Banner Forum Image

Jag blir gaaaaaleeeeen *suck*

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Re: Jag blir gaaaaaleeeeen *suck*

Inläggav hellokitty » tis sep 14, 2010 11:03

charlie vägrade också napp och vill gärna upp o tutta på natten inte så ofta men iaf. Vi tränade med nappen och ja gav han den när han somnade när jag tog ut tutten och då accepterade han den. Men inte när han e vaken om man säger o de gör han fortfarande inte. nu ger ja han dock bara nappen om han vaknar på natten så somnar han om så jag tror att man kan få dom o ta napp om man säger gäller bara o träna. För charlie hulkade verkligen när han fick napp de första månaderna.
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fluffis » tis sep 14, 2010 12:12

Usch vad jobbigt, jag hoppas någon har nåt bra tips så du får sova man blir ju knäpp utan sömn!
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis sep 14, 2010 12:31

Oj oj oj...fattar inte heller att du orkar med. Jag har inget tips...tyvärr. Jag vet att jag gav Victor vatten i flaska på natten, ibland var han bara törstig. Men Vilgot verkar ha gett dig rollen som napp. Svårt att veta hur du ska göra...det går inte att finta honom, ge honom bröstet och när han är dåsig snabbt byta till en napp? Antar att du redan testat det 100ggr...:-)
sprallos

Inläggav Sofia85 » tis sep 14, 2010 13:00

Jag nattammade lily i nästan 2 år så jag vet inte om jag är rätt person att ge råd! Jag tror att du måste bestämma dig för att vägra amma på natten och bara erbjuda napp och då ta några tuffa nätter. Det hade aldrig funkat på lily i den åldern för hon är så ruggigt envis, så jag fortsatte amma istället . Med tiden lär man sig att ge dem bröstet i sömnen mer eller mindre och då är det inte så jobbigt.
Har du honom bredvid dig i sängen? Det är ju en förutsättning för att överleva täta nattamningar.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tis sep 14, 2010 15:54

Oj, ja då är det ju faktiskt ohållbart att amma så ofta om man måste stiga upp.
Men finns det ingen möjlighet att ta bort benen på din säng så den står på golvnivå och sen "förlänga" den med nån form av madrass eller bara lägga kuddar på ena sidan? Då kan du ha ett barn på varje sida om dig utan att vara rädd att nån ska ramla ner eller ha ihjäl den andra.
Om vi får ett till barn har jag nån sån plan, för jag vill inte heller sparka ut Lily ur vår säng förrän hon själv vill.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tis sep 14, 2010 17:47

Usch för spindlar! :)
Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig! Själv tror jag på att låta barnen få bestämma så mycket det går när det gäller sånt här med sömn och amning, men samtidigt underlätta så mycket man bara kan för sig själv.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » ons sep 15, 2010 10:26

Jag ska skriva ngt här när jag har tid....vet att det är jobbigt att inte få sova.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav helenaeg » ons sep 15, 2010 16:53

Har du frågat BVC om tips, eller amningshjälpen? Du måste ju få honom att sluta tutta på natten, det går inte annars. .Hur ska du hålla om du aldrig får sova..
BildBild
helenaeg
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Sofia85 » ons sep 15, 2010 19:28

Amningshjälpen kan man alltid ringa!
Det är rätt lustigt också, ju mer man hoppas att bebisar ska sova bara liiiite längre pass åt gången, desto oftare vaknar de, verkar det som...

Finns det nån möjlighet att Teodor kan sova borta några nätter, kanske med sin pappa, så att du kan ta en liten strid med den lille? Tex att bestämma dig för att inte amma mellan 23-05 till att börja med och då konsekvent erbjuda nappen eller lite vatten. För om du inte kan lösa det så att han sover med dig, utan väljer att istället dra ner på amningarna, så kommer det nog att bli lite skrikigt. Men så länge du är där med honom så är det ju ingen fara.

Men just nu när han är förkyld och du håller på att gå under av trötthet tycker jag att du ska försöka hitta på ett sätt för er alla att dela säng så du får sova liiite mer iaf. Och sen ta fajten när du inte är halvdöd.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav benicio » tor sep 16, 2010 07:45

Jag bruka sova med barnen när vi besöker min mamma annars sover dom själva och då brukar vi lösa de så att vi sover skavfötter, när jag flyttar över lillen till sängen från resesängen så lägger jag mig med honom i fotändan för jag är också rädd att Benicio rullar över, sparkar eller slår lillebror i sömnen. Kanske är en kortitds lösning för att få ut så många sömn timmar av natten som möjligt, de vill säga att du tycker de är för trångt och sover illa pga de också..

Hoppas Vilgot börjar sova bättre på nätterna kanske är någon period för Santino har också börjat vakna offtare under natten för ca en månad sen så sov han 7-8 tim i sträck men inte nu, nu sover han på sin höjd 3 tim i sträck...
BildBild
benicio

Inläggav Kali » tor sep 16, 2010 10:35

jag har inget internet hemma men jag vet EXAKT. alma ÄTER på nätterna. typ en gång i timmen. och jag har börjat skolan. jag typ dör. vill inte heller bråka med det när det är så mycket separation på dagen. suck. skall se om jag hinner skriva på en rast i skolan! kram!!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaHbg » tor sep 16, 2010 13:41

Nu har jag läst och känner igen mig och Ellen här. Ellen har varit en snuttis precis som din Vilgot. Nu stod jag då bara ut till Ellen var 4 mån, nu är det ersättning som gäller och sömn på nätterna.
Jag ville amma men sååå skönt att gå över till flaska nu och få sova längre perioder. Inte konstigt Vilgot ökar bra i vikt när han vill småäta hela tiden.

Tänk på at du oxå ska må bra och orka. Ja tänk på Teodor oxå! Fundera på hur du vill göra, kan ju ge ersättning på kvällen och se hur det funkar??!!
Bild
Bild
HelenaHbg
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » tor sep 16, 2010 14:10

Noel var oxå sån. På dagtid så åt han med max 1½ tim mellanrum och på nätterna vaknade han jämt. Och så fort han fick tutten så somnade han. Men när min mamma kämpade med att han skulle ta flaskan vid 4 månaders ålder så tog han äntligen nappen med! Sen visade det sig efteråt att han hade haft flera öroninflammationer utan att vi märkt det så det kan ju vart därför han var sån oxå.

Hoppas det blir bättre snart!
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » tor sep 16, 2010 15:23

Kali jag riktar mina tankar o funderingar även till dig, minns hur jobbigt det var o fortfarande kan vara!

Jag vill börja med att säga att det är fullständigt normalt att barnet ammar intensivare i perioder, som ibland kan vara långa, o mindre i andra, lugnare perioder. Ni båda har ju bebisar som tydligt signalerar vad de vill ha o det är bra men inte mindre jobbigt för det.Ibland känns det som att alla andras barn sover så mkt bättre men oftast är det inte riktigt så.

Minimamma- jag hör att du vill fortsätta amma, vill du även fortsätta med nattamningen? Detta går ju över. För att komma tillbaka. Jag kan nog inte heller säga att sluta amma nattetid innebär att de sover bättre då, inte enligt min erfarenhet som inte är personlig.

Ibland kan det funka att erbjuda bröstet oftare dagtid, bebisarna blir ibland för upptagna av att utforska världen att de inte hinner tanka upp all kärlek o närhet de skulle behöva o då är det super att hinna göra det nattetid!Genom att erbjuda oftare dagtid skulle det kunna lugna sig betydligt.

Kanske skulle också en kloss intill din o din större pojkes säng "mätta" en del av närhetsbehovet? Du skriver ju också att det är förkylningar o så på gång så kanske ger detta sig ganska fort?
Om du känner att du behöver sova mer (been there) så kanske det är så att du behöver bestämma dig för att sluta nattamma. Eller se till att få återhämtning under dagen vilket jag förstått är svårt när du är ensam i en ny stad med två barn dessutom.

Vet inte vad som blir bäst för dig men man behöver inte sluta amma för att man lägger ner nattammandet.

För min del har mitt barn alltid vaknat mkt nattetid utom en kort period som varade två månader precis i början på sitt lilla liv. Det har varit tufft o jag har miljoner gånger tänkt att det måste bara sluta. Tänkt att jag nog dör av sömnbrist. Också blivit jävligt förbannad av att bli väckt hela tiden. Jag har dock härdat ut, har aldrig vart på kartan att påbörja några direkta metoder eller så utan jag har gjort det som gått fortast- alltså ammat. För mig har det varit skönt att samsova, då går det smidigare o man somnar om lättare. Jag har också många gånger skitit i min egen tid o lagt mig med mitt barn för att inte gå omkring med ett sömnunderskott. Jag har ju också haft en man som funnits där på alla sätt tänkbara så jag har haft möjlighet att få sovmorgon o återhämtning under dagen. För mig är din situation o även kalis, helt normal. Mitt barn har alltid ammat många gånger men inte så länge o det har fortsatt så. Nånstans strax innan året började det kännas bättre o jag accepterade nattamningarna bättre.

Styrka o kärlek till er båda. Gnäll av er. För mig hjälper det att få ur sig en del av frustrationen.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tor sep 16, 2010 16:40

Och det finns ju inget som säger att du måste börja med välling om du vill sluta nattamma, då ersätter du ju bara amningen med ett annat (sämre) alternativ. Du kan ju fortfarande amma på kvällen, men sen inte på natten. Jag inbillar mig att det kommer att få honom att sova bättre, eftersom de inte vaknar av hunger så ofta som de vaknar av vana. Lily började sova 1000 gånger bättre när jag slutade amma, men då var hon å andra sidan nästan 2 år och det är ju svårt att jämföra. Jag har aldrig slutat nattamma ett litet barn (och kommer nog aldrig göra heller, då min situation är helt annorlunda än din), så jag uttalar mig utan egen erfarenhet.

Precis som che skrev nåt om så handlar det lite om att acceptera också. Jag bestämde mig en dag för att sluta hoppas på längre sovpass och bara accepterade att hon vaknade nästan varje timme. Bara det gör faktiskt saken lättare (förutsatt såklart att man sover bredvid barnet) och från att hon var runt 5-6 månader har jag nästan aldrig känt att jag inte är utvilad på dagen, även om jag så vaknade 10 gånger under natten.
Jag hade mer problem med att jag var tvungen att gå in till henne mellan 15-20 minuter varje timme på kvällarna för att söva om henne, när jag egentligen behövde plugga. :)

Äsch, jag ger egentligen inga bra råd märker jag... jag hoppas bara att det ska lösa sig så bra som möjligt för er allihop.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Amning & Flaskmatning