Banner Forum Image

Ishotellet i Jukkasjärvi

Fotat och scrappat - spana in och ladda upp!

Ishotellet i Jukkasjärvi

Inläggav sprallos » sön mar 30, 2008 10:47

Nu har jag ÄNTLIGEN varit där...tyvärr utan plånbok så vi kunde inte gå in i själva hotellet, men kyrkan är gratis att gå in i....:-) Såååå vackert och heöt surrealistiskt! Om ni har vägarna förbi Kiruna...*hrrrm* så är det ett måste!

Shoegal: Har du vuxit upp i närheten av Jukkas eller mer inne i stan? Vi har varit i Poikkijärvi hela helgen.
Bilagor
Skulptur inne i isblock.JPG
(21.8 KB) Nerladdad 40 gånger
sprallos

Re: Ishotellet i Jukkasjärvi

Inläggav Encisen » sön mar 30, 2008 11:19

Åååhh vad häftigt!
Det vore sååå coolt att få gifta sig där...jättefint:)
Skulle dock inte slå ner arslet i den där toan ;)
BildBild
Encisen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Johanna H » sön mar 30, 2008 11:24

Åh jag har alltid velat dit sen jag såg det på tv för flera år sen! måste va helhäftigt!!
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön mar 30, 2008 11:24

Haha...nä, sätter man sig där så fastnar man nog..:-)
sprallos

Inläggav shoegal » sön mar 30, 2008 13:03

Jag var inne på Ishotellet när jag var uppe i julas, så himla fint! Det ser ju annorlunda ut varje år (eftersom hotellet smälter ner varje vår/sommar så byggs det ju ett nytt varje år) och i år var det verkligen SUPERFINT! Så himla många snygga rum!!! Det fanns ett 50-tal sviter med olika teman i alla rum, så häftigt! Kommer ihåg när de började med ishotellet, då var det inte ens en bråkdel av vad det är idag!

En gammal klasskompis gifte sig nyligen i iskyrkan, jag var inte på bröllopet men har sett bilder.

Hade jag varit med i kyrkan hade jag lätt döpt Elis där! Det är så poppis med bröllop och dop där att jag har hört att för att få döpa sitt barn där måste man tillhöra Jukkasjärvi församling (det står att jag är född i den församlingen på mitt pass). Tidigare var det även så att barnet skulle ha IS med i namnet på något sätt, eftersom det är en iskyrka, så det hade ju tom funkat: Elis!!! :D :D :D

sprallos: jag är uppvuxen i Kiruna stad, närmare bestämt på Luossa (delen närmast skidbacken). Men Jukkas ligger ju bara 15-20 min bilresa därifrån så jag har varit där en hel del :) De har ju en superfin kyrka också (alltså den vanliga kyrkan, inte iskyrkan)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » sön mar 30, 2008 15:20

Ååh vad fint det verkar vara där. Man har ju hört mycket, vill verkligen dit nån gång i livet och se. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön mar 30, 2008 15:46

Det är verkligen häftigt....fast ännu häftigare om man inte är van snö förståss...:-) Vi åkte dit på skoter och blev fotade av en hög turister...det var väl grymt intressant med skoter för dom förstår jag...:-)
Bilagor
Uffes Yamaha.JPG
(35.64 KB) Nerladdad 14 gånger
sprallos

Inläggav Carola » mån mar 31, 2008 09:10

åhhh... jag skulle oxå vilja se det där....Och sova över...Och varför inte rymma iväg å få gifta sig där... Helhäftigt..*L*
Nu blir jag avis att ni har sååå nära dit....
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Carola
Alltid online
Alltid online

Inläggav TeodorsMamma » fre apr 11, 2008 08:05

men jag fattar inte.. jag är ju lite dum... :oops: men fryser man inte typ ihjäl när man är där.. eller är det som i en igloo? för element kan de ju knappast ha om man ska sova där hihi.. :lol: jag har aldrig riktigt fattat grejen med det där hotellet.. om man ska duscha då? då smälter ju isen.. eller om man ska laga mat (har de hotellrestaurang?) så kan man ju knappast ha eluttag, eller? och levande ljus borde ju inte va så bra.... oj oj vad jag började fundera nu.. :oops:
TeodorsMamma

Inläggav sprallos » fre apr 11, 2008 09:15

Jag var aldrig in i själva hotellet eftersom dom tar inträde för det. Men tydligen blir det inte så kallt där inne + att man sover på renfällar och i varma sovsäckar (antar jag). Det finns till och med bastu inuti isen...och på nåt sätt fungerar det. värmen och fukten ventileras ut.
sprallos

Inläggav shoegal » fre apr 11, 2008 10:20

Själva ishotellet består av sovrum och en bar, samt att det finns en kyrka av is utanför. Man sover på renfällar och med sovsäck (med kläder under). Äta och duscha gör man i en restaurang som är en vanlig byggnad! Så det är själva sovandet man gör i ishotellet :)

Här är några bilder från Ishotelle 2001, har inga nyare bilder. Det blir större och större för varje år, nu hade de säkert hundra rum, 2001 hade de kanske 30!

Folk betalar sjuka pengar för att sova där, tror det kostar ca 5000 kr för en natt! MYCKET japaner bor där, för att göra barn under norrskenet ger lycka enligt något skrock de har ;)
Bilagor
ishotell3.jpg
Dubbelsäng i form av ett vikingaskepp
ishotell3.jpg (104.19 KB) Visad 183 gånger
ishotell2.jpg
Ljuskrona i is
ishotell2.jpg (106.74 KB) Visad 183 gånger
Senast redigerad av shoegal lör nov 21, 2009 02:45, redigerad totalt 1 gång.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre apr 11, 2008 13:02

Häftigt!! Ja, vi var ju som sagt aldrig in i själva hotellet..men det fanns massor att se utanför också. Häftigt värre!!
sprallos

Inläggav shoegal » fre apr 11, 2008 13:13

Det var ännu snyggare i år! Alla rummen har egna teman. Konstnärer från hela världen köar för att få göra ett rum där! Det är så snyggt!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Joppy » fre apr 11, 2008 21:33

så otroligt vackert . . såg nått inslag om de å då visa de bröllopssviten . . så mysigt med alla renfällar . . Hade definitivt kunat gifta mig där . .
Antar at de är extra specielt just för här i skåne är snö å is en extrem bristvara . . tyvärr . . tycker snö är magiskt :)
BildBild
Joppy
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör apr 12, 2008 10:21

Mmm det är jättevackert! Det knepiga är att isen inte känns så kall när man tar på den, den är liksom "kladdig" på nåt konstigt sätt. Jag vill minnas att isen i Jukkas är speciell eftersom den är så ren och klar och blå...
sprallos

Återgå till Foto & scrapbooking