Banner Forum Image

InDesign & grafisk layout

Fotat och scrappat - spana in och ladda upp!

InDesign & grafisk layout

Inläggav moia » mån feb 23, 2009 23:16

Vet inte om det finns fler som pysslar med layout? Jag vet att några gör digital scrapbooking, men i denna tråd gör man allt själv. (Det kan man väl göra med scrapbooking också iofs, men de flesta verkar använda färdiga mallar och bilder - ta inte illa upp!). Jag utbyter gärna idéer med andra layoutare helt enkelt. Och finns ni inte så sitter jag nog här själv och sjunger en trudelutt ibland. =))

Idag har jag satt ihop ett inbjudningskort åt en arbetskamrats sambo, så jag kan ju börja med det. Har fulkluddat över kontaktuppgifterna (om någon undrar).
Bilagor
inbjudan 01.jpg
inbjudan 01.jpg (161.52 KB) Visad 849 gånger
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Re: InDesign & grafisk layout

Inläggav Ki27 » mån feb 23, 2009 23:22

Åhh va kul.
Skulle vilja ha ett sånt program på min dator, finns inget alls på denna just nu! Min mamma håller på med det där, hon är grafiker, o jag är väl hobbygrafiker ibland, hihi... :)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » tis feb 24, 2009 11:20

Vad kul! Jag har jobbat mycket med QuarkXpress (har gjort klubbtidningen till en Islandshästförening). Dock så har jag inga alster att lägga upp själv men älskar att titta på andras! :) (Jag älskar att pyssla med sånt här men är inte tillräckligt duktig för att visa upp något) ;)
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » tis feb 24, 2009 14:14

Tycker det är jättekul att hålla på med dock så använder jag just nu färdiga mallar men har en massa ideer i huvudet som jag först ska rita ner på papper å sen scanna in för att sedan redigera i datorn *L*
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » tis feb 24, 2009 14:46

Vad finns det för bra program till mac som man kan göra sånt här fint i? Photoshop har jag, men måste finnas nåt mer tilläggsprogram eller fler program för jag kan inte göra så kul grejjer :(

Tänkte göra ett litet program till makens 30-års fest men är svårt för finns inga animationer, headers eller annat kul alls... Gör programmet i Pages...
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » tis feb 24, 2009 14:58

Adobe InDesign och QuarkXpress funkar på Mac fast då kostar dom ju en massa pengar! :? Kan man inte ladda ner trials av Adobes program? Då kan du ju testa InDesign iaf. Vet faktiskt inte om det finns något motsvarande program som är gratis.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » tis feb 24, 2009 15:12

Hmm, tack för tipset Cecilia* :) Men ja gratis ska det ju va... eller ja, jag är inte den som har varken lust eller råd att lägga pengar på datorprogram... ;)

Glömde skriva innan; sitamoia - grymt snygg inbjudan du har gjort!
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis feb 24, 2009 15:14

Jag har ingen koll på gratisprogram tyvärr. Har köpt InDesign eftersom jag har företag. Men som Cecilia* säger så kanske det finns trials, men jag har ingen koll på det heller. Quark har jag jobbat lite i också, men inte de senaste versionerna. Men i princip är det samma sak. Jag älskar InDesign! Använder bara det programmet (och Photoshop till bilder såklart). Word minns jag inte ens när jag öppnade senast, haha.

zettan: Jag brukar också rita på papper, scanna in, sedan fixa till ibland. Har en digital ritbräda men inte riktigt lärt mig använda den än. =))

fru Wahlström: Det finns inga färdiga bilder i programmet, man får göra allt själv! =D Fast det finns nog att köpa en massa illustrationer och liknande. Och typsnitt kan man ladda ner. Finns både att köpa och gratistypsnitt - bl a på http://www.dafont.com
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » tis feb 24, 2009 15:24

fru Wahlström - Såg att det finns en gratis testverion av InDesign på Adobes hemsida att ladda ner om du skulle vilja testa! :) Jag antar att det finns en version både till Mac och PC.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » tis feb 24, 2009 16:02

här finns det en sådan där trial på digetal scraping där man även kan göra egna.
http://www.studio-scrap.com/us/free-dow ... 3wodllxm1g
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » tis feb 24, 2009 16:05

sitamoia: det e du som e grafisk designer va? ,, har funderingar på att utbilda mig till det . Måste bara plugga upp lite betyg först.

Vill oxå ha digetal ritbräda , tycker det e grymt svårt att rita med musen, men e väl en övningssak.. vad har du för märke å vad var det för pris på den???
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis feb 24, 2009 19:58

zettan: Ja, precis. Fast jag är helt självlärd på det grafiska området, och har istället utbildning i mediekommunikation. Men det är en rätt bra kombination. =) Det är jättekul att jobba med men samtidigt dåligt för kroppen. Inte alls bra att sitta vid datorn hela dagarna, kanske speciellt för mig som sitter på fritiden också dum som jag är... =))

Jag har en Wacom, A5-storlek ungefär. Minns inte vad den kostade men det var nog runt ett par tusenlappar max.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » tis feb 24, 2009 23:12

ja att sitta för mycket vid datorn känner jag igen *L*
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis feb 24, 2009 23:23

sitamoia: Vad har du för digital ritbräda? Jag är sugen på att köpa en till min sambo i födelsedagspresent. Men den får inte vara för dyr bara, då han bara är nyfiken på hur en sådan funkar. Den kommer inte användas till något seriöst (än vad vi vet).
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » ons feb 25, 2009 08:45

sitamoia: vet du hur man får en bild ex ett poträtt att flyta i hop med bakgrunden så att det blir i samma färg(hoppas du förstår vad jag menar)? använder photoshopcs
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Foto & scrapbooking