen..d går bra att amma på nätterna tycker ja men dom senaste så har hon fått ovanan att bajsa..inget roligt, men d e bara att vänja sej..
ha d så bra!!
Bild
Bild

BildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
evelina1985a
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » mån aug 25, 2008 11:09

Kul att ni hittat hit Ladyis och Evelina! Snart har vi lyckats få över de flesta julimammorna, inte så konstigt att det tar tid. Vi har ju nåt nytt nu som går i första hand! :)

Hörni, tänk att snart är augusti också slut och vår småttingar blir bara större och större. Nils har redan börjat använda str. 62 i kläder och mina armar/rygg tycker han blivit tyngre att släpa runt på. Känns som det var en evighet sen man var gravid, kollade på lite foton häromdagen och det var kul att se de gamla magbilderna.

Vad har ni för planer för hösten? Ska ni hitat på nåt skoj med era små? Jag anmälde oss till babysim idag, kursen börjar iofs inte förrän vecka 42. Antar att det kommer ploppa upp aktiviteter nu när alla semestrar är slut. Vi har dock lite semester att se fram emot, på lördag åker vi till Spanien i 2 veckor och ska bara njuta av sol och värme. Nåt man inte blivit bortskämd med här hemma... Ska bli så skönt!!! :D
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cissid » mån aug 25, 2008 11:23

Hejsan tjejer!
Nu har jag hittat hit! Vad kul att så många är här och skriver ibland. Nu hör ju jag igentligen till augustimammorna, men jag känner mig mer hemma här bland er :) Tobias föddes ju 13 augusti istället för 23 juli som han var beräknad till... dvs. 21 dagar efter BF! Så jobbigt det var att vänta och så skönt det är att väntan är över! Idag är vårt första BVC-besök inplanerat! Ska bli spännande att se vad de säger.

I övrigt så har vi en kvällspigg rackare :) Han är vaken fram till 1 ungefär, och sen brukar han oftast vakna efter bara någon timme och ha ont i magen och inte somna om förrän vid 4-tiden... och sen sover han hela förmiddagen. Inatt däremot så bajsade han kopiösa mängder vid midnatt och sen var han jättehungrig och åt mycket och slocknade direkt. Sen vaknade han några gånger under natten och fick äta lite till och somnade om direkt! Vilken skillnad på när han bara är hungrig och när han har ont i magen! Jag hoppas verkligen att han inte behöver ha ont mer, det skär i mammas hjärta när man ser att han har ont :(

Kram på er alla, och vilka fina bilder ni har laddat upp!
Bild
Bild
Cissid
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cissid » mån aug 25, 2008 17:48

Hej igen!

Vet ni var man kan köpa liberos engångs-skötbädd? Vi fick med 6 stycken i ett gratispaket från BB, och de är ju jättebra att ha, har vi upptäckt, men hittade dem inte på MAXI när vi var och handlade. Någon som vet?
Bild
Bild
Cissid
Alltid online
Alltid online

Inläggav OhMama » mån aug 25, 2008 18:35

Cissid: Angående liberos engångs-skötbädd så kan jag berätta att jag har sett dem på Ica hemma hos oss iallafall... så de borde ju kunna köpa in dem om inte annat.

Kram!
BildBild
OhMama

Inläggav Strumpan » mån aug 25, 2008 21:40

Å vad roligt att vi blivit ännu fler här!! Hej alla!

Visst går tiden snabbt!? Jag satt och lekte och gosade med skruttan imorse och kom att tänka på hur otroligt mycket hon har utvecklats redan. Sluta väx unge! (nej gör inte det förresten ;))

Imorgon ska vi till sjukgymnasten med Bella och kolla om hennes nacke blivit bättre. Hon har en väldigt mild form av torticollis :roll: . Hoppas det funkar med våra stretchövningar...

Idag blev mitt hjärta en månad gammal, grattis mammas älskling :qaf
BildBildBildBild
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav netty78 » tis aug 26, 2008 07:38

Cissid: välkommen du oxå :)

Strumpan: vad är det ni ska kolla på hennes nacke? och vad innebär det för henne?

Här hemma har det varit fullt hus med alla tre + ett bonusbarn (Lindas, som var med på Novas förlossning, stora doter) Magnus och Cheva hemma i min lilla två :D Men det funkar det oxå.

Nova har nu blivit utsatt för syskonen och Fannies alla skolbaciller (alla tra går dessutom i olika skolor...) och blivit ordentlig snuvig.... Men hon klagar inte mycket, sover lite mer än hon brukar och får näsdroppar. Hon är så otroligt lugn (gillar inte när folk frågar om hon är snäll!! Klart att hon är snäll, det är väl alla bebisar? De skriker ju knappast för att vara elaka!!!!)
När hon är vaken så vill hon gärna vara nära och älskar att lyssna när man pratar med henne, följer ordentligt med blicken och är "med" elr hur jag ska förklara. Nyfiken liten skit är hon :D Sover hos mamma gör hon fortfarande på nätterna, men själv i vagnen på dagarna.

Har ni varit på efterkontroll än? Jag har iaf bokat tid nu, mest med tanke på att mitt Hb måste kollas upp igen, men sen kan det ju vara bra att ta diskussionen om det där med skydd.... :oops:
Användarvisningsbild
netty78
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav OhMama » tis aug 26, 2008 07:42

Godmorgon på er alla juli-mammor!

Sitter uppe och slösurfar lite på datorn medans mina två älsklingar sover, både bebis och man :)

Planerna för Alfons namngivningsceremoni är i full gång, det är så roligt!
Hur går era tankar kring sådant... någon som sitter hemma och planerar för dop/namngivning eller liknande?

Vi har spikat ett datum nu, den 26 oktober blev det... och lokalen är bokad. Vi kommer bjuda våra familjer och närmsta vänner och det blev tydligen 38 personer(!) Dyrt men trevligt lär det bli... haha...

Kram!
BildBild
OhMama

Inläggav netty78 » tis aug 26, 2008 07:52

OhMama : Vi är mitt uppe i planeringen av Novas dop, det blev lite tidigare än jag tänkt mig från början men blir nog bra :) Hon ska döpas samma dag som sin pappa blev döpt, 21 september ( dagen efter att jag fyller år och ska ut och äta med vännerna. Mormor och morfar ska var barnvakter åt hela klanen)

Så nu försöker jag komma på hur jag ska göra inbjudningskorten, skulle vilja göra dem själv men är dålig på sånt. Nån som har tips på hur jag kan göra??? :roll: Har gjort fotavtryck på henne som jag tänkte använda på nåt sätt...
Användarvisningsbild
netty78
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Fluffis » tis aug 26, 2008 16:35

Kul att vi är så många här nu!

Här hemma rullar livet på, Tim har vart väldigt gnällig i en veckas tid nu ungefär, från att ha varit världens lugnaste till att ha mer humör, stundtals riktigt jobbigt. Idag har han återigen intagit sitt gamla jag och mamma njuter!

Vi var på första läkarbesöket idag också, allt såg jätte bra ut! Riktigt skönt att höra.

Låter underbart grynet_och_jag med lite semester, när åker ni? Spännande med Nils också och se hur det går! De får du rapportera sen! Vi funderar också på babysim, har dock inte anmält ännu men måste börja kolla omkring lite nu på olika alternativ tror jag!

Imorgon är Tim sex veckor, stora killen...säger som ni andra tiden bara flyger iväg!
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav OhMama » tis aug 26, 2008 17:34

netty78: Jag har också tänkt bjuda på min skapande sida och tillverka egna inbjudningskort... det kommer ju ta ett tag att göra alla kort men det är det helt klart värt. Det känns mycket mer personligt och så får man det ju precis som man själv önskar. Har tänkt mig färgerna olivgrönt, gräddvit och svart... Skall klippa och klistra lite. Jag får väl lägga upp en bild på det sen här på forumet så att ni får se resultatet =)

Fluffis: Så nu har ni varit på första läkarbesöket, vad bra att allt var precis som det ska. Vi skall iväg på vårt första läkarbesök den 10 sep. Hur gick det till? Vad undersöker dem?

Kram!
BildBild
OhMama

Inläggav Fluffis » tis aug 26, 2008 17:56

Ja vad roligt att få se kortet sen ohmama! Här blir det också namngivningscermoni, men har inte planerat något datum ännu, det dröjer nog ett tag tror jag.

På läkarundersökningen kollade de hjärtljuden, ögonen, klämde på magen, kände pulsen i ljumskarna, tittade på ryggen, testiklarna, kikade i munnen och reflexer i händer och fötter...tror det var allt, ungefär samma som vi hemgången från BB tyckte jag.

Ser att våra små är födda samma dag, vad roligt, vilken tid kom han?
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav OhMama » tis aug 26, 2008 18:25

Fluffis: Oj!! Ja det stämmer att de föddes på samma dag... Vad roligt! Alfons föddes ganska sent den 16:e juli... klockan 22.47 på kvällen kom han till världen. När föddes Tim?
BildBild
OhMama

FöregåendeNästa

Återgå till Julimammor 2008