Banner Forum Image

Hur värma ersättningen?

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Hur värma ersättningen?

Inläggav Bibbi » ons okt 20, 2010 10:31

Hej hopp!

Min grabb e nu 5 månader, jag har för ca 3 v sedan börjat ge eresättning (babysemp 2) och trappat ner lite på amningen (verkar även som det inte finns tillräckligt)
Jag har kokat vattnet å låtit det svalna innan. Men undrar om de e ok att ge kallt vatten som man sen värmer i micron? Alla verkar ju säga att man ska koka, men det kan väl inte va nåt problem nu när han e 5 månader eller vad tror ni?

Tänkte att de kunde va smidigt när man ska iväg. Ist för att ha med termos å grejer, bara ha med pulver i flaska, å sen ta vatten i kran nånstans å sen in i micro?

:) Hur gör ni? :)
Bibbi
Nykomling
Nykomling

Re: Hur värma ersättningen?

Inläggav soffilina » ons okt 20, 2010 11:08

jag har läst och hört att efter 3månaders ålder behöver man inte använda kokat vatten utan ska kunna ta direkt ur kranen! det kommer jag göra när kerstin blir 3mån. jamenar vi har rent vatten i sverige så det kan knappast vara nån fara!!

ska man iväg kan man ju även ha tetrapack med sej dom behöver man itne värma utan kan ges rumstempererad.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav Angel Of Rainbow´s » ons okt 20, 2010 11:16

När dom är sådär små är de bra om du kokar vattnet i kastrull eller vattenkokare och låter de svalna av och sen blandar ut med pulvret, men du kan även när du har de varma vattnet i flaskan ställa flaskan i en djupare skål med kallt vatten i, då svalnar de mycket fortare =)
Användarvisningsbild
Angel Of Rainbow´s
Alltid online
Alltid online

Inläggav Bibbi » ons okt 20, 2010 11:32

Ok, va bra, tänkte väl oxå att de inte skulle kunna vara nåt problem. Vi har ju som sagt väldigt rent vatten i Sverige :)
Men de känns alltid bättre å höra sig lite för innan :)
Bibbi
Nykomling
Nykomling

Inläggav Taweret » ons okt 20, 2010 18:55

Vi har även gjort så att vi har med oss en pet flaska med kallt kokt vatten samt termos med varmt och blandar det kan vara lika enkelt för det är inte alltid så lätt att få tag på en micro heller alla gånger.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lotta72 » ons okt 20, 2010 19:20

Som Soffilina säger är det här i Sverige inga problem att använda kallt vatten från kranen efter ca 3 månaders ålder. Såvida ni inte har egen brunn. Då kan du vända dig till din hemkommun för att få vattnet testat.
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Inläggav borås » ons okt 20, 2010 20:34

Du kan koka och sedan låta vattnet stå i förslutet i kylskåp upp till 8 timmar, sedan värmer jag det i micron och sedan lägger jag i pulvret.

ska jag till platser där jag är osäker om det finns mickro tra jag med mig engångsförpackningarna. Vet jag att hon sak äta innom det närmsta kockar jag vatten och tar med mig i nappflaskan för att sedan lägga i pullvret när det har svalnat och är mat dags.
borås
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Redhotwera » ons okt 20, 2010 21:14

Jag har hört 1 månad och 3 månader. SÅ när mina barn var 5 månader kokade jag inte vattnet till nån av dem. Däremot tog jag inte ljummet ur kran utan jag tog kallt vatten och värmde.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Bibbi » tor okt 21, 2010 11:25

Kanske införskaffar mig några termosar ändå :)
Men som ni säger, verkar ju inte va nån fara på taket med kallt vatten som man värmer :)
Har inte haft premiär med flaska ute på vift än....hihi...de kan ju bli en upplevelse...grabben blir lätt distraherad nuförtiden å då vill han gärna slå på flaskan samtidigt som han vill äta. Även prata med den, speciellt om det är folk runt omkring...
blir intressant.

tack för alla svar :)
Bibbi
Nykomling
Nykomling

Återgå till Amning & Flaskmatning