Banner Forum Image

Japp, dags för barndop behöver tips!!!

Diskutera allt från bröllop till bröllopsklänning och dop

Japp, dags för barndop behöver tips!!!

Inläggav Jema » tis jan 05, 2010 16:37

Vi ska ha barndop den 13 februari för Minna och mitt/vårt stora problem just nu är vad vi ska bjuda på. Smörgåstårta känns så trist, så det vi har kommit fram till är buffe av något slag, så nu önskar jag alla era tänkbara tips på buffemat som funkar på ett barndop.
Det som finns att tänka på är att det är en del barn/tonåringar i sällskapet som blir bjudna. Det finns ingen ugn i lokalen vi kommer att låna (vi har en lokal på området vi kan låna gratis) och heller inga direkta kokplattor.

Så det jag vill ha hjälp med är alltså buffemat och har ni något bra tips på presenter att önska till lill tjejen som inte är dom traditionella tråkiga sparbösorna osv, så släng med dom också!

Tack på förhand!

Jema och Minna
Bild

Bild
Jema
Alltid online
Alltid online

Re: Japp, dags för barndop behöver tips!!!

Inläggav sprallos » tis jan 05, 2010 18:25

Oj vad svårt....jag tycker smörgåstårta + vanlig tårta är både gott och enkelt eftersom de allra flesta gillar det. Men buffé är ju också gott såklart. Kan man inte göra fat med lite olika skinkor, korvar osv och ha sallad och potatissallad till? Är det kanske lite kallt på vintern?

Du kan ju göra en enkel tacobuffé också. Bara steka köttfärs och ha grönsaker och 1-2 såser till, sen nachocips. Behöver inte bli så dyrt, tycker annars att tacos har en tendens att dra iväg i kostnad.
sprallos

Inläggav Tossy » tis jan 05, 2010 23:51

Pastasallader är alltid bra, lätt att servera kalla och man kan variera massor. Bröd till, lite goda dressingar, kanske lite kallskuret till också.
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jema » ons jan 06, 2010 00:57

sprallos skrev:Oj vad svårt....jag tycker smörgåstårta + vanlig tårta är både gott och enkelt eftersom de allra flesta gillar det. Men buffé är ju också gott såklart. Kan man inte göra fat med lite olika skinkor, korvar osv och ha sallad och potatissallad till? Är det kanske lite kallt på vintern?

Du kan ju göra en enkel tacobuffé också. Bara steka köttfärs och ha grönsaker och 1-2 såser till, sen nachocips. Behöver inte bli så dyrt, tycker annars att tacos har en tendens att dra iväg i kostnad.

Tacos hade vi på Jespers 1 års kalas! Det var mycket uppskattat.
Bild

Bild
Jema
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jema » ons jan 06, 2010 00:58

KAn ju även tillägga att ca 1 månad efter barndopet är det dags för 2 års kalas, så det är lite dubbelt upp som gäller just nu.
Bild

Bild
Jema
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » ons jan 06, 2010 01:23

ja som tossy sa pastasallader funkar... även kallskuret med potatissallad. Ev dv plock som kanapéer, tex en bit lax, ost, m.m. allt som går o ha på pinne :)

angåäende presenter så önskade vi oss pengar till liam. kanske inte var så kul men han fick ihop en bra slant som jag tror han kan uppskatta när han blir äldre.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav madeleinenaaw » tor jan 07, 2010 09:37

Kör på italiensk buffé med korvar, skinkor, pastasallader, brushetta m.m. Allt på en italiensk buffé är kallt, så det är enkelt att förbereda :)
Bild
Användarvisningsbild
madeleinenaaw
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav Jema » mån jan 11, 2010 22:49

Tack för alla tips! Vi har kommit fram till att vi ska ha pastasallad, potatissallad, kallskuret kött/fågel och lite olika frukt och grönsaksfat på barndopet.
Fortsätt gärna och kom med fler tips det är alltid uppskattat med nya ideer!!
Bild

Bild
Jema
Alltid online
Alltid online

Återgå till Dop & Bröllop