Jag har brutit min egen barnvagns-regel!
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Jag har brutit min egen barnvagns-regel!
Jo, jag har alltid tyckt att det är på tok för tidigt att ha sitt barn framvänt i vagn innan dess att barnet är ca 2 år gammalt. Alla får tycka som de vill, men jag har alltid haft detta som ett riktmärke. Min vagn går att vända i färdriktning...
Men så för ungefär 2 veckor sedan så började Teodor strejka i vagnen. Jag har alltid gått på lååånga promenader varje dag och han han suttit eller legat vänd mot mig alltså.
Men för ca två veckor sedan alltså så började han skrika efter ca en halvtimme i vagnen. Han skrek och var så fruktansvärt irriterad varje gång vi var ute och gick, att jag var tvungen att ta upp honom varje gång! Så jag fick dra barnvagnen med en bebis på ena armen..
Ingen lätt bebis heller ska jag tala om....
Jag tänkte att han kanske ogillade att vara fastspänd, för då är han ju lite tillbakalutad och ser inte ut lika bra.. Så jag började låta honom sitta fritt i vagnen och körde försiktigt med stenkoll istället. Det funkade ett tag men efter en stund så började han vända sig om i vagnen! Han snurrade helt sonika om och lutade ryggen mot den där "stången" som man har benen under (har helt tappat bort ordet för den??) och så satt han och spejade ut över barnvagnskanterna...
Så för ca en vecka sedan så bytte jag håll på barnvagnen.. Jag tänkte bara testa en gång, men redan första barnvagnsturen märkte jag stor skillnad. Han satt lugn och fin fastspänd och sa inte ett knyst under en tre timmar lång barnvagnstur, om man bortser från en liten vila då han åt lite frukt och drack vatten. Han satt bara och spanade på folk och hade trevligt, inte en enda leksak behövdes!
så jag fortsatte men tänkte att det var en engångsföreteelse, att det var för att det var nytt som det var intressant.. men jag har nu varit ute med barnvagnen ca 6 gånger, ganska långa promenader och igår var jag ute hela dan men han klagar inte en enda gång. han sitter eller ligger lugn och stilla och njuter av att vara utomhus!
Så nu är min barnvagn framåtvänd, och jag som tyckt att de som har så med så små barn är helknäppa!
Är jag den enda här som har barnet bortvänt eller? Tycker ni att jag är dum nu?
Men så för ungefär 2 veckor sedan så började Teodor strejka i vagnen. Jag har alltid gått på lååånga promenader varje dag och han han suttit eller legat vänd mot mig alltså.
Men för ca två veckor sedan alltså så började han skrika efter ca en halvtimme i vagnen. Han skrek och var så fruktansvärt irriterad varje gång vi var ute och gick, att jag var tvungen att ta upp honom varje gång! Så jag fick dra barnvagnen med en bebis på ena armen..
Ingen lätt bebis heller ska jag tala om....
Jag tänkte att han kanske ogillade att vara fastspänd, för då är han ju lite tillbakalutad och ser inte ut lika bra.. Så jag började låta honom sitta fritt i vagnen och körde försiktigt med stenkoll istället. Det funkade ett tag men efter en stund så började han vända sig om i vagnen! Han snurrade helt sonika om och lutade ryggen mot den där "stången" som man har benen under (har helt tappat bort ordet för den??) och så satt han och spejade ut över barnvagnskanterna...
Så för ca en vecka sedan så bytte jag håll på barnvagnen.. Jag tänkte bara testa en gång, men redan första barnvagnsturen märkte jag stor skillnad. Han satt lugn och fin fastspänd och sa inte ett knyst under en tre timmar lång barnvagnstur, om man bortser från en liten vila då han åt lite frukt och drack vatten. Han satt bara och spanade på folk och hade trevligt, inte en enda leksak behövdes!
så jag fortsatte men tänkte att det var en engångsföreteelse, att det var för att det var nytt som det var intressant.. men jag har nu varit ute med barnvagnen ca 6 gånger, ganska långa promenader och igår var jag ute hela dan men han klagar inte en enda gång. han sitter eller ligger lugn och stilla och njuter av att vara utomhus!
Så nu är min barnvagn framåtvänd, och jag som tyckt att de som har så med så små barn är helknäppa!
Är jag den enda här som har barnet bortvänt eller? Tycker ni att jag är dum nu?
- TeodorsMamma
Re: Jag har brutit min egen barnvagns-regel!
Jag känner flera som bytt på sina bebbar och jag börjar också fundera lite smått på at byta åt Elis... Så du är deifinitivt inte ensam!
- shoegal
- Alltid online

Vi har så och jag förstår inte riktigt varför det skulle vara knäppt?
Vi har ryggstödet i liggläge eftersom han inte är tillrckligt stadig i ryggen än.
Vi har ryggstödet i liggläge eftersom han inte är tillrckligt stadig i ryggen än.
-

Chobb88 - Alltid online

vi har så till ludvig, han älskar det!
så ha du så med med gott samvete!
så ha du så med med gott samvete!

Kolla bilddagboken; http://www.mylove.bilddagboken.se
Kolla bloggen; http://meandmylove.samuelhorn.com/
-

tezzi152 - Alltid online

Chobb88 skrev:Vi har så och jag förstår inte riktigt varför det skulle vara knäppt?
alltså, som jag skrev tidigare så är det här helt och hållet min egen åsikt och alla får tycka precis som de vill!
- TeodorsMamma
Jag hade så till våran quinny därför att man inte kan ha den framåtvänd... nu gör jag lite olika med den nya vagnen. Beror på vad Cayden själv känner för. 
- virmana
Teodorsmamma: Oki doki.
vi fick våran sulky av min storebror och den går inte att ha vänd mot mig, alltså skulle jag ha fått välja skulle jag ju absolut ha honom vänd mot mig, jag förstod bara inte varför det var knäppt. men precis som du säger tycker vi ju alla olika. 
-

Chobb88 - Alltid online

man måste ju tänka på att de oxå e små människor med eget tycke *L*
-

zettan - Alltid online

hm.... alternativen är alltså antingen missnöjd teodor som mamma måste kånka på i tre timmar versus nöjd teodor åker glatt i framåtvända vagnen i tre timmar?
NEJ du är INTE dum!
NEJ du är INTE dum!
-

Kali - Alltid online

Jag har känt precis som dig. Har inte velat ha Joel framåtvänd just för att jag vill att han ska kunna ha ögonkontakt med mig när vi är ute och går. Men nu när vi varit i Portugal så har vi inte haft något annat val än att ha honom framåtvänd då vi lånat en vagn av släktingar till R, så vi skulle slippa släpa med våran vagn hit ner och spara pengar istället för att köpa en helt ny bara för semesterveckorna här. Han äääälskar att sitta så!! Han har aldrig gnällt över att sitta i vagnen och då är det mycket tid i vagnen eftersom vi ofta är hemifrån på dagarna och kvällarna. (Tur den går att fälla ner i liggläge.) Nu har jag ställt mig frågan om vi kanske ska vända sittdelen på våran vagn när vi kommer hem till Sverige igen? Ska testa att inte vända först och se hur han reagerar, men om han verkar vilja sitta framåt får han väl göra det då gissar jag. 
-

Nelia - Alltid online

först och främst, TeodorsMamma: TRE timmar!! Jag är imponerad! Det kan man kalla långpromenad, själv får jag tvinga mig ut i en timme några gånger i veckan...
Sen tycker jag inte alls det är fel att vända barnet framåt, har själv tänkt att det måste vara roligare att titta på allt man passerar, fast jag har ju själv inte kommit så långt med Stella, så jag vet inte hur jag själv kommer göra. Men det är nog många i mina föräldrars generation framförallt som tycker det är helt galet, i alla fall så har jag inte hört några av t ex min mammas vänner som tycker det är okej med framåtvänt barn. Ja, jag vet inte om det är en generationsfråga, men allt beror ju på vilka "regler" som gällde på den tiden när de fick barn, kanske?
Sen tycker jag inte alls det är fel att vända barnet framåt, har själv tänkt att det måste vara roligare att titta på allt man passerar, fast jag har ju själv inte kommit så långt med Stella, så jag vet inte hur jag själv kommer göra. Men det är nog många i mina föräldrars generation framförallt som tycker det är helt galet, i alla fall så har jag inte hört några av t ex min mammas vänner som tycker det är okej med framåtvänt barn. Ja, jag vet inte om det är en generationsfråga, men allt beror ju på vilka "regler" som gällde på den tiden när de fick barn, kanske?
- Kakan
- Alltid online

Det är ju bara att testa sig fram, man lär ju sig för som funkar för sitt barn och för en själv.
Det är ju faktiskt en del åsikter/regler som man får ändra på när man får barn. Dom tycker ju inte alltid likadant som vi..
Det är ju faktiskt en del åsikter/regler som man får ändra på när man får barn. Dom tycker ju inte alltid likadant som vi..
-

Mickis - Alltid online

vi har en trehjulig vagn där det inte går att ha sittdelen vänd mot sig, och då Alicia totalvägrade liggdelen efter bara 4 månader så var vi tvugna att sätta henne i sittdelen för att över huvud taget kunna gå på promenader alls! Jag tror inte alls på allt prat om att bebisen blir överstimulerad eller osäker när det tittar frammåt och inte ser mamma och pappa. Är det något dom tycker är läskigt så märker man det på dom och kan då titta ner och lugna dom. Dessutom så somnar Alicia på direkten i vagnen nu så hela saken att hon skulle bli överstimulerad stämmer iaf inte in på henne! Jag tycker du gör rätt! Man måste ju kunna gå på promenader utan att ens barn skriker som en tossing!
-

Poffie - Alltid online

nä men det låter väl kanon att du har hittat ett sätt att kunna gå på promenader igen
som övriga har sagt att de säger nog till om det blir för mycket intryck på en gång. dom är inte dumma! hur tror de forskarna har kommit fram till allt? jo dom har tittat på barnen deras reaktioner. detta som föräldrarna blir proffs på när det gäller sitt eget barn. så om man bara är lyhörd behöver man inga instruktionsböcker
(och så svävade man ut
) nellie var likadan när det gällde liggdelen, hon skrek o skrek vid runt 2 månader och vi fattade inte varför... sen tog vi bort insatsen o höjde ryggstödet en aning så hon såg ut, ojsan vad roligt det blev med en gång o åka vagnen
vissa barn nöjer sig inte med att bara se mamma eller pappa
de vill se världen!
-

ulrica42 - Alltid online

Jag var likadan..ville oxå ha Max mot mig så länge som möjligt.... inte för hans skull direkt utan för min
Men när han var runt 6-7 månader så började han vända sig om med sele och allt! och han var helt hysterisk när man spände fast honom mot mig..så innan vi fick skaffat en sittvagn som var framåtsists så vände vi helt enket på selen och Max fick sitta bakockfram eller lutandes mot ryggstödet. Då var han nöjd och idag skulle det ALDRIG gå att gå utanför dörren med honom vänd mot mig..han måste få se vad som försigår i färdriktningen 
Så är din son nöjd så är du verkligen inte knäpp eller dum
Så är din son nöjd så är du verkligen inte knäpp eller dum
- Jenima
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar