Banner Forum Image

Intyga vem som är pappa?

Möt andra föräldrar med samma intressen som du

Intyga vem som är pappa?

Inläggav Maija » fre jan 27, 2012 02:23

Jag kom att tänka på en rätt så märklig sak.
Varför måste man vara gifta för att slippa skriftligen intyga vem som är pappa till barnet?
Och det är ju faktiskt rätt jobbigt att ta sig till kommunhuset med sin nyfödda bebis och sitta där med vittnen och allt möjligt. Inte direkt det man ser fram emot när man bara vill vara hemma och mysa med sin bebis.

Jag tycker det känns så gammaldags, alla gifter sig faktiskt inte nu för tiden och många skaffar barn innan dessutom. Vad tycker ni om det här?
Användarvisningsbild
Maija
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Intyga vem som är pappa?

Inläggav gellis » fre jan 27, 2012 10:32

När vi var där för barn nr 1 så gick gubben igång rejät i den diskutionen med tanterna, dom la huvedet så där käckt på sned och frågade lugnt "kan det vara så att du misstänkaer att du inte är far till barnet" ju mer han tjöta på om att dom levde på sten åldern ju mer tryckte dom på att jag hade ev varit otrogen.

Med barn nr 2 så ändrade gubben lite taktik vilket resulterade till att dom kom in på blodprover och grejer. Han sa rätt och slätt att en gift kan ju vara minst lika otrogen och vad har en kille för garantier igentligen han har ju bara mammans ord att tro på så igentligen borde alla få faderskaps testa sig för att få hävda sin rätt som pappa i så fall, vilket åter igen ledde till att jag fick sitta där och skämmas eftersom dom åter igen trodde att jag var otrogen och började förhöra mig.

Nu ska vi snart dit en 3:e gång och nu har banne mig förbut att öppna käften.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » fre jan 27, 2012 21:36

Tycker det är rätt fjantigt det där husförhöret. Vi gick dit och fixade allt innan barnet hade fötts. Så slipper man sitta på kommunhus med nyfödd :)
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Gotland » fre jan 27, 2012 22:23

Förhör?
Vi gick dit och skrev på några papper... Inga frågor. Kändes inte så allvarligt och inte särskilt jobbigt att ta sig dit heller. Mest skönt att ha en anledning att lämna hemmet :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online
Alltid online

Inläggav gellis » lör jan 28, 2012 09:18

vi får svara på hur och när vi träffades och när vi blev tillsammans, sen får han svara på om han med säkerhet vet om vi har haft samlag under den perioden jag blev gravid. sen frågar dom om han trar att han är far tillbarnet osv.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » lör jan 28, 2012 11:59

Här var det inget "förhör" heller. Dom räknade bakåt från bf och kollade lite efter hans reaktion när dom annonserade datumet som L blev till, men det var typ det enda. Sedan skrev vi på pappret. Nu med andra barnet räckte det med att fylla i ett papper som dom skickade hem till oss.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » lör jan 28, 2012 15:27

Eeeeh... med första barnet var vi bara där och skrev på lite papper. Med andra nu fick vi bara papper hemskickade, skriva under samt två vittnen som skulle skriva under, och skicka in. Behövde inte ens åka in.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » mån jan 30, 2012 15:46

Ja jag tycker det är urlöjligt faktiskt.
Jag kände mig väl inte direkt ifrågasatt när vi var där för att skriva på papperen när Minna fötts, men själva grejen tycker jag är heldum.
Om jag säger att det är R som är pappan så är det så oavsett om vi är gifta eller inte.
Nu hade vi ju "tagit hand" om det innan tvåan kom så då behövde vi ju inte skriva på något. Då antar man helt plötsligt att han måste vara far till barnet :roll:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Återgå till Allmänna trådar i föräldrasnack