Banner Forum Image

Ja jag är Barnvagnoholic

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Ja jag är Barnvagnoholic

Inläggav Angie1 » tis sep 09, 2008 00:30

Åh vad jag blir trött på mig själv *suckar högt*

Hej jag heter Angie och är barnvagnoholic!
innan Noa hade fötts hade jag köpt en Brio och strax innan Noas ankomst ångrat mig och köpt en jogger med sittdel och liggkorg. Brion sålde jag efter någon månad och använde den aldrig, eller jo Virmana lånade den medans hon och Cayden var uppe innan Noa fötts.

Efter 2 Månader beslöt jag mig för att köpa en ny vagn, joggern åkte ut och denna gång fick en Bugaboo Gecko flytta in. som jag hade i knappt en månad, innan den åkte ut för att göra plats åt min nuvarande vagn en Bugaboo Cameleon.

Denna vagn har jag haft i 3 månader, har hunnit byta basfärgen en gång, bytigt toppklädsel från brun - till - blå - till - röd - till - vit. Och jag blir aldrig nöjd! Och tyvärr så är det ingen billig hobby att hålla på med! framför allt som jag är ensamstående. Och det är inte heller så att jag har hjärta att sälja lite av sakerna... för det är ju kul att kunna byta.

Länge har jag varit sugen på en ny vagn och jag ska köpa mig en Bugaboo Bee i nästa månad då jag får ut extra pengar då jag jobbar lite igen. Det är dock en sulky. Min mamma som hela tiden har sagt ja köp en sån vagn! den du har nu är katastrof att ha i bilen!
I dag förstod jag att det hon egentligen menade var Ja köp en Bee och sälj din hemska Cameleon. ett alternativ som jag aldrig ens tänkt på.
Det skulle förvisso vara kanon om jag sålde vagnen och sedan köpte en ny för dom pengarna, sparade pengarna jag jobbat ihop och sedan rest till familjen i England i höst.

Men frågan är kan jag ta mig ut ur mitt barnvagns missbruk? Om jag köper mig en Sulky, räcker det? eller kommer jag en månad senare ångra mig och vilja ha en ny vagn igen? Är livrädd att jag ska sakna vagnen och vilja ha en ny! VART FINNS DEN PERFEKTA VAGNEN???

Ursäkta mitt svammel men jag e så trött på mig själv just nu :-P
Kram på er
Angie1
Alltid online
Alltid online

Re: Ja jag är Barnvagnoholic

Inläggav Johanna H » tis sep 09, 2008 00:53

Hahhaha..ja jag förstår att det börjar bli tröttsamt..fast det är ju roligt med allt som hör barn till eftersom det blir som en hobby ju! Jag kan bli överlycklig över att köpa tvättservetter! :roll: :? Eller...kanske inte...men jag tyckte iallafall att det var jättekul att köpa alla nappflaskor! Tror Ida har 8 ! st eller men sen blev det så att hon inte tog någon.. :( Så jag gav bort de för kolik till min granne då Ida aldrig använt de.. :)

Jag tycker du ska vänta med sulky ett litet tag till för du ska ju ha den längst S.a.s och då gäller det kanske att hitta någon du verkligen kan leva med...och köper du upp alla så kanske det slutar med att du får köpa den första sist igen..e du me?? :D
Lycka till iallafall!! :D
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis sep 09, 2008 07:57

Ja det låter inte som en billig hobby det där...men som tur är brukar man ju få en del för märkesvagnarna, även om man går back på sånna affärer. Ja om man inta köpte begagnat själv.
Jag älskar min vagn, men skulle jag ens titta på nån ny så är jag nyfiken på en sån som Virmana har, glömmer alltid vad dom heter.
sprallos

Inläggav nita » tis sep 09, 2008 08:08

Jag förstår vad du menar Angie1 , jag e också galen i vagnar. Har dock bara haft en Emmaljunga sport combi men har nu en Quinny Buzz.

Kollar jämt in Bugaboo Frog och Cam , men det är alldeles för stora summor för vårat hushåll :( Jättetråkigt då jag jättegärna skulle vilja testa andra vagnar :)

Har varit nöjd med både min Emmaljunga som hon hade från nyfödd till ca 8 mån. Trivs även bra nu med Buzzen, men e lite tveksam inför vintern så jag har inte vågat sälja våran Emmaljunga heller :P ha ha. Så man har ju pengar innestående egentligen om man skulle vilja testa nått annat.

Ja , Suck åt detta barnvagns älskande/hatande :P
BildBild
Kolla in min blogg! = http://mrsanita.blogg.se
Användarvisningsbild
nita
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » tis sep 09, 2008 09:23

i min föräldrautbildningsgrupp så är alla inne på sin andra vagn, så jag tror det är en del av konsumentdjungeln för föräldrar, samt konsumtionssamhället som gör att vi vill byta vagn så ofta. Man vill ju ha ALLT men både är det svårt att få allt i EN vagn oavsett pris, och sen är ju barnvagnstillverkarna smarta nog att inte ge oss alla möjligheter för då skulle vi ju nöja oss med EN vagn!
Vi har iofs bara en brio duo och en britax vigour 3+ men jag är även intresserad av quinny buzz och kanske någon mindre fast rejäl sulky.... Fast det är något för framtiden :)
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav tezzi152 » tis sep 09, 2008 09:36

åh vad skönt att höra att jag inte är ensam.. har just nu en UJ, men började med en jogger, sålde den för att köpa en brio happy, men sålde den till syrran för att köpa en UJ. men har varit sugen på en BEE länge nu... längtar tills jag börja jobba, då ska den inhandlas, tyvärr börjar jag inte jobba förens i januari.. men den som väntar på ngt gott.... :)
Användarvisningsbild
tezzi152
Alltid online
Alltid online

Inläggav nita » tis sep 09, 2008 09:37

Har en bekant som jag känner som också har barn ( på ca 1,5 år ) som tycker att jag e "galen" att jag vill ha ny vagn trots att jag har en fungerande.
När jag och min sambo fick hem våran Quinny buzz så fick vi kommentaren typ " va fan har ni hittat den där fula hemska vagnen? " ..
Men hallå , det e la vårat val ?
Dom tycker att det är för mycket pengar i den här barnvagnsfrågan ( vilket självklart vi också tycker ) , men vi valde ju att läga pengar på en smidig cityvagn då vi ville ha en sån, medans dom kanske köper en massa tv-spel och annat skit.

Så man väljer ju själv vad man vill lägga pengarna på.

Jag tycker det e som typ en hobby att alltid kolla runt på alternativa vagnar! :) Och Barnkläder ska jag inte ens snacka om ;) *fniss* :D
BildBild
Kolla in min blogg! = http://mrsanita.blogg.se
Användarvisningsbild
nita
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » tis sep 09, 2008 10:19

Nita - jag tycker buzzen är fin jag!! :D
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » tis sep 09, 2008 11:45

får mig att tänka på hidi klum ( vet ej hur det stavas) och sela hur många barnvagnar de har , typ 10-12 st
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Chobb88 » tis sep 09, 2008 11:46

Jag är också barnvagns tokig! finns så många jag skulle vilja ha! :)
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tis sep 09, 2008 13:55

:shock: Ja, det var ingen dålig mängd vagnar!

Vi har haft samma vagn hela tiden, jag tittar lite på en sulky men känner ändå att vagnen vi har nu funkar jättebra ändå, så jag kan inte riktigt legitimera ett köp av en ny vagn riktigt än.

Jag menar detta på absolut det snällaste sättet, så jag hoppas att du inte blir arg på mig, men kan det inte vara så att du vill ha dessa dyra vagnar just för att du egentligen kanske inte har råd med dem (du skriver ju att det inte är någon billig hobby) och att det blir lite av själva grejen då att kunna köpa en ny vagn, just för att det egentligen inte skulle gå? Lite som att gräset är grönare på andra sidan? Jag har shoppat väldigt mycket tidigare, och man blir hemmablind tillslut och letar hela tiden efter nästa grej. Man får ju en enorm kick när man precis köpt det, så shoppingmissbruk funkar ju på samma sätt som ett annat missbruk. Så jag dömer dig inte alls, för jag vet att jag lätt skulle kunna hamna där själv, men jag tror att om man har såna tendenser så ska man tänka efter några varv extra innan man handlar. Puss!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kakan » tis sep 09, 2008 14:21

jag tyckte det var pest att kolla på barnvagnar... vi fick ärva en och den duger alldeles utmärkt! Bara tacksam att jag slapp springa i affärer, jag har inte ens en aning om vilka vagnar det är ni pratar om det är rena grekiskan för mig... helt lost! FAst ibland kan jag känna mig hopplöst omodern när jag går på stan med min gamla vagn (det är en sån som har VITA hårda hjul) och alla andra har snygga nya. Men jag har massor med grejer jag hellre lägger pengar på än en dyr vagn... mitt beroende är kläder!!! Och nu har jag en till att handla kläder till... ajajaj...
Bild

Bild
Kakan
Alltid online
Alltid online

Inläggav TeodorsMamma » tis sep 09, 2008 19:13

jag har också lite barnvagnshysteri i mitt liv... hade en Brio Combi först, sen köpte jag en Emmaljunga City Cross, men har kvar Brion, sen blev det en sulky också.. Men inte alls lika vulgärt som ditt barnvagnsbegär ;) Har ingen aning om hur man tar sig ur det.. Men jag har i alla fall bestämt mig för att det får räcka med barnvagnar för min del!
TeodorsMamma

Inläggav virmana » tis sep 09, 2008 21:04

Hihi du e för rolig du Angie-gumman! :D

Sprallos: En Basco är det vi har! ;)
virmana

Inläggav Angie1 » ons sep 10, 2008 23:32

Hehe kul att se att jag inte är ensam i barnvagns missbruket. Dock så efter att jag läst mitt egna inlägg så inser jag hur korkad jag egentligen är ;-) men vill enså poängtera att jag faktiskt köpt mina vagnar begagnat och har sålt alla vagnar så att jag på så sett fått pengar till nästa vagn jag köpt! låter ju nästan som att jag har ett garage hemma med skit dyra vagnar! *i wish* men detta är inte fallet, faktum är att jag tjänat riktigt bra på mina vagnar, här kommer en liten resume:

Brio köpt beg av en vän för 800 kr, sålt till min bror där jag fick en mobil telefon som betalning värde 3500 kr (OBS hans val då han ansåg att jag behövde en mobil som fungerade)

För dom 3500 som jag själv skulle lägga på mobilen köpte jag en vagn en jogger med helt ny sittdel och ligg korg som jag prutat ner till 2000 kr. som jag sedan sålde för 2500.

då hade jag plötsligt 4000 kr som jag köpte en helt ny Gecko för. (fick dock pruta ner den med 1500 kr) Oxå beg men då hon fick en likadan av sin mamma så behövde hon den inte. den var till stor del helt ouppackad plus att jag fick en helt ny åkpåse som bara den var värd 1000 kr

Den sålde jag för 5000 utan åkpåse. För dom 5000 kr plus att jag fick 1500 av min mamma köpte jag en Bugaboo cameleon.

Så egentligen har inte jag lagt speciellt mycket på mina vagnar utan har tjänat rätt duktigt på att köpa och sälja :-D borde kanske öppna en barnvags affär?? ;-)

Dock så kan jag inte försvara mitt inhandlande av olika färg kombinationer till min vagn... men jag tror att det helt enkelt är så att jag inte är nöjd med vagnen och i min snurriga värld så blir väl kanske vagnen bättre om jag byter färg på den.... eller NOT... Men på sista tiden så har jag faktiskt varit liiiiite duktig och istället för att köpa nya färger så byter jag med andra som liksom jag lessnat på färgerna man har!

Förvisso så gör alla dessa extra detaljer att jag när jag säljer den kan tjäna en mindre förmögenhet. MEN VARFÖR I HELA HELVETE BLIR JAG INTE NÖJD?? Vart finns den perfekta vagnen?

Shoegal, Du vet att jag inte tar illa upp av din ärlighet! Till viss del kan jag absolut hålla med dig. men jag tror att mitt egentliga fel är att jag inte kan bli nöjd över min vagn. Vilket stör mig. en vagn som kostar nästan 9000 ny ska man väl endå kunna säga att detta är en kanon vagn! den är underbar på alla sett och vis. men det är den inte. Visst jag älskar många av vagnens funktioner. men det finns för mycket som jag kan störa mig på vilket utgör mitt ständliga letande efter en ny vagn.

Nu har jag iallafall fått kontakt med en tjej som vill byta vagn med mig, hon har en Fun. Denna vagn var den första som jag tittade på. dock så vill jag ju inte byta rakt av utan vill ha pengar emellan plus att jag kommer sälja tillbehören vid sidan av... så de beror på hur mycket hon är villig att lägga emellan. För dom pengarna blir den en bee :-D

Ni som har Fun kan ni ärligt säga att ni är nöjda? vad finns det för små saker som man kan störa sig på???
Angie1
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar