Hur/vad hade ni gjort??
8 inlägg • Sida 1 av 1
Hur/vad hade ni gjort??
Måste fråga...
Mina grannar har tre barn som är 6, 8 och 12 (typ). Det har alltid varit mycket folk hos dem och de är ganska högljudda. Men det är ok för det mesta.
Nu har de byggt en pool (en "riktig" pool). Och deras trädgård har nu förhandlats till en jä-la fritidsgård!! Ikväll var det minst 10-15 ungar i 10-13 års åldern som skrek och gormde tills alldeles nyss, 22.15...
Vi hade ALDRIG kunnat sitta ute med vänner och prata i normal samtalston i våran trädgård
!! Jag fick stänga ut till trädgården för att hör tvn!
Och jag som går upp 05.10 var tvungen att stänga alla fönster och spjäll när jag la mig i sängen. Det går ju än så länge eftersom det inte är så varmt men vad gör jag sen i sommar????
Hur hade ni hanterat detta?? Det är ju trots allt grannar man ska se och träffa. Och de tycker ju uppenbarligen inte att ljudnivån var besvärade.. Samtidigt tycker inte jag att det är rätt vi ska behöva stänga in oss för att kunna snacka med varandra! Vi vill ju också kunna vara i vår trädgård!
Mina grannar har tre barn som är 6, 8 och 12 (typ). Det har alltid varit mycket folk hos dem och de är ganska högljudda. Men det är ok för det mesta.
Nu har de byggt en pool (en "riktig" pool). Och deras trädgård har nu förhandlats till en jä-la fritidsgård!! Ikväll var det minst 10-15 ungar i 10-13 års åldern som skrek och gormde tills alldeles nyss, 22.15...
Vi hade ALDRIG kunnat sitta ute med vänner och prata i normal samtalston i våran trädgård
Och jag som går upp 05.10 var tvungen att stänga alla fönster och spjäll när jag la mig i sängen. Det går ju än så länge eftersom det inte är så varmt men vad gör jag sen i sommar????
Hur hade ni hanterat detta?? Det är ju trots allt grannar man ska se och träffa. Och de tycker ju uppenbarligen inte att ljudnivån var besvärade.. Samtidigt tycker inte jag att det är rätt vi ska behöva stänga in oss för att kunna snacka med varandra! Vi vill ju också kunna vara i vår trädgård!

ma 30/10-10
mf 23/7-11
STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
-

Lillan08 - Alltid online

Re: Hur/vad hade ni gjort??
Shit vad jobbigt! Vilken relation har ni till grannarna?
Jag vet inte vad jag hade gjort, jag är ganska så feg och konflikträdd av mig desvärre, men om jag låtsas att jag inte är det så hade jag pratat lite försiktigt med grannarna och sagt att det är aningens hög ljudnivå ibland , speciellt på kvällarna. Jag hade även frågat om det var ok att säga till barnen själv om det blir för mycket.
Jag tänker faktiskt rätt ofta på det här problemet för jag känner ibland att Josefine och Isabelle (spec Josefine) låter rätt mycket och att det kanske inte är så mysigt för grannarna alltid
. När Josefine skriker på alltför intensivt så brukar jag iaf försöka gå in en liten stund och stänga dörrarna så folk får vila öronen lite
.
Jag vet inte vad jag hade gjort, jag är ganska så feg och konflikträdd av mig desvärre, men om jag låtsas att jag inte är det så hade jag pratat lite försiktigt med grannarna och sagt att det är aningens hög ljudnivå ibland , speciellt på kvällarna. Jag hade även frågat om det var ok att säga till barnen själv om det blir för mycket.
Jag tänker faktiskt rätt ofta på det här problemet för jag känner ibland att Josefine och Isabelle (spec Josefine) låter rätt mycket och att det kanske inte är så mysigt för grannarna alltid
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Svårt, men jag hade nog försökt prata med föräldrarna och förklarat läget. Man måste inte skrika allt man orkar för att kunna bada liksom. Dom som bor där måste ju också tycka att det är stökigt, alltså föräldrarna. Dom kanske bara tycker att det blir "skönt" om en granne reagerar så dom slipper ta hela smällen själv..
Man kan ju kompromissa också....gapa och skrik hur mycket ni vill till tex 20:00...men sen måste man dämpa sig.
Man kan ju kompromissa också....gapa och skrik hur mycket ni vill till tex 20:00...men sen måste man dämpa sig.
- sprallos
Alltid känsligt med grannproblem, dock brukar det löna sig att ta upp det direkt och med vänlig ton istället för att vänta tills man är tokförbannad och råkar häva ur sig saker på helt fel sätt..
-

Mickis - Alltid online

Vad tråkigt att det blivit så men jag skulle ha pratat med grannarna och förklarat läget. Jag är inte heller särskilt bra på att göra sånt men ni måste få kunna njuta i trädgården och om du går upp så tidigt så vore det ju hövligt av dom att dämpa sig. Enligt mig så hör det till god uppfostran att lära sina barn att man är lite tystare på morgonen och kvällen om man är ute.
Vi låter inte barnen gå ut i trädgården på helgerna före 8.30 just av den anledningen då inte alla kanske uppskattar glada barnskrik halv sju på morgonen.
Vi låter inte barnen gå ut i trädgården på helgerna före 8.30 just av den anledningen då inte alla kanske uppskattar glada barnskrik halv sju på morgonen.
- Taweret
- Alltid online

Ja ni har helt rätt och det är lite så jag också resonerat...
Men om man skulle säga att det är ok fram till 20.00 så innebär det en stor risk för att vi inte kommer att kunna sitta ute och äta när vi vill, för SÅ hög volym var det!!!
Jag testade att sätta mig i våra ute möbler och pratade med min sambo och han hörde knappt vad jag sa....
Ingen trevlig middagsmiljö precis... I kväll badas och tjoas det också men det är lite bättre, färre ungar, alltså något lägre volym!
Taweret: Så resonerar jag också!
Nåja, får se efterhand som sommaren går hur stort problemet blir!
Men om man skulle säga att det är ok fram till 20.00 så innebär det en stor risk för att vi inte kommer att kunna sitta ute och äta när vi vill, för SÅ hög volym var det!!!
Taweret: Så resonerar jag också!
Nåja, får se efterhand som sommaren går hur stort problemet blir!

ma 30/10-10
mf 23/7-11
STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
-

Lillan08 - Alltid online

Poolen kanske är lite nyhetens behag. Det kanske blir bättre? Men jag tycker att du ska prata med grannarna, gå dit på kvällen när det är ett j-a liv.
-

Gotland - Alltid online

man kan ju bada och leka UTAN att vråla och skrika och åtminstone 10-13åringar borde klara det. vi har en gemensam pool här på sommaren vår gård som hyresvärden sponsrar men som hyresgästerna sköter om. nu stänger den alltid senast 22.00 (föräldrar till alla barn som får använda poolen hjälps åt att sköta den) men för de barn som får bada utan vuxens tillsyn (över 10 år och kan simma 200 meter är kraven) så får de själva skriva på ett kontrakt med poolregler som de måste följa för att få bada. det är sånt som att inte trycka ner andra, inte hoppa på/för nära andra och att inte skrika/vråla. vanligt hyfs alltså, som även barn behöver lära sig!
jag tycker att du skall gå dit, säga att det är jätteroligt att barnen har fått en pool men om inte de själva tycker att det är lite väl hög ljudnivå? säg (även om det är lögn) att det bara är härligt att höra glada barn bada och plaska men att nu är det mest skrik och skrän och att ni inte kan samtala med varandra i er trädgård.
är det fler grannar som bor så nära som ni? för då är ni kanske inte ensamma om att tycka att det är lite jobbigt? men ta tag i det snart, lättare att ha en konstruktiv diskussion om det nu än om ni väntar och sen kommer med allt på en gång tror jag.
men svååååååårt! hoppas det ordnar sig.
jag tycker att du skall gå dit, säga att det är jätteroligt att barnen har fått en pool men om inte de själva tycker att det är lite väl hög ljudnivå? säg (även om det är lögn) att det bara är härligt att höra glada barn bada och plaska men att nu är det mest skrik och skrän och att ni inte kan samtala med varandra i er trädgård.
är det fler grannar som bor så nära som ni? för då är ni kanske inte ensamma om att tycka att det är lite jobbigt? men ta tag i det snart, lättare att ha en konstruktiv diskussion om det nu än om ni väntar och sen kommer med allt på en gång tror jag.
men svååååååårt! hoppas det ordnar sig.
-

Kali - Alltid online

8 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Allmänna trådar i föräldrasnack