Banner Forum Image

Julimammornas "tjat"tråd

Re: Julimammornas "tjat"tråd

Inläggav Strumpan » mån nov 22, 2010 11:39

Tjena brudar! Vi sitter här hemma med kräksjuka hela familjen :( . Josefine var först ut och sen började Isabelle spy igårkväll och jag och maken har börjat må illa nu men inte kramat toastolen än. Bläch!!
Skönt nog börjar Isabelle bli tillräckligt stor att säga till när hon vill spy så imorse hann vi till toan. Min duktiga prinsessa!
Sorry ämnet ;) .

Grynet; Det där känner jag igen, nattvaket. Josefine kunde ju vara vaken hela natten i början. Hon var bara nöjd om vi gick runt med henne på en huvudkudde (barnen har legat på en sån när jag ammar), och skumpade henne. Så fort vi slutade så började hon gråta. Jag fattar inte hur en unge kan känna skillnad på om man står och skumpar eller sitter och skumpar.
Jag tog iaf nätterna så länge jag orkade, eftersom maken tar Isabelle på mornarna, men han fick ta över när jag kände för att kasta ut ungen, eller om jag kände mig svimfärdig. (måste bara påpeka att mannen inte har något emot att ta vaknätter, det är jag som är envis)
Jag har som du förstår inget knep förutom att vänta ut det. Rutiner kommer automatiskt tycker jag. När Josse blev runt två månader började det bli bättre och hon började gå och lägga sig runt 22. Nu lägger hon sig samtidigt som Isabelle (men inte tillsammans än) vid 21 ca.

Resa ja. Tänk om vi kunde få åka iväg till solen! Jag brukar aldrig bry mig om att det blir mörkt och vinter men i år så har jag blivít riktigt låg av det. Usch vad jag tycker att det är trist! Jag tycker att sommaren gick så himla fort i år. Tyvärr har vi inte råd att åka. Jag och maken ska ju försöka ta oss till Berlin i vår dessutom, så det vill jag spara till.

Här hemma är det full rulle som vanligt. Isabelle är jättetrotsig och skriiiiiker ofta "NEJ!!" till oss och "Jag lill inte!!!". Jag avskyr när det känns som om jag bara skäller på henne!
Hon är så mysig och snäll när hon inte trotsar! Hon pratar och sjunger och är så go! Hon är även snäll mot sin lillasyster nuförtiden, oftast iallafall ;) . Dom leker bättre och bättre och Isabelle är ju självklart Josefines stora Idol.

Josefine är som vanligt ett yrväder och otroligt envis. Hon kan ställa sig mot möbler och sätta sig ner igen, kryper snabbt som en vessla och pekar på lampan, pappa och mamma när vi frågar vart dom är :) . Hon har fått fem tänder också och sen är hon såklart vääääldigt mammig.

Hörni igår skaffade jag mig facebook efter mycket velande. Jag var inne endel på makens konto så tillslut tänkte jag att det kanske är bättre att skaffa ett eget, även om jag är lite skeptisk. Om ni är medlemmar där och vill bli vän med mig så får ni gärna PMa mig (fanns det en VMB-grupp???).

Nu ska jag kurera mig i soffan med döttrarna och vänta på att pappan ska komma hem med magsjukevänlig mat.

Lite bilder måste jag ju ladda upp snart också.

Kram på er!
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Anna-Panna » mån nov 22, 2010 14:19

Måste bara säga att det känns skönt att höra att det är fler som har lite trotsiga barn som man får skälla på :D
Lucas är oftast helt underbar och glad, men några perioder varje dag blir han ett MONSTER! Och vi får så dåligt samvete här hemma när det känns som om vi bara skäller på honom hela tiden och att det alltid blir bråk. Som sagt, skönt att höra att man inte är ensam om det :D

Har inte så mycket mer att skriva just nu. Har i alla fall upptäckt att Oscar somnar i vagnen så fort man rullat ut den ur huset, och kan sen sova flera timmar i den :D Så det utnyttjas flitigt just nu då det blir för stojigt här hemma och Oscar inte kan somna. Då går vi ut allihopa så blir det lugnt och skönt....
Bild
Bild
Anna-Panna
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fluffis » mån nov 22, 2010 15:13

Anna-Panna; det kör vi här hemma med också...oftast räcker det om man lägger Hugo på overallen i hallen, då somnar han som en stock...knäppa unge ;) Så igår eftermiddag sov han på hallgolvet i timmar efter att inte velat sova inne på hela dagen.

Alla knep är bra :)

Blä för kräksjukan Strumpan, hoppas ni kryar fort. Jag är totalt livrädd för att få den så jag hoppas vi slipper.
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » tis nov 23, 2010 12:05

Jag håller med blä för kräksjuka. Om den kommer till dagis får Nils va hemma för jag vill inte bli sjuk. Hade det när Nils var liten och skulle amma samtidigt som jag ville kräkas och sitta på toan. Inte gutt alls!

Tycker det känns bra att ni är några stycken som ligger lite före mig med barn så jag kan rådfråga när jag stöter på nåt jag undrar. Man har ju som sagt glömt mycket sen man hade småbarn sist och nu med en vildbatting som far runt i huset tycker jag att jag är omöjligt ännu mer förvirrad ibland. Tur att man känner sig hyfsat säker på sin mammaroll i varje fall.

Tänkte skriva lite mer, men någon kallar på sitt bröst! :D
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » tis nov 23, 2010 13:09

Hur kommer det sig att ungarna nästan alltid går upp tidigare på morgonen när dom (och jag) sovit extra dåligt på natten?
Jag är så trött idag! Jag var ju illamående hela dagen igår (spydde inte) och idag känns magen sådär lagom öm. Isabelle VERKAR må bättre nu, hon har aptit och säger att hon mår bra men är såklart lite trött från igår.
Josefine är överallt som vanligt och vill klättra, krypa, bitas, brottas, gosa, ammaammaamma osv. Men hon kräks fortfarande! Så jobbigt! Hon har alltid haft lätt för att kräkas och det här verkar som om det är extra svårt att bli av med för henne tack vare att hon varit ett kräkbarn. Hon vill bara ammas nu när hon är dålig och jag har bra med mjölk men inte lika bra som förut så hon suger med lätthet ur mig så det blir (känns) tomt, speciellt på kvällarna. Sen har hon ju framtänder både uppe och nere så när hon ammar så skaver dom mot bröstvårtan. Det är inget hon gör med flit utan det bara blir så. Ont gör det. Jag som var så glad att hon hade börjat äta lite mer mat så jag kunde ta bort ett par amningstillfällen, nu får vi börja om från början känns det som.

Får se om vi tar oss ut idag...

Sorry om jag är virrig! Nu ska jag köra filmkortet på Isabelle för nu sover lillan.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » fre nov 26, 2010 15:14

Strumpan, hoppas ni mår bättre nu! Magsjuka är verkligen blääää...

Här hemma är det lite lagom vardagskaos. P har några pappadagar kvar att ta ut så det dröjer ännu ett tag innan jag måste hitta rutin i livet! :)
Ligger och ammar just nu. Theo äter väldigt effektivt på dagarna tycker jag, vaknar vid sju-åtta och äter. Är vaken ett tag får en förmiddagsslurk och sover sen till efter lunch. Sen mat igen, vaken en stund och så sova mera om och om igen. :D Igår kväll hade han magknip och skrek sig genom halva kvällen. Stackars liten och jag fick flash backs till Nilstiden - usch. Idag mycket bättre, så det kanske var nåt jag ätit.

Hur har ni det i vintersverige? Jag njuter av allt det vita, måste bara se till att underhålla skottningen så vi tar oss fram i trädgården. :)
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Anna-Panna » tis nov 30, 2010 11:15

Sitter inne med en tänd brasa idag och tittar på snön som vräker ned utanför. Är så mysigt tycker jag när det är mycket snö och kallt ute. Avskyr när det är plusgrader och blir blött och slaskigt.

Igår var vid på 2 månaders läkarkontroll med Oscar. Han väger nu 5250 och är 60,5 cm lång, så han växer bra :D
Tyvärr så visade det sig att han har ett vattenbråck i pungen. Läkaren som var husläkare var tvungen att hämta barnläkaren för hon tyckte det kändes konstigt. Och när barnläkaren lyste och tittade så hittade hon inte testikeln :( Den ena testikeln finns där, men inte den som skulle vara på sidan där bråcket är.... Så hon skrev en remiss till barnkirurgin, som får ska kolla med ultraljud var testikeln ligger någonstans. Och sen får vi väl se om det blir operation så småningom eller om den faller ned själv.
Så himla passande att sasoki precis uppdaterat sin tråd om testikeloperation samma dag! :D
Påmindes då också om att Tim opererats. Gjorde dom inget ultraljud på honom först för att se var testikeln var? Eftersom dom sen inte hittade den tänkte jag.
Känner mig inte så orolig just nu, vi får vänta och se vad dom säger på barnkirurgin. Men skulle det bli operation så är det väl ett ganska enkelt ingrepp. Men att behöva söva honom känns fruktansvärt :(

Här hemma har vi börjat med minifom nu också till Oscar. Han har varit lite gasig, men inte så farligt så vi avvaktade. Men efter att han en natt vaknade en gång i timmen och verkligen gallskrek så köpte vi direkt en flaska :D och det har blivit sån otrolig skillnad! Han är mycket nöjdare och lugnare nu.
Han har börjat le väldigt mycket när vi pratar med honom nu också. Så gulligt! Hjärtat smälter :D
Bild
Bild
Anna-Panna
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fluffis » tis nov 30, 2010 13:51

Hej på er tjejer!

Här är det en till som sitter inne. Tim är sjuk med feber, sådär halvsjuk med 38 grader ungefär. Vilket leder till att både han och jag blir rastlösa av att inte kunna hitta på något eller träffa folk. Jaja bara att gilla läget har bakat massa och har frysen full, alltid lite positivt.

Grynet: Har P börjat jobba än och hur har ni det?

Anna-Panna; Tim opererade sig för drygt ett år sedan. De kollade faktiskt inte med ultraljud innan, lite konstigt kan jag tycka nu när du säger det. Det upptäcktes redan efter födseln att en testikel saknades men läkarna tyckte de kände den i ljumsken och trodde den skulle vandra ner av sig själv. men det gjorde den inte så till slut blev det operation och som du säger är det ett enkelt ingrepp.

De hittade ingen testikel bara några minimala "rester" som de var tvungna att tas ut (kanske därför de inte gjorde ultraljud för att det var tvungna att operera i vilket fall) annars kunde resterna tydligen vandra in magen istället, vad jag förstår.

Så Tim har alltså bara en :( men det räcker med en för att få barn och det känns ju skönt, läkaren sa att anledningen att man har två är att om en blir skadad ska man ändå kunna få barn.Tim får alltså vara extra försiktig :) Jag oroar mig lite för tonåren och så, det är klart att han kommer se lite annorlunda ut även om det inte syns jätte mycket nu. Det finns tydligen möjlighet att enkelt operera in en fejk bara för utseendets skull men det får bli hans beslut att ta då han blir vuxen.

Som ärr har en bara som en liten reva på kanske 2-3 cm långt ner under kalsongkanten och det har redan bleknat så mycket så man inte ser det om man inte vet om det. Jag tycker inte du ska oroa dig. Enligt vår läkare är det tydligen vanligt att testiklarna inte vandrar ner av sig självt men desto ovanligare att de inte finns i ljumsken vid operation.

Det blev långt. Sorry.... ;)
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Anna-Panna » fre dec 03, 2010 13:04

Tack för svaret Fluffis!
Känns bra att få höra lite hur allt går till. Får se nu när vi får tid för undersökning.

Idag känner jag mig som en totalt värdelös mamma... :(
Jag är så himla trött och matt och har även blivit förkyld. Sover som en kratta på nätterna då Oscar vaknar ofta och Lucas även kommer in till oss på natten. Lucas är också dunderförkyld och har fått vara hemma från dagis. Mitt tålamod är konstant i botten och det känns som jag inte gör annat än bråkar med Lucas som far runt sem ett jehu här hemma. Idag har jag knappt någon röst heller, vilket inte gör det lättare att prata med och säga åt Lucas.
Just nu saknar jag tiden då man bara hade ett barn att ägna sig åt. Men jag förstår ju att det kommer bli bättre så småningom och att det då kommer vara jättebra att ha ganska tätt mellan barnen. Längtar till Oscar blir lite större!!

Nu sover Oscar i alla fall gott ute på altanen, så det är lite lugnare här hemma. :D
Bild
Bild
Anna-Panna
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » tis dec 07, 2010 21:33

Hej alla fina mammor!
Jag vill så gärna titta in och skriva lite oftare, men livet som tvåbarnsmor äter upp mig. :) På ett bra sätt då! Jag hinner inte så mycket här hemma eller annars heller tycker jag, men jag trivs.

Fluffis, jag hade helt glömt att Tim opererat sig och kom på det igen när du skrev om det nu. Det är ju lite tråkigt som sagt att han bara har en testikel, men vi får hoppas att det inte ska ge några problem i framtiden. Det är ju först i vuxen ålder som det kanske ens blir ett "problem".
Anna-pann, håller tummarna för att det inte är någon fara med Oscar och att det kanske kan laga sig av sig självt utan att behöva operation.
På tal om problem med saker som inte ligger på rätt plats så måste jag uppdatera er om Theo njurar. Som ni kanske kommer ihåg så såg dom ju redan på vecka 20 ultraljudet att Theo hade vidgat njurbäcken på vänster njure, dvs. vätska som inte hörde hemma där. I vecka 32 var det kvar och även på första ultraljudskontrollen utanför magen. Vi fick ge han antibiotika i förebyggande syfte i två veckor innan läkaren ringde upp oss och sa att det var okej med njuren och att vi kunde sluta trots att vätskan är kvar. Man ger antibiotika för att undvika urinvägsinfektioner. Vi måste nu vara uppmärksamma på feber utan symtom. Då ska vi söka på sjukhuset direkt. Well, det intressanta var att på ultraljudet som gjordes när Theo var fem dagar gammal så såg man att höger njure var placerad i lilla bäckenet bakom urinblåsan och inte uppe vid revbensbågen som är normalt. Knasigt, men inget man behandlar. Det är dock bra att veta att den ligger fel ifall det skulle hända något i framtiden. Det som kan oroa mig lite är att man kunde inte se njuren så bra på det ultraljudet eftersom urinblåsan låg i vägen, tänk om det är nåt fel på den njuren så han har två som är inte 100%-iga. Ja ja, den som lever får se. I värsta fall får han en av mina! :D

Ja vad händer annars då? Dagarna flyger iväg, Theo växer, Nils ömsom trotsar ömsom är världens snällaste bästaste storebror. Jag ammar på och det funkar bra men tar tid så klart. Köpte en pump idag på apoteket, en liten mer avancerad handpump från Mam. Känner mig sugen på att kunna pumpa ur och åka iväg utan att behöva ge ersättning. Tror ni fanskapet funkade?? Nej då, eller så har jag helt fel teknik. Ska ta med den till bvc nästa vecka så får min sköterska ge mig råd! :)

Tog mig i varje fall iväg en svng ikväll och lyckades få alla julklappsinköp avklarade. Känner mig såååå nöjd! :)

Nu har jag en lugn stund och ska göra mig en kopp glögg och surfa vidare på allt skit man inte hinner! Strumpan, lägg till mig på facebook - Veronica Möller (svartvit profilbild). Det gäller ju så klart er andra med som finns där ute! :)
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Anna-Panna » mån dec 13, 2010 14:02

Grynet, vad skönt att allt var ok med njuren nu!

Här hemma är vi SJUKA! Började med Lucas som blev jätteförkyld med slemhosta och feber. Nu är alla andra också sjuka, inklusive Oscar.... Var till barnakuten i lördags då han fick feber, hade hosta sen tidigare. Men allt lät bra då och febern var inte så hög. Men nu har ena ögat klibbat ihop på honom också och är jättekladdigt. Febern är också kvar och jag tycker hostan låter värre. Han är väldigt trött hela tiden också, vilket jag i och för sig förstår. Men jag ringde ändå jouren här där jag bor och fick en tid 17.30 idag för att kolla på honom. Känns som att det är bättre att undersöka en gång för mycket än att han får lunginflammation eller nåt....Det känns så läskigt att dom är sjuka när dom är så små!

Jag mår jättedåligt fortfarande efter 1 1/2 vecka :( Men idag kommer min mamma och stannar några dagar, så då får jag lite hjälp på dagarna :D
Lucas är på dagis idag för första gången på nästan 2 veckor, så det avlastar ju lite också.
Bild
Bild
Anna-Panna
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lillan08 » fre dec 17, 2010 00:52

Hej tjejer!
Först vill jag säga GRATTIS till dig Grynet och lilla Theo!!! :)

Som nr2 vill jag säga att jag saknar er alla, samtidigt som det fortfarande gör ont att gå in här! Jag har skrivit en uppdatering i missfallstråden så jag ska inte tjata om det här..

Nellie växer och har blivit stora tjejen på bara några månader... Hon tar för sig bättre på dagis och tjatar "mera jajis" (dagis) när man frågar henne om hon haft kul på dagis!! Hon ÄLSKAR sitt dagis!! :) Det är fortfarande lite sura miner vid lämnandet men å andra sidan är det värre sura miner när vi kommer och ska hämta henne!! :lol:

Har någon av er märkt att era "små" 2,5åringar sover sämre just nu? Nellie som det senaste 1-1,5året sovit 12-13timmar utan att vakna, vaknar varje natt nu och är jätteledsen och orolig... :( Tror att hon kanske är i en "utvecklingsfas" och börjat drömma mer verkligt och det är kanske det som är problemet.. Hon somnar oftast om ganska snabbt så det är inget jätteproblem för oss men man blir ju lite "ledsen" att hon ska behöva ha det så!!

Ett MYCKET HETT TIPS som jag vill ge er alla så här i förkylningstider är: D-vitamin!! D-vitamin stärker imunförsvaret och både jag och O tar dubbel dos varje dag sedan ca 1månad och har inte varit i närheten av att bli förkylda!! Nellie har också fått dubbel dos (10droppar/dag) mest för att vi tror (och märkt) att det hjälper mot hennes eksem och hon har inte heller haft någon form av förkylning trots att det både gått förkylning, halsfluss och öroninflammation på dagis!!
Så tjejer, jag skojar inte!!:
Dubbel dos D3-vitamin så blir livet mycket mindre förkylt!! Går knappt att överdosera heller, ska till ENORMA doser för det.

KRAM!
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
Användarvisningsbild
Lillan08
Alltid online
Alltid online

Inläggav Anna-Panna » fre dec 17, 2010 10:42

Vad kul att höra från dig Lillan! :D
Vad skönt att hon trivs så bra på dagis.
Lucas vaknar också nästan varje natt och skriker och är ledsen. Han pratar också om att det är drakar och monster i hans säng. Så han drömmer nog väldigt mycket nu. Ibland vaknar han och skriker saker som "Nej! Den är min!", "Släpp mig! Håll inte fast mig!" och "Jag vill inte!". Så det är nog mycket som bearbetas på nätterna nu.
Pratade om hans prat om drakar med en kollega som då sa "Jaha, han är i spökåldern..." Så jag antar att det är något dom går igenom.

Hoppas att du vill uppdatera här ibland Lillan, även om jag förstår att det är jobbigt. Kram på dig!
Bild
Bild
Anna-Panna
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fluffis » fre dec 17, 2010 14:42

Här är en till som har börjat vakna, han vaknar numera nångång nästan varje natt och gråter och låter jätteledsen. Han mumlar om mamma och pappa men inte nåt mer...
Oftast går det bra att trösta och han somnar om ganska enkelt men ibland får han komma till oss.

Senaste veckan har dessutom trotset kommit tillbaka efter några väldigt lugna månader. Nu testas det HELA tiden. Jag kan inte låta bli att tycka att han är lite söt samtidigt som det såklart är jobbigt. Ibland känns det som det enda vi gör är att tillrättavisa honom hela dagarna...

Man märker verkligen att han håller på att kolla av gränserna, kan jag göra så här...också gör han tre gånger sen varnar jag honom och då måste han bara göra igen såklart....då hamnar han på hallmattan ;) sen sitter här där och kommer antingen själv och ber om förlåt eller så får man komma och hämta honom och kramas rejält efteråt ;) Det blir nån/ett par turer till mattan varje dag nu....

Känns som att det verkligen gäller att ståemot och visa vad som är okej och inte så man inte släpper på gränserna...även om såklart inte allt ska vara nej....

Usch vad mycket surr det blev, Lillan du är saknad. Uppdatera oss gärna ibland om du orkar.

Kram på er!
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » tis dec 21, 2010 10:08

Jag var sjuk förra veckan och surfade en del, men ändå missade jag att ni uppdaterat vår tråd. Illa!

Lillan, va kul att se ett inlägg från dig här. Skrev i den andra tråden häromdagen, men en extra kram får du här också!

Nils har också problem med att sova hela nätterna nu. Vet inte vad det beror på, men jag lovar han kommer in till oss i princip 6 nätter av 7. Han som också sovit så bra. Allt som oftast vill han ha välling - vilket vi också hade slutat med, men nu ger vi med oss eftersom vi behöver sova. Sen får man väl anta att det här bara är en fas och att det går över. Skönt att det är fler som har det lika, då lär det väl vara normalt!

D-vitamin säger du. Är det vanliga D-droppar ni tar? Låter intressant, ska googla på det! Ha ha!

Fluffis, vi har en massa trots här hemma. Som tur är verkar Nils bara ta ut det på mig, saker eller hunden. Inte på lillebror. Faktum är att han verkar vara helt superförtjust i sin lillebror. Pratar ofta om och med honom. Håller tummarna för att det fortsätter så ett tag till!

Lillan, skönt att Nellie funkar så bra på dagis nu, det är samma med Nils. Han älskar att åka dit och man får truga för att få med honom hem. Idag är sista dagen innan jullovet, ska bli mysigt att vara lediga allihopa ett tag. :) Nils börjar inte förrän efter trettonhelgen igen.

Passar på att önska er alla en riktigt god jul! Kram
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Julimammor 2008