Hur sysselsätter ni er hemma?
14 inlägg • Sida 1 av 1
Hur sysselsätter ni er hemma?
Min dotter tillhör nog den rastlösa och nyfikna sorten, en sån som gillar att det händer. Ute i vagnen är hon fortfarande ganska tillfreds om hon får komma upp en stund i mellanåt. Men hemma....Ibland känns det lite som att jag förflyttar henne som mellan stationer på ett gym; till leksakerna i soffan eller på golvet, till gåstolen, byta blöja i badrummet och sova/busa i sängen, äta i barnstolen. Inget nytt. Leksakshögen växer i hopp om att hitta något dom hon kan lika med en stund själv men det mesta är inte kul mer än någon minut. Hon plöjer igenom sakerna på en kvart. Kastar dem omkring sig, sträcker sig efter något roligare som hon inte får ha som mobiltelefonen eller datorn. Det känns som hon är understimmulerad eftersom hon blir frustrerad så fort jag inte ständigt förser henne med nya saker att undersöka. Någon som har tips på lekar med en 7 månaders som kan sitta men inte krypa?
- Solrosen
- Stammis

Re: Hur sysselsätter ni er hemma?
Engla gillar att sjunga o att man gör rörelser eller håller i hennes händer o gör rörelserna till !! =) Annars så gör vi inte så mycket mer här heller
-

anettejohansson - Alltid online

vi gör inte heller så mycket faktiskt. nellie kryper och jag kryper efter typ! tycker också det blev rastlöst innan hon kunde krypa. hon var inte nöjd med att sitta på samma ställe. men sjunger gör vi ibland, och byter rum så det ska bli lite roligare!
-

ulrica42 - Alltid online

vi gör inte heller så mkt faktiskt..typ samma som dig ... ibland sjunger vi "klappa händerna" låten e poppis ..då klappar dom sina små händer å e glada
... Jag vet inte men eftersom att jag har två så har de varann å kan sitta å leka själva ganska långa stunder...typ 1-2 timmar åt gången
... men visst blir de oxå rastlösa ibland..å då flyttar jag dom som du..från ett ställe till ett annat..fats nu kan de krypa..eler jaa åla sig fram så de tar sig dit själv..men upp i "gå" stolen å så ibland så de får springa av sig... Vi e inte ute mkt heller...känne rmig lite dålig som inte går ut med dom oftare...men dete såå jobbigt å klä på alla dessa kläder plus att det bara e skitväder ute..å då vill jag inte gå ut! Vi bruka rioförsej åka till svärmor å svärfar å va där typ varnana dag... där gillar dom verkligen å va..större yta å leka på 
jag längtar faktiskt till sommaren eller våren då man kan gå ut utan att behöva klä på ett kilo kläder..
jag längtar faktiskt till sommaren eller våren då man kan gå ut utan att behöva klä på ett kilo kläder..
- Tigi
- Alltid online

Vi gör inte heller så mycket. Anton leker mest på golvet o kryper runt. Och så kryper vi in till andra rum o kollar, speciellt toan, dit ska han hela tiden.
Och så sjunger vi o dansar( det vi lärt oss på babysången
). 
Och så sjunger vi o dansar( det vi lärt oss på babysången
-

Chobb88 - Alltid online

Känner igen det där. Ella är fruktansvärt intensiv och aktiv, det ska hända något hela tiden och hon tröttnar snabt på saker. Hon är snabb som en iller när hon kryper iväg och man måste följa efter hela tiden för att se så att hon inte hittar på något bus. Hon ska gå runt med sin gåvagn och då får man ju följa med för att vända på ekipaget när hon går emot en vägg. Vi har inga problem med att sysselsätta oss, det löser hon så fint =)
Ska bli så skönt nu när hon börjar på dagis så att hon får göra av med lite energi där...
Ska bli så skönt nu när hon börjar på dagis så att hon får göra av med lite energi där...
-

KarinE - Alltid online

Det är jättenyttigt för barnen att vara ute, kan du inte försöka ha som regel att han ska ut varje morgon strax innan han somnar och en kort stund efter lunch (när han e mätt och lekt lite). Så kanske han blir lugnare hemma, och längtar hem typ.
Min lille kille är också så som du beskriver, dock kryper han, så han kan ta dig bort från platsen när han blir uttråkad.
Till er som tycker att det är jobbigt att ta på barnen när ni ska ut: Köp overall som har "fötter" och vantar i allt (slipper ta på skor o vantar)+ ev luva, det har dem alla. På med den, en långärmad body+strumpbyxor under räcker, och ut i kylan. Ni kan ju komplettera med filt om barnet verkar frysa. Det ska ju inte vara lätt att gå ut med barn, men lite kan vi kanske kosta på oss:) Eller vad säger ni? Så kan vi mödrar rensa tankarna lite och bara vara:))
Min lille kille är också så som du beskriver, dock kryper han, så han kan ta dig bort från platsen när han blir uttråkad.
Till er som tycker att det är jobbigt att ta på barnen när ni ska ut: Köp overall som har "fötter" och vantar i allt (slipper ta på skor o vantar)+ ev luva, det har dem alla. På med den, en långärmad body+strumpbyxor under räcker, och ut i kylan. Ni kan ju komplettera med filt om barnet verkar frysa. Det ska ju inte vara lätt att gå ut med barn, men lite kan vi kanske kosta på oss:) Eller vad säger ni? Så kan vi mödrar rensa tankarna lite och bara vara:))
- essie
- Har vimedbarn.se som startsida

essie skrev:Det är jättenyttigt för barnen att vara ute, kan du inte försöka ha som regel att han ska ut varje morgon strax innan han somnar och en kort stund efter lunch (när han e mätt och lekt lite). Så kanske han blir lugnare hemma, och längtar hem typ.
joo vi har både sån overall å jackor så visst e dom lättare att ta på...men barnen gillar inte å sitta i vagnen med overallen för de kan typ inte röra sig i den...å på marken vill jag inte att de kryper för inga regnkläder finns det till sånna här små..inte har jag sett några iallafall...(kanske på dyra pop men där handlar jag inte).... plus att det inte e kul å gå ut i regn/ruggigt..vilket det e här heeeela tiden
- Tigi
- Alltid online

Tigi: Ja på PoP finns det, men dom kostar nästan 1000kr :/
Min man har bestämt att han ska köpa en sån overall åt Anton, men ni behöver ju två så de blir ju lite väl dyrt för er o köpa därifrån.
Jag har inte heller sett regnkläder nån annanstans.
Min man har bestämt att han ska köpa en sån overall åt Anton, men ni behöver ju två så de blir ju lite väl dyrt för er o köpa därifrån.
Jag har inte heller sett regnkläder nån annanstans.
-

Chobb88 - Alltid online

Tigi: Vi har köpt en gummioverall på ellos. Fleecefodrad. Superbra... Den fanns från strl 80. Lite stor är den kanske än, men inte så det stör... Kostade 349:-
Dennis har den ute och trivs jättebra i den...
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
Frixie skrev:Tigi: Vi har köpt en gummioverall på ellos. Fleecefodrad. Superbra... Den fanns från strl 80. Lite stor är den kanske än, men inte så det stör... Kostade 349:-
jaa det låter ju lite mer rimligt i pris.... ska kolla ellos.
Pop har överdrivna priser! 1000 spänn för regnkläder som de växer ur ganska snart...hmm
- Tigi
- Alltid online

Frixie--- NU e regnkläderna från ellos beställda
vi köpte dock inte overallen men hängslebyxan o jackan istället jättefina ju (den rosa) köpte det istället för overall pga att växer man ur en overall så e det lite kört (mina har redan växt ur vinteroverallen) men byxor å sånt brukar hålla längre
....i stl 80..blir perfekt för den komme rnog hålla ända fram till sommaren...mina barn e rätt korta
68 cm nu...fast de har en del kläder i stl 80 men ytterkläder brukar ju va större... vi har sandlåda o gungor precis utanför dörren så när kläderna kommer ska jag sätta mig där me ungarna
..
det va inte dyrt heller...köpte 2 par sånna där bra vantar som e långa å tål regn oxå... allt gick på 895:- (2 par hängslebyxor (fodrade med flece), 2 par jackor (fodrade med flece) 2 par vantar) Fick 100:- rabatt oxå..vettefan varför då men
Till skillnad från 1 regnoverall för 1000:- på Pop!
tack för tipset måste jag ju bara säga
det va inte dyrt heller...köpte 2 par sånna där bra vantar som e långa å tål regn oxå... allt gick på 895:- (2 par hängslebyxor (fodrade med flece), 2 par jackor (fodrade med flece) 2 par vantar) Fick 100:- rabatt oxå..vettefan varför då men
tack för tipset måste jag ju bara säga
- Tigi
- Alltid online

solrosen---f'låt om jag tog över tråden lite nu men va bara tvungen å tacka Frixie 
- Tigi
- Alltid online

Tigi; helt ok - det är bara att passa på
KarinE: Skönt att man inte är ensam med ett energiknippe. Har inte mött någon på föräldragrupp eller öppen förskola som liknar henne än...
essie: Jo, vi går ju ut en del. Problemet är just att jag knappt orkar vara hemma pga av att det blir så svårt att sysselsätta henne där. Jag måste vara med non-stop och förse med saker då är vaken. När hon sover duschar jag och packar jag väskan med saker och förbereder allt för att kunna gå ut direkt när hon vaknar. Det går inte att göra sånt när hon är med utan känna mig jättestressad.
KarinE: Skönt att man inte är ensam med ett energiknippe. Har inte mött någon på föräldragrupp eller öppen förskola som liknar henne än...
essie: Jo, vi går ju ut en del. Problemet är just att jag knappt orkar vara hemma pga av att det blir så svårt att sysselsätta henne där. Jag måste vara med non-stop och förse med saker då är vaken. När hon sover duschar jag och packar jag väskan med saker och förbereder allt för att kunna gå ut direkt när hon vaknar. Det går inte att göra sånt när hon är med utan känna mig jättestressad.
- Solrosen
- Stammis

14 inlägg • Sida 1 av 1