Ida i stora stolen.. vill smaka...
29 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
sprallos skrev:Vi börjar nästa vecka...Jag har hört att man ska vänta med komjölk ett tag Kompisar till mig körde havremjölk istället.
Vi börjar väl med potatis, sen ätror etc...men hur mycket törs man ge första gångerna?
Så att de får i sig en tesked ungefär. Jag ger Elis 2-4 tsk för mycket kommer ju ut igen
- shoegal
- Alltid online

Hehe...desto tydligare..
Men hur länge ska man bara ge 1 tsk då? typ 1 vecka eller bara nån dag? Man hör ju om vissa som verkar börja äta ett helt mål efter bara några dagar.
Planen är att börja med potatis, sen ge ärtor, majs, morot etc.
När ger man gröt? Och när börjar man ge proteiner (kött, fisk,kyckling)?
- sprallos
Jag tror att det bästa är att öka mängden succesivt.. tills dem får ett helt mål... jag ammade Ida idag efter maten och hon sover som en stock nu!
sen med gröt så kan man ju byta ut tex morgonvällingen el amningen mot gröt o det är ju från 5-6 mån..lite olika, fast morgonamningen kanske ska bytas ut sist förresten!? hmm jag ska kolla upp det där också..
- Johanna H
- Alltid online

Hon ser underbart fascinerad ut! Vilken blick hon fick in på tallriken!
Hon ser ju för go ut!
Jag ska ta tag i det här med smakisarna på allvar nu. Har bara gett Nikki potatis, som jag mosat tillsammans med ersättning, vid ett par tillfällen och hon gillade det så det är bara dumma mamma som varit lat och inte fortsatt prova vidare med annat. Skäms på mig!
Hon ser ju för go ut!
Jag ska ta tag i det här med smakisarna på allvar nu. Har bara gett Nikki potatis, som jag mosat tillsammans med ersättning, vid ett par tillfällen och hon gillade det så det är bara dumma mamma som varit lat och inte fortsatt prova vidare med annat. Skäms på mig!
- Rebl
palsternacka... det gillar ja
men tror det blir potatis elle morot till första måldti... jag älskar ju morötter o har ätit det under hela graviditeten o även nu så han lär ju känna igen smaken
(tror ja, har hört ngn stans attd e kan känna igen smaker om man ätit det)
-

ToToRo - Alltid online

sprallos skrev:Hehe...desto tydligare..Men hur länge ska man bara ge 1 tsk då? typ 1 vecka eller bara nån dag? Man hör ju om vissa som verkar börja äta ett helt mål efter bara några dagar.
Frågade min BVC-sköterska om detta i måndags. Hon sa att man kan köra 1 tsk några dagar, sen sakta kan öka till tre tsk. Man ska ta det lugnt både för att ge bebisen chans att vänja sig med smaken men lika mycket för magens skull, så den hinner vänja sig. Sen får man öka på eftersom, man märker ju hur intresserad barnet är. "Maxgränsen" för en smakis är 3 matskedar, mer än det så börjar det bli en portion (en liten sån dock). När man börjar ge lite mer än 1 tsk kan man blanda i lite olja (tex rapsolja) eller osaltat smör (inget salt före 1 års ålder, för njurarna klarar inte det).
Gröt kan man börja med tidigt, det finns från 4 månader. Kolla så det är en gröt med gluten i, för man ska intoducera gluten i skydd av bröstmjölken för att minimera risken för glutenallergi.
Kött och fisk rekomenderar de att man börjar med vid ca 6 månaders ålder.
Vi kör potatis med Elis nu i en dag till, sen ska jag ge smakis av gröt tänkte jag!
- shoegal
- Alltid online

Johanna H skrev:Jag tror att det bästa är att öka mängden succesivt.. tills dem får ett helt mål... jag ammade Ida idag efter maten och hon sover som en stock nu!sen med gröt så kan man ju byta ut tex morgonvällingen el amningen mot gröt o det är ju från 5-6 mån..lite olika, fast morgonamningen kanske ska bytas ut sist förresten!? hmm jag ska kolla upp det där också..
Ang gröt så sa min BVC-sköterska att det är bra att testa ge det på morgonen, för reagerar de på gluten så är det bättre att de blir knussliga på dagen än att de blir dåliga i magen på eftermiddagen/kvällen/natten.
- shoegal
- Alltid online

tack!
Åh Jättebra att du kolla upp shoegal!! ja jag är faktiskt osäker på den här fronten så det var skönt o få lite råd.... det där med gluten visste jag inte! bra för vi har allergier i familjen så det räcker o blir över..
- Johanna H
- Alltid online

29 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Återgå till Foto & scrapbooking