Idéer på bevattningssystem till trädgårdsland?
8 inlägg • Sida 1 av 1
Idéer på bevattningssystem till trädgårdsland?
Hjälp!!
Nu har jag tagit mej i kragen och börjat fixa med vårt stora trädgårdsland.
Det är på 8x7 m och jag har ju insett att jag -som är en riktig latmask i trädgården- behöver ordna så att bevattningen av detta sker väääldigt enkelt! Och helst effektiv bevattning också- gärna till rötterna direkt istället för uppifrån.
Landet kommer både ha bärbuskar och så diverse mindre bär/grönsaker/blommor i pallkragar.
Har ni några idéer på hur bevattningen kan gå till?
Finns det enklare typer av bevattningssystem att köpa?
Eller har ni sett något man kan bygga ihop själv?
Eller ska jag helt enkelt satsa på ett par vattenspridare som täcker hela alltet (trots att det blir vatten uppifrån då)?
Nu har jag tagit mej i kragen och börjat fixa med vårt stora trädgårdsland.
Det är på 8x7 m och jag har ju insett att jag -som är en riktig latmask i trädgården- behöver ordna så att bevattningen av detta sker väääldigt enkelt! Och helst effektiv bevattning också- gärna till rötterna direkt istället för uppifrån.
Landet kommer både ha bärbuskar och så diverse mindre bär/grönsaker/blommor i pallkragar.
Har ni några idéer på hur bevattningen kan gå till?
Finns det enklare typer av bevattningssystem att köpa?
Eller har ni sett något man kan bygga ihop själv?
Eller ska jag helt enkelt satsa på ett par vattenspridare som täcker hela alltet (trots att det blir vatten uppifrån då)?
- Snigel
- Alltid online

Re: Idéer på bevattningssystem till trädgårdsland?
Ojj det skulle kunna vara ngt för mig oxå! Jag hoppas att ngn kommer med ngt tips! 
- laisa86
- Alltid online

En idé som dyker upp i mitt huvud (vet inte om det funkar) Gräv ner en vattenslang som du gjort massa små hål i och pluggat i ena änden. Koppla på vattnet i andra änden. Då får du en spridning under jordytan, eller? Bara en idé som dök upp...
Borde ju kunna gräva ner slangen sicksack i hela landet.
Borde ju kunna gräva ner slangen sicksack i hela landet.
-

Gotland - Alltid online

Nu har jag äntligen bestämt mej..!
Först tänkte jag gå för ditt förslag Gotland (hittade färdiga sådana "droppslangar") men sedan slog latmasken till igen:
Nu har vi köpt en timer som ska sättas på en kran vi har i närheten.
Sedan gräver vi ner ett rör i gräsmattan och drar slang igenom den till landet. Kopplar sedan på två vattenspridare så att hela landet kan täckas, och så sätter jag timern på att vattna varje kväll. Då kan jag också ställa dit kruk-blommorna ifall jag åker bort!
Ska bli roligt med trädgården i år!
Först tänkte jag gå för ditt förslag Gotland (hittade färdiga sådana "droppslangar") men sedan slog latmasken till igen:
Nu har vi köpt en timer som ska sättas på en kran vi har i närheten.
Sedan gräver vi ner ett rör i gräsmattan och drar slang igenom den till landet. Kopplar sedan på två vattenspridare så att hela landet kan täckas, och så sätter jag timern på att vattna varje kväll. Då kan jag också ställa dit kruk-blommorna ifall jag åker bort!
- Snigel
- Alltid online

Men det lät ju väldigt smart! Det är ngt som jag oxå skulle kunna köra på
Men är det ngn speciell timer? Och vars kan man få tag på en sån?
- laisa86
- Alltid online

Ja jag hoppas det kommer bli bra! Har inte riktigt hunnit gräva ner slangen ännu, men det blir nog i helgen då vi också måste köpa den andra vattenspridaren.
Timern har vi köpt på K-Rauta. Märket är Hozelock och den heter AC Plus.
Jag vet att K-Rauta har lite annat sortiment norröver men den kanske finns ändå?
Timern har vi köpt på K-Rauta. Märket är Hozelock och den heter AC Plus.
Jag vet att K-Rauta har lite annat sortiment norröver men den kanske finns ändå?
- Snigel
- Alltid online

8 inlägg • Sida 1 av 1