Banner Forum Image

Jag får inte gifta mig

Diskutera relationsproblem

Re: Jag får inte gifta mig

Inläggav saga88 » ons jul 15, 2009 11:48

så länge du inte gifter dig med pappan till ditt barn förlorar du inget underhåll..
Användarvisningsbild
saga88
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav magda » ons jul 15, 2009 13:49

Det är inget alternativ att flytta till Stockholm då? Då får ni ju även bo ihop...
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » ons jul 15, 2009 14:32

Men skit vad ekonomin ska spela roll ibland, det borde inte vara så. Hoppas ni kan gifta er någon gång snart, när ni nu verkar ha hittat så fullkomligt tillbaka till varandra.

Jag undrar också om att ni är särbos, ni funderar inte på att flytta ihop? Om det nu blir lillsyskon till Teddan så är det väl mycket lättare att bo ihop med liten bebbe också? Förlåt om jag frågar för mycket, det är bara att låta bli att svara om du inte har lust. =)
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav saga88 » ons jul 15, 2009 15:12

men om de är pappan till barnet så får ju han behålla pengarna som han själv betalar då kan han la bara ge dig pengarna rätt i näven istället?? om han ändå är barnets far och ni gifter er då borde de ju ligga i hans intresse att hans barn har de bra..
Användarvisningsbild
saga88

Inläggav grynet_å_jag » ons jul 15, 2009 16:06

saga88 skrev:men om de är pappan till barnet så får ju han behålla pengarna som han själv betalar då kan han la bara ge dig pengarna rätt i näven istället?? om han ändå är barnets far och ni gifter er då borde de ju ligga i hans intresse att hans barn har de bra..

Saga88, det är inte underhållet som är den felande länken här utan försäkringskassans beräkningar för bostadsbidraget...

Mini-mamman, på nåt sätt så vinner alltid kärleken! Förr eller senare blir du också fru, men trist bara att det finns såna onödiga käppar i hjulet! :D
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » ons jul 15, 2009 17:23

Jag skulle också tycka att en flytt till gemensam ort vore det bästa. Det skulle göra stor skillnad, även om ni inte får bostadsbidrag. Men då har ni å andra sidan bara ett hushåll att driva runt.
sprallos

Inläggav lolenona_84 » ons jul 15, 2009 22:01

vilken tråkig sits, nu är jag kankse helt ute och cyklar men har för mig att om han måste ha boende på annan ort pga av arbete (utanför ett visst avständ såklart) så är det avdragsgillt på deklarationen. Kankse nåt att kolla upp
Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » ons jul 15, 2009 22:33

Det låter helt klart som en lite knepig sits, men som att ni löser det ändå. Ibland (eller ganska ofta) är inte allting helt perfekt. Det är väl livet kanske. =) Det blir roligt att följa dig, du kanske är en gift kvinna rätt som det är.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » tor jul 16, 2009 06:34

Men om han har fått jobb så kanske han skulle meddela de till fk annars e risken stor att han blir återbetalningsskyldig!! Sambon e arbetslös men måste betala underhåll för bägge sina barn o sånt måste man ju meddela!!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tor jul 16, 2009 09:35

Kan man hitta billigare boende i Stockholm då? Har han en lägenhet eller bor han inneboende någonstans? Det finns ju "pendlar" boenden som kostar runt 2000:-/mån. En kompis till mig bodde så, det var en 2 plansvilla där ägarna gjort om övervåningen till pendlarboende. Alla hade eget sovrum, men gemensam dusch + kök. Det funkade skitbra eftersom alla bara kom dit och sov. Sen for folket hem på helgerna.

Jobb är ju en förutsättning att överhuvudtaget dra in pengar, så att han ska flytta till arbetslöshet känns ju inte heller så bra...:-( Men ni får väl ha is i magen och köra på såhär ett tag, samtidigt som han söker jobb i och runt Gävle. Han kanske kan få jobb i typ Uppsala etc och då kortas ju pendlingstiden ner lite i alla fall. Sen är det ju alltid lättare att få nya jobb om man redan har en egen tjänst utöver alla andra fördelar med fast tjänst. Så att avvakta den anställningen i Stockholm är väldigt klokt. Har han en tjänst får han ju även ta tjänstledigt för studier osv osv...och ändå ha en plats kvar när han är färdig (om han nu VILL plugga).
sprallos

Inläggav anettejohansson » tor jul 16, 2009 11:30

Då kanske vi slipper betala så mycket nästa eller näst nästa år då för sambon e arbetslös nu o vi får gå på knäna typ ändå ska han betala fullt=((
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav lisap » tor jul 16, 2009 16:43

Hmmm en liten fraga, men maste ni bo i Stockholm tillsammans? Kan ni inte flytta ihop nagonstans i närheten av Stockholm men med bra pendelavstand till storstan? Typ Uppsala, Knivsta etc. Det tar inte mer än 30-45 minuter med pendeltaget in till Stockholm. Bara en liten tanke... (-:
BildBild
Användarvisningsbild
lisap
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessikan » fre jul 17, 2009 00:53

Det är väl ändå tur att det inte betalas ut bostadsbidrag om man inte bor på samma ställe när man e gifta och har barn. Nånstans måste väl ändå gränserna gå. Inte för att hacka på dej, men man får ju ändå ha lite restriktioner med våra svenska bidrag....

Det löser sej säkert, länge leve kärleken heter de!
Användarvisningsbild
jessikan
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav anettejohansson » fre jul 17, 2009 12:55

Ja de e helt sjukt!! En annan sak om jag bara får sno din tråd lite=))) E att när man har barn på olika håll o blir en "ny" familj så räknas man ibland som familj o ibland inte tex inom barnomsorgen där räknar man på bådas inkomst även om man inte har ett gemensamt barn eller e gift när man ska betala dagisavgift. Men innan fick M barnbidrag för sina barn o jag för mina men eftersom vi inte va gifta eller hade nåt gemensamt barn eller va gifta så fick vi inte räkna ihop för att få flerbarnstillägg tex!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » fre jul 17, 2009 12:56

Ja de e helt sjukt!! En annan sak om jag bara får sno din tråd lite=))) E att när man har barn på olika håll o blir en "ny" familj så räknas man ibland som familj o ibland inte tex inom barnomsorgen där räknar man på bådas inkomst även om man inte har ett gemensamt barn eller e gift när man ska betala dagisavgift. Men innan fick M barnbidrag för sina barn o jag för mina men eftersom vi inte va gifta eller hade nåt gemensamt barn så fick vi inte räkna ihop för att få flerbarnstillägg tex!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Relationssnack