Banner Forum Image

Hysteriskt barn

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Hysteriskt barn

Inläggav nginga » ons mar 31, 2010 20:01

På sista tiden har jag upplevt mitt barn på gränsen till hysterisk.
Hon är sex och en halv månad och fullt frisk så vitt jag vet.
Nu för tiden är hon aldrig still, förutom då hon sover, vilket hon gör bra.
Hon river och sliter i ALLT. Det är besvärligt med glasögon. Hennes armar och ben går hela tiden. Hon böjer ofta kroppen i en båge bakåt och kastar bak huvudet. Hon älskar att vara upp och ner. Hon är svår att få att somna. Man får tvinga henne genom att hålla "fast" henne. Då somnar hon fort. Hon sover ca 15-17 timmar per dygn. Ibland undrar jag ifall hon är lite "knäpp".
Hon kanske har någon störning? Eller är det en utvecklingsfas? Ibland vill man sitta och mysa men det kan man drömma om. Skriv gärna ifall det är någon som känner igen sig. På Bvc säger dom bara att allt är som det ska, att barn är olika.

Kram
nginga
Nykomling
Nykomling

Re: Hysteriskt barn

Inläggav Taweret » ons mar 31, 2010 22:21

Hon känner sig säkert frustrerad och hennes ilska mynnar ut i detta att hon kastar sig och vevar omkring sig.

Hur långt har ni kommit med smakportioner/mat hon kanske är i behov av mer mat eller mat som ger mer mättnads känsla.

Hur aktiv är hon när hon leker, vill hon leka? Är hon nöjd när hon ligger på golvet det kan ju vara så att hon är understimulerad och att det gör att hon inte vill somna för att hon inte är trött nog. Eller att ni väntar att lägga henne tills hon är övertrött.

Alla barn är olika så vad gäller det har bvc rätt men om du är orolig över att något verkligen är fel med henne så får du stå på dig.
Vår son har också haft perioder då man varit tvungen att låta honom skrika sig till sömns eller hålla honom mot hans vilja, det är inte roligt alls men på vissa barn så går det inte lösa på något annat sätt.

Hoppas att det går över och att du får fler svar. Av mig fick du mest frågor som jag hoppas kan hjälpa dig på traven :D
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav nginga » tor apr 01, 2010 05:54

Tack för dina ord, tänkvärt.
Jag upplever henne mer frustrerad, inte alls ilsken. Det är liksom hennes sätt just nu.

Mat är hon inte intresserad av. Allt vi prövar åker ut. Hon äter majsvälling och verkar må bra på det. Jag upplever inte att hon är hungrig.

Jag tror mer på understimulering. Hon vill ha något att göra hela tiden. Hon vill mer se och uppleva än att leka. Leksaker och böcker kastar hon mest omkring. Det blir många och långa promenader i vagnen. Det gillar hon.

Ja, och ibland blir hon övertrött. Då är världen katastrof i hennes värld tror jag.

Det är inte lätt med barn. Jag hoppas det är en fas hon ska igenom.
Det är i alla fall skönt att få dela funderingarna med andra "likasinnade".

Tack och kram
nginga
Nykomling
Nykomling

Inläggav Tossy » tor apr 01, 2010 08:36

Vid 6 månader går de igenom en utvecklingsfas om jag inte minns fel som var rätt besvärlig. Och när den är över så kommer nästa, typ ;-) Men det blir glesare och glesare mellan faserna som tur är. Men jag håller med, det låter som om hon är frustrerad, hon vill nog så mycket men har svårt att kommunicera det såklart. Kan hon sitta själv? När Ida lärde sig det underlättade det lite tyckte jag och sen när hon började krypa/gå, hon kröp knappt men gick tidigt, då var hon en glad skit länge sen :-) Bara att hålla ut och försöka göra så gott det går, och det går över, det är det viktigaste!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling