Banner Forum Image

Julimammornas "tjat"tråd

Re: Julimammornas "tjat"tråd

Inläggav Anna-Panna » mån jan 25, 2010 19:36

Japp, en liten oktober-bebis blir det :D Hoppas verkligen att allt går vägen!

I lördags var jag till Stockholm med mina arbetskamrater för att träffa vår nya arbetsgivare. Jag jobbar ju på ett apotek som kommer säljas till ett privat företag. Det kändes jättebra, och personerna i ledningen var väldigt positiva och trevliga. Ska bli jättespännande, men är samtidigt väldigt läskigt! Man vet ju inte riktigt hur det kommer att bli. 20 februari kopplar vi upp oss på nya ägarens server.

Annars flyter livet på som vanligt här hemma :D
Körde på ett rådjur för en vecka sedan.... :( Hoppas att han klarade sig, han skuttade iväg i alla fall. Framspoilern på min bil som är av plast blev krossad. Så bilen måste repareras med en självrisk på 3000 kr....känns jättetråkigt. Men huvudsaken är att allt gick bra. Lucas var inte med i bilen den dagen som tur är.

Läste om att en del av barnen slåss. Det gör Lucas också då och då. Oftast är han jätteglad och snäll. Men sen rätt som det är smäller han till en i ansiktet! :D Sen sitter han och stirrar på oss för att se hur vi reagerar, och när vi sagt åt honom slår han oss en gång till för att se hur vi gör då....
Som tur är är han EXTREMT mammig just nu. Så när han slåss sätter jag ner honom på golvet eller går där ifrån, och då blir han jätteledsen och kommer och kramar mig i stället.

Nu ska jag gå och vila lite i soffan :D
Hoppas allt är bra med er andra!
Bild
Bild
Anna-Panna
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » mån jan 25, 2010 21:24

Halloj!
Tro inte att jag försvunnit från forumet, har bara haft mina tankar på annat den senaste tiden. Och så har jag hängt inne på minbebis lite mer. Är ju lämpligt kanske nu när man jobbar som bäst på ett plus. Än så länge har jag tyvärr inga positiva nyheter att dela med mig av, men bim är till helgen så vi får väl se. Annars blir det ett februariprojekt istället! :D

Anna-Panna, välkommen tillbaka och grattis igen. Kul att ditt break funkade. Om jag inte blir gravid snart får jag kanske testa din metod! hihi!
Tråkigt med bilen och krocken, jag är inne i en "hata-dyra-reparationer" fas. Hade min bil som jag köpte i oktober på service i början av jan. Då upptäcktes några saker i framvagnen som behövde bytas. Det fixades idag och kostade nästan 4000 + oljebytet för 1300 i början av månaden. Förutom detta så fick jag ju akutlaga bilen lite när den var precis en vecka gammal för mig. Suck, den har kostat mig en hel del sen inköpet så nu får den fasen jobba för brödfödan...

Fluffis, hur känns det att va på tjocken??? Har du haft inskrivning och sånt än? Eller hur funkar det hos er? Får du KUB/Nupp?

Lillan, hur går det för dig med jobb och för Nellie på dagis? Fick ni förlänga inskolningen?? Nyfiken i en strut!

Thepal, hur känns det nu när ni flyttat på riktigt? Och hur gick det på din jobbintervju?

Strumpan, var har du tagit vägen??? Är ju veckor sen du skrev nåt, känns det som iaf!!! :D

Här hos oss är det fullt ös annars, precis som vanligt. Nils härjar runt och babblar på, men tyvärr kommer det inte så många nya ord, även om det blir fler läten/ljud. Han är också ganska mammig och ropar oftast på mig om jag är hemma. Med sömnen går det mer än bra igen. Nattningen är tillbaka på standard igen, bara skicka in han i sängen, säga godnatt och gå därifrån! Och jag tror att han bara vaknat en gång på natten (vid tre) den senaste 10-dagarsperioden och det var i lördags... Buh, stackars oss... :D :D

Ladyis, du undrade i ett inlägg för länge sen varför vi slapp sprutan på 18-mån kollen. Jo, Nils fick dubbla på 1-års kollen eftersom vi skulle utomlands. Ska svara också att Nils sover med napp, det händer sällan att han vaknar och vill att vi ska soppa i den. Oftast somnar han med den och tappar den under natten utan att märka det.

Just nu ser vi mest fram emot sportlovet vecka 8. Passade på att utnyttja tillfället och ledigheten lite och bokade flygbiljetter till Spanien för mig och Nils idag. Vi åker ner i sex dar och hänger med farmor och farfar lite medan P får va hemma och jobba. Ibland är det gött å bara kunna bestämma sig för att dra! :D :D Ska bli kul å se hur det går att resa själv med Nils!!!

Nähä, nu är det sovdags för mg. Är så trött på morgonen nu för tiden att jag måste åtminstone försöka få 8 timmars sömn...
Ta hand om er!!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fluffis » tis jan 26, 2010 19:46

Hej på er alla fina mammor!

Nu ska jag försöka mig på ett litet längre inlägg.

Jag mår som jag skrivit tidigare riktigt pissigt av och till med grymt illamående och spyor hit och dit, Jag har fått lergigan utskrivet mot illamåendet och kanske, kanske blir det lite bättre eller så inbillar jag mig bara. Idag berättade jag iaf nyheten på jobbet och den togs emot bra :) Kändes som att jag inte kan dölja längre att jag mår så dåligt.

Jag har ungefär samma funderingar som Grynet, jag saknar Strumpan, vill ha en uppdatering av thepal om flytten och av Lillan om inskolningen!?!

Tim är inne på sin andra inskolningsvecka och det går bra, idag gnällde han lite då pappa lämnade och han kan bli lite gnällig/ledsen där men förskolelärarna säger att det inte är farligt och alldeles normalt, känns skönt. Han både sover och äter där själv nu.

From. nästa vecka går jag ner i tiden då Tim börjar "riktigt" på dagis och M börjar jobba igen, ljuvligt! :)

Härligt med spanien Grynet, nu lär det nog dröja innan det blir resa för oss. 1 feb får vi tillträde till huset, så då blir det i blåbyxorna och börjar renovera. Idag fick vi offert på ett av badrummen, det ska blir såååå kul det här! Jag var på inskrivning eller hälsosamtal förra veckan, sen ska jag på "riktiga" inskrivningen 12 feb, rätt onödigt med två träffar kan jag tycka menmen...Ang KUB/Nup tror jag inte jag får det, får ni det på andra ställen?

Senaste veckan bara öser det nya ord ur Tim, jätte roligt då han innan vart rätt fåordig och mest pratat på sitt eget språk, nu härmar han alla ord han hör och lär sig nya hela tiden. Jätte kul!

Nu blir det soffläge! Kram på er!
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » tor jan 28, 2010 00:15

Nu tjejer hinner jag göra en liten uppdatering. Förlåt om jag inte hinner skriva så mycket nu, och att jag inte hinner kommentera era inlägg när jag väl gör det. Ni ska veta att jag läser inläggen och tänker mycket på er alla :) .

Det händer inte så mycket här egentligen, jag är bara väldigt trött och så är Isabelle väldigt mammig just nu. Sen har min man som mest att göra på sitt jobb just nu och reser mycket bl a, så jag är ensam ganska mycket med Bellis och då vill inte hon att mamma sitter vid tråk-datorn.

Hon är så himla underbar min lilla stumpa! Så härlig, rolig, smart och söt, jag är helt gaaaalen i henne! Fast jag har starka misstankar om att ni känner samma för era småttingar ;) .

Idag har vi varit hemma från dagis och jobb för att Isabelle har kräksjukan :( . Nästan exakt en månad sen senaste gången hon hade det, stackars min älskling. Hon har inte spytt sen i förmiddags men jag vet hur lurig sjukan kan vara, så jag vågar inte ropa hej än.
Hoppas en annan slipper bli smittad också :roll: .

Med lillknoddan verkar det vara bra, hon sparkar så att jag nästan tror att hon ska bryta sig ut ha ha.
Jag har däremot ont som attan i rygg och bäcken och har på känn att jag kanske måste tänka över det där med att jobba så länge som jag tänkt.
Jag har iaf planerat att sluta tre veckor innan lilltjejen kommer sen får vi se om det går.

Nu måste jag hinna skriva någon rad i gravid-tråden också. Stor kram på er tjejer!
BildBildBildBild
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lillan08 » fre jan 29, 2010 07:23

Hej hej!
Jag har jobbat i två veckor nu och har verkligen inte energi att skriva så mycket på kvällarna... :( Jag hinner bara träffa Nellie i 2-2,5timme innan hon ska lägga sig och det är jättejobbigt men jag kanske vänjer mig! Man kan iaf säga att kvalitéen på vår tid tillsammans har höjts eftersom jag bara längtar efter henne så himla mycket på eftermiddagarna! Hon tycker nog att det är jättejobbigt med en mamma som bara vill pussas och kramas hela tiden, men det får hon minsann stå ut med för jag kan inte låta bli!! :wink:

Det har börjat släppa ordentligt för Nellie nu på dagis... Hon är ledsen vid lämnandet men sen verkar hon ha jättekul. När O. skulle hämta henne igår så nästan ignorerade hon honom först och skulle sitta kvar hos personalen! :lol: Hon blev ledsen först när de skulle gå hem!!! :shock:

Kramisar!
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
Användarvisningsbild
Lillan08
Alltid online
Alltid online

Inläggav Anna-Panna » fre jan 29, 2010 12:05

Idag är det tårtbak här hemma :D Vi ska snart åka iväg till Uppsala för att fira Lucas kusin som fyller 17 år idag. Och jag har blivit ombedd att göra en tårta. Så nu när Lucas sover ska jag passa på att spritsa grädden.

I helgen ska vi faktiskt åka och spela curling med ett annat par! :D Jag spelade curling som tonåring, och på vårt bröllop i somras utmanade dom oss på en match! Ska bli intressant....har inte stått på en is på 13 år....Ha ha, men det blir nog kul.

Usch, Lucas är så mammig hela tiden just nu. Han ska sitta med mig hela tiden, kommer och tar mig i handen och ska ta med mig till olika ställen, står och kramar om mina ben. Jättegulligt på sätt och vis, men R duger inte för 5 öre när jag är hemma och det känns jättejobbigt. Jag försöker få honom att göra mer med Lucas så att dom ska och kul tillsammans, men han tycker att det är så tråkigt när Lucas bara vill vara med mig så han ger upp och gör nåt annat i stället.
Vilket innebär att all tid som jag inte är på jobbet spenderar jag i stället på golvet i Lucas rum.... Man ska väl inte klaga på att man får vara med sitt barn, men jag vill ju att han ska vara med sin pappa också. Vet inte riktigt hur man löser det.

Hoppas i alla fall att ni alla får en trevlig helg! :D
Bild
Bild
Anna-Panna
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » sön jan 31, 2010 19:29

Men nu så. Dags för lite uppdatering. Vi kom på plats för cirka 1½ vecka sedan nu och lägenheten som egentligen är ett parhus är över förväntan. Superfräscht med bra tapet- och golvval och ett mycket lugnt område. Det ligger ett dagis längst ner på gatan kanske 200-300 meter från oss och det är dit jag sökt plats. Det verkar inte vara några problem att få där heller var jag hört så det är bara frågan om när hon ska börja.

Intervjun som var förra torsdagen kändes bra. Det är alltid svårt att veta säkert vad man gjort för intryck men förhoppningsvis får jag besked till veckan. Jobbet är i Borås vilket är 5 mils resa. Det är helt klart skillnad från där vi bodde tidigare och det var 14 respektive 18 mil till närmsta stad...

Förra veckan åkte vi till Jönköping för lite shopping och stackars Minna spydde 2 gånger på vägen dit. Visserligen var det väldigt slingrig väg men hon visade tendenser till att vara åksjuk redan i julas. Inte roligt alls. Jag har också lätt att bli åksjuk men jag kan ju i alla fall sitta framåtvänd och se vägen.

Minna är för övrigt väldigt mammig och pappig just nu. Hon vill se oss båda hela tiden och blir orolig så fort någon av oss lämnar rummet. Jag vet inte om det har med flytten att göra eller om det är någon fas. Jag hoppas hursomhelst att det går över snart. Jag läste ju att det var fler som var mammiga just nu så...
R är ledig nu till veckan också innan han börjar jobba och det har varit så skönt att få ha de här veckorna tillsammans.

Jag har läst igenom alla era inlägg men det vart övermäktigt att kommentera alla. Det var i alla fall kul att läsa att det går så bra för Nellie på dagis.
Hur har era barn haft det när de börjat dagis förresten? Mycket sjukdomar eller har de klarat sig bra från det?

Nu ska jag nog gå och tappa upp ett bad och njuta av att göra ingenting en stund.
Kramar till er alla!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » tis feb 02, 2010 19:12

Hej och va roligt att höra av er! Det var en del långa inlägg sen jag läste här inne senast! :D

Thepal, skönt å höra att ni kommit i ordning och ni trivs bra i nya lägenheten. Kul också att det verkar så positivt med både jobb för dig och dagis för Minna. Har du hört nåt mer om jobbet ännu?
Du frågade om sjukdomar och dagis, Nils har inte vart mer sjuk än innan han började dagis. Under julhelgen var han hostig, men då var vi ju lediga. Så än har vi inte behövt att vabba.

Anna-panna, hur känns det att vara gravid nu då ett par veckor efter ditt plus. Har du hunnit greppa att det ska komma ett litet syskon? :D Så himla skoj!

Samma fråga till dig Fluffis! Hur känns det? Mår du bättre nu? Och hur känns det att ha fått tillträde till huset? Är det fullt ös som gäller nu med fix och renoverande? När ska ni flytta in på riktigt??
Frågade ju om du får göra KUB/Nupp, här i Östergötland fick alla göra Nupp-ultraljud i vecka 12-13 när jag var gravid med Nils. Nu har dom ändrat så de kombinerar med KUB-blodprovet också. Är inte helt hundra på hur det går till, men vi får iaf två ultraljud. :D

Strumpan, inte många veckor av din graviditet kvar nu. Helt sjukt ju att det gått så fort. Hur mår du i kroppen, är det läge att ge upp jobbandet tidigare eller känns det bättre än vid förra inlägget du skrev?
Stackars Bella som varit magsjuk, är glad att vi sluppit sjukdomar hittills i vinter. Känner också igen det du skriver om att man inte får va en tråkmamma vid datorn, när jag är det kommer Nils och antingen drar i mig eller slår på datorn! :D

Lillan, jobba inte ihjäl dig direkt nu!! :D :D

Nu är det middagsdax, hemgjord fiskgratäng! :D :D
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » tis feb 02, 2010 19:39

Nä än har jag inte hört något. Jag rycker till så fort telefonen ringer. Ren tortyr att vänta på svar.

Det är så kul att läsa om alla som är gravida igen. Jag börjar vara riktigt sugen nu jag med och vi har pratat om att börja verkstaden någon gång i sommar/höst. Vi får se hur det känns när det närmar sig. Vi vill inte riktigt planera heller, men åtminstone plocka ur spiralen och se när det tar sig.

Jag känner igen det där Lillan om att man hinner träffas så lite på vardagarna när man jobbar. Ibland kan jag fundera om det verkligen ska behöva vara så. Man borde få jobba halvtid båda två när man har småbarn. Med oförändrad lön då förstås ;-) Nädå men det är jobbigt att känna att man inte hinner träffas så mycket som man skulle vilja.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Anna-Panna » lör feb 06, 2010 14:15

Grynet, det känns helt underbart!!! :D
Även om jag oroar mig en del och försöker att inte tänka på det för mycket. Är så rädd att nåt ska gå fel...speciellt eftersom mensen varit så konstig.
Men jag är superglad!

Ikväll måste vi nog motvilligt berätta för svärföräldrarna....ska umgås med dom ikväll och det kommer finnsa alkohol, bl a vin till maten. Vet inte hur vi ska komma undan utan att dom misstänker nåt annars. Är nog bättre att berätta och få dom att lova att hålla tyst, än att dom ska undra och ringa runt och diskutera saken med andra! Men min svärmor är riktigt dålig på att hålla hemligheter..... :D
Bild
Bild
Anna-Panna
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fluffis » ons feb 10, 2010 10:33

Nu ska jag verkligen ta mig tid att skriva ett par rader...jag vill ha mer action i tråden det är flera av er jag saknar, ja alla förresten när jag tänker efter! :)

Tim är inskolad och klar på dagis, sen hann han gå 2 dagar innan han blev sjuk och var tvungen att vara hemma nästan en vecka pga av feber och hosta. Han trivs iaf jätte bra på dagis och vill inte gå hem på dagarna, men gråter fortfarande då vi lämnar. Lite jobbigt i mammahjärtat är det trots allt även fast jag vet att det bara är en kort stund som han är ledsen.

För 1 ½ v sedan fick jag jätte ont i magen på jobbet, jag blev toknervös över pyret och fick komma in akut och göra ett VUL som tur var, såg allt jätte bra ut och jag fick se den lilla 2 cm´s bönan där inne. Underbart!

Annars har jag legat däckad hela förra veckan i magsjuka, det var inte helt lätt att komma tillbaka efteråt då jag mår så illa och spyr på grund av graviditeten om jag är trött eller hungrig.

Nu senaste dagarna verkar gravidillamåendet iaf ha blivit mkt bättre och jag är lite mer människa igen. Piggare också då jag har kunnat sluta med lergiganet.

Vi har fått tillträde till huset, underbart kul. Vi ska ju renovera rätt mkt och det tar tid då vi bara har ett par timmar på kvällen och helgerna på oss, men det går framåt iaf och än så länge är det riktigt kul. Får väl se vad jag säger om ett par veckor! :)

Nej nu ska jag plocka ihop lite innan det är dags att åka på jobbet, jag har ju börjat jobba 75% nu det är underbart. Ibland förmiddag, ibland eftermiddag. Funkar jätte bra. Skönt med lite egentid de dagar jag jobbar eftermiddag men ändå lämnar på dagis 10 för att det inte ska bli konstigt för Tim.

Ha det gott allihopa och skriv gärna en rad eller två!
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » tor feb 11, 2010 21:43

Ja, vår tråd har verkligen blivit försummad på sistone. Men det är ju som sagt inte så konstigt heller, det verkar som vi julimammor har en period med mycket på gång i livet. Bara vi inte glömmer den helt! :D

Jag har väl egentligen inte haft så enormt mycket för mig. Var på bröllop förra helgen i Göteborg, himla fint och trevligt. Precis som bröllop ska vara! Nils var hos sin kusin när vi var borta och där fanns det förkylningsvirus och andra baskelusker. Idag var första dagen som Nils fått vart hemma från dagis, han hade lite feber tidigt imorse och jag ville inte släppa iväg honom. Som tur är vekar det inte ha eskalerat, så imorgon får han gå. Fredagar är ju mina favvodagar på jobbet eftersom jag undervisar så det vill jag ogärna missa. :D

Thepal, nu måste du väl ha hört nåt om jobbet??? :D

Fluffis, kul med huset, renovering och bönan. Häftigt att du redan har kommit till vecka 11/12. Såg tickern men har redan glömt exakt vad det var! Du får hålla mig/oss uppdaterade på flytten och allt.

Anna-panna, hur gick det med svärföräldrarna och hemligheten? Lyckades du undvika alkoholen utan att behöva avslöja dig??

Just nu är jag själv hemma med Nils-skrutten, P drog till Värmland i eftermiddags för att glo på rally hela helgen med några kompisar. Galenpannor säger jag som frivilligt ställer sig utomhus i 15 minus tre dygn i sträck. :shock:
Vi ska istället passa på att mysa, åka till Kolmården och kolla på reptiler och kanske åka till badhuset. Det var länge sen vi simmade nu!

Måste rapportera lite om utveckling med! Nils har de senaste veckorna börjat prata jättemycket. Det kommer nått nytt ord lite då och då, men fortfarande är det mest mamma, pappa, dido (hunden). Nu dock i kombination med titta där, mamma där, bebi, pappa där, koka (leka med kastrull), boppa (napp), didi (snuttefilten). Dessutom tränar han motoriken en hel del genom att gå i trappor som vi vuxna gör, håller sig i räcket eller i våra händer. Han hoppar runt lite haltande som för att testa sina ben/fötter och vill gärna snurra. När vi sätter på någon cd med barnmusik så hänger han med och gör rörelser till bland annat imse vimse. Är superhärligt att höra och se hur han utvecklas. Det är stört vad tiden går fort! Gissar att ni har det precis lika hemma med era sötnosar!

Slänger med två bilder från tidigare i veckan! Kram på er!
Bilagor
vmb_forvanad.jpg
vmb_forvanad.jpg (24.36 KB) Visad 147 gånger
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » fre feb 12, 2010 14:11

Blä! Jag fick inte jobbet... Bilen är på service och vi fick precis veta att det ska kosta 12000 :shock:
Jättekul att sitta nästan 1 mil från allt utan bil. Den här helgen börjar inte bra, men jag hoppas den inte kan bli värre.

Neginlägg av mig. Jag lovar återkomma snart när jag kommit över den här besvikelsen lite. Jag ville verkligen ha det där jobbet. Jag känner mig lite som en bortskämd fyraåring för att jag blir så påverkad av det...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » fre feb 12, 2010 18:49

Åh va tråkigt med jobbet thepal, förhoppningsvis kommer det fler bra jobb att söka snart!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » tis feb 16, 2010 23:23

Blä vad tråkigt Thepal! Hoppas du hittar något nytt att söka snart!

Hinner som vanligt inte skriva så mycket, jag vet att jag är tråkig men jag är så överjhmhum trött! Konkurrensen om datorn har dessutom ökat enormt här hemma sedan Bellisen fick se sitt första avsnitt Pippi Långstrump på youtube. Nu är det Pippi för hela slanten som gäller.

Hon är sjuk min lilla flicka :cry: . Igen! Just nu är inte dagisbacillerna nådiga mot oss.
I natt hade hon över 40 graders faber och låg bara och skakade. Innan dess hade hon hostat pga astman tills hon kräktes i våran säng.
Idag var vi hos doktorn och fick konstaterat att hon har öroninflammation, så nu har vi iaf fått penicillin. Fast att få i henne den är ju en annan femma :roll: .
Vi fick även en till medicin mot astman som jag hoppas ska hjälpa henne bättre.

Det är ju så himla hemskt när ens lilla älskling mår så dåligt! Jag blir helt sänkt och kan knappt äta! Dessutom är hon såklart extermt mammig just nu. Hon vill helst bara sitta i mitt knä och att jag ska bära henne. All min vakna energi går åt till att försöka få henne att må bättre. Men så är det, och känns det nog, för er andra också när era sötnosar är sjuka.

Med lillan i magen verkar det bra. Jag ska till BM på torsdag igen och det är ju alltid lika kul. Den är gången borde hon ta lite prover tycker jag, hon har bara gjor det typ två gånger hittills och nu var det länge sen.
Jag har fått lite förvärkar också. Det hade jag inte med Isabelle. Ont gör det men det känns annorlunda än äkta värkar.
Nu är det faktiskt inte så långt kvar, det måste ju tom jag erkänna :) . Fast det kommer att gå saaakta dit ändå. Shit snart har vi TVÅ att vara oroliga över :shock: :shock: ! Två att älska så hjärtat spricker.

Hur går det för er andra gravidisar?

Nu är det väl snart testdax för dig Grynet *hoppas*?

Kraaam!
BildBildBildBild
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Julimammor 2008