Banner Forum Image

idag tänkte jag laga middag, help please ;)

Diskutera barns matvanor och barnmat

idag tänkte jag laga middag, help please ;)

Inläggav hellokitty » mån mar 29, 2010 08:53

ja idag tänkte jag för första gången laga middag till oss gemensamt alltså charlie skall äta samma middag som oss. min tanke var korvstroganoff, de e ju såsigt och bra. men nu kommer lite frågor: vi är jätte dåliga på att äta grönsaker jag och min man men nu får de alltså bli skärpning på de för charlie skall självklart lära sig att grönsaker är gott. men vad skall ja ha för grönsaker som han kan äta till tex korvstroganoff jag brukar slänga i en burk majs, men räcker de?? hur mycket grönskar skall dom ha i sig till varje mål tid? sen brukar ja göra såsen på creamfreich och det är väl en mjölkprodukt, då har jag hört att hans kropp inte tar upp järnet? men mjölkrodukter e ju i den flesta maträtter? typ sås brukar ju va på mjölk.... :wink:
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Re: idag tänkte jag laga middag, help please ;)

Inläggav Aurora » mån mar 29, 2010 12:35

Har dålig koll på de flesta av dina frågor tyvärr eftersom vi inte är där ännu, men jag kan iaf rekommendera att ha i paprika i korvstroganoffen! Det är massor av c-vitamin i (röd!) paprika också så då gör det inget att du har fraiche i maten. C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn! Paprika är nog överhuvudtaget bra att ha som grönsak till maten just pga av dess höga c-vitamininnehåll (mycket högre än citrusfrukter och juice!).

Hoppas det går bra!
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » mån mar 29, 2010 12:50

okej tack för ditt svar i af :) då sla ja slänga i en paprika med. undra om dom kan äta lök? borde väl gå bra tycker ja..
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån mar 29, 2010 16:29

salta inte maten, utan salta vid bordet till er vuxna istället. servera någon liten grönsak bredvid också som inte blivit tillagad, tex rivna morötter (billigt o gott) ärtor brukar barn tycka är kul att plocka med, en liten bit gurka, ja små o lättuggade saker. visserligen hämmar kalcium järnupptaget men man behöver ju kalcium också och man måste ju inte tillgodose alla behov i samma måltid heller så du kan absolut ha creme fraiche i. lycka till!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » mån mar 29, 2010 19:33

haha jaa det gick åt helskotta charlie gilla det inte alls satt o kväljde sg åt maten så fick ta fram en burk ist :D får testa med något annat o se om de går bättre nästa gång.. ;) tack för ditt svar kali!
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav DezZ » mån mar 29, 2010 20:21

Röd paprika är den nyttigaste av alla paprikor, ha den antingen i maten eller skär små stavar av den som han kan äta till maten. Sen kan du ju riva morot och skära gurkstavar.

Tindra gillar sånna där harrykuverts, långa skidor med ärtor, jag brukar köpa frusna och bara lägga i kokande vatten så tinar de snabbt. Då får han något att "leka" med samtidigt som han äter :)

Du kan även koka blomkål som han kan äta, skär så att det blir små blomkålshuvuden så kan han hålla dem i handen. Jag gillar att äta blomkål rå också så det funkar lika fint.

Skriver ett recept på en barnsoppa som är vegetarisk:

Ingredienser:
250 g potatis
150 g morot
150 g palsternacka
150 g kålrot
1 purjolök, den vita delen
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
0,5 dl grönsaksbuljong
lite olivolja

Gör såhär:
Skala och skär grönsakerna i små bitar. Skölj purjolöken innan du skär den i strimlor.
Lägg buljongtärningen i en halv liter kokande vatten (KOKA UPP) och sätt sedan åt sidan.
Hetta upp lite olivolja i en stekgryta.
Tillsätt potatis, morötter, palsternacka och kålrot och fräs försiktigt under lock tills de börjar mjukna.
Tillsätt lök, purjolök och vitlök och låt mjukna under lock i ytterligare 5 minuter. Rör då och då.
Häll i buljongen, koka upp och låt småputtra i ytterligare 12 minuter tills grönsakerna är helt mjuka.
BildBild
DezZ
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav DezZ » mån mar 29, 2010 20:23

Lök är inga problem, det är bara rå lök som är lite för stark, men har du den i grytan/stroganoffen eller något annat så är det helt okej. Min BVCtant har sagt att många barn gillar vitlök också.
BildBild
DezZ

Inläggav kimulf » tis mar 30, 2010 07:51

Hellokitty: Ha ha ha jaghar samma problem alex klöks åt allt jag tror han ska tycka e gott... idag ska vi pröva fiskbullar å potatis får se hur det går.
Jag är så hämmat jag e så rädd att alex ska sätta i halsen att jag knappt vågar ge han nåt.. som ärter å majs men jag måste ju.... jag sitter på helspänn hela tiden när han äter.
Ska du pröva något mer till charlie? i så fall vad jag behöver lite insperation:)
BildBildBild
kimulf
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav hellokitty » tis mar 30, 2010 08:45

kimulf vilka busungar vi har :D jag är inte så orolig för att han ska sätta i halsen han får äpple/päron klyftor gurkstavar ja allt möjligt sådant och det ätar han! jag har ju knappt varit med om att han inte gillat något eftersom han varit så otroligt lätt med matren de va därför ja blev så förvånad att han inte ville ha den jag lagata :D medans burken han fick ist slank ner på ett kick som vanligt haha. jag hade också tänkt pröva fiskbullar, det älskar jag själv med så det blir bra :D men idag ska vi ett gulash soppan alltså potatis bitar, köttfärs, krossade tomater och köttbuljong, samt lite lök ihop så det skall han få smaka de e ju inga konstigheter där i får väl se vad han tycker om det :P imon blir de fiskbullar. vi kan väl skriva här vad vi testar så får man lite hjälp o komma på olika middagar som passar dom små med man e ju lite trög såhär i början :D
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » tis mar 30, 2010 08:47

Fiskbullar brukar barn gilla :-) Och blodpudding. En sak jag märk är att maten inte får vara för avancerad, då ville inte Ida ha, nu spelar det ingen roll. Men inte för många saker i på en gång. Kryddat skulle det va, gärna vitlök, det gillar hon fortfarande. Sen gav jag alltid grönsaker vid sidan om, det älskade hon, ärtor och majs är kanon, även tomat gick bra, lättuggat. Bara att testa sig fram!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » tis mar 30, 2010 09:08

men va ska man göra med blodpuddingen?? jag älskade blodpudding när ja va liten haha men de va ju typ när ja va tre vad ja vet? vad ska man ha till jag åt med socker på känns ju inte så nyttigt likssom ;) man brukar väl ha lingonsylt? men de känns inte heller så bra....?
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » tis mar 30, 2010 09:32

Från början åt Ida den bara som den var, ibland med lite stekt potatis till också, men man ska vara lite försiktig med stekt mat innan 1 år. Men om man steker blodpuddingen lätt så den inte blir knaprig så funkar det. Nu äter hon med lingonsylt till, nåde mig om jag glömmer lingonsylten ;-)
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav kimulf » tis mar 30, 2010 14:31

Jaha.... nu har vi testat fiskbullar och potatis... han kväljde å vände bort hela kroppen s¨å det blev burkmat igen... men det här med gurkstavar osv alex bet av en rätt stor bit å jag gick i taket å körde in fingret i hans mun å plockade ut den.....jag kan inte slappna av vad ska jag göra? han kommer ju aldrig lära sig äta om jag skavara hans mamma . Jag känner att jag inte klarar av vissa mammauppgifter. Jag e så jävla harig... jaghar mist så mycket å många jag älskat så jag tror mitt problem ligger där... att jag e rädd att det ska hända nåt när han äter. Detta är inte sunt jag vet.
Men tuggar dom med tandköttet eller hur gör dom? jag blir nervös bara jag tänker på det.
BildBildBild
kimulf

Inläggav milla » tis mar 30, 2010 14:58

Kimulf: Jag är också livrädd att barnen ska sätta i halsen :oops: men det var värre med första barent än vad det är nu,du kommer att bli lugnare och han kommer att lära sig äta det mesta,ta det i din takt,jag föredrar majs ärtor och annat som dom inte kan bita loss större bitar ifrån och sätta i halsen... :wink: Sen är dom duktigare än vad man tror,men som sagt du behöver inte stressa,ta det i din egen takt :D Passa på att prova nya sakre när någon annan är med om det känns bättre :D
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » tis mar 30, 2010 15:12

dom tuggar med tandköttet! det är det dom skall lära sig nu när man börjar med bitar :) om du gör så att du skär tex gurkan i småbitar i början känns de bättre då? eller ta banan typ som han mosar lätt som en plätt :) eller ett päsron som är väldigt moget är ju också super mjuk, bara ni kommer igång ska du se att du vågar mer och mer. sen så är det kanske inte alex så mycert som har problem med maten? charlie kväljer ju också för hemmalagad mat o han älskar mat :D så det är väl för de e ovant. sen sätter dom i halsen ibland, det gör ju charlie med och det gör vi med ibland ;)
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Matvanor & barnmat