Hur snabbt minskade mjölken när ni introducerade mat?
11 inlägg • Sida 1 av 1
Hur snabbt minskade mjölken när ni introducerade mat?
det är som sagt frågan. Tycker att mjölken verkar ha minskat mkt nu när lillan äter lunch och middag. Jag tror att hon vill ha mer rejält mellanmål också pga detta. Hur blev det för er? Blev minskningen i mjölk snabb när ni började med mat?
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Re: Hur snabbt minskade mjölken när ni introducerade mat?
Jag har inget bra svar på din fråga
men jag är så glad över att du kommit tillbaka till oss härinne. Vi har ju saknat dig massor 
- Taweret
- Alltid online

Undrar detsamma.
Funderar oxå kring en annan sak, har du eller någon annan märkt att utdrivningsreflexen blivit långsammare? Alltså att mjölken rinner till betydligt långsammare än innan? Jag upplever nog i o försig att problemet kom innan vi introducerade mat. Hoppas det är ok att jag ställer frågan här!
Funderar oxå kring en annan sak, har du eller någon annan märkt att utdrivningsreflexen blivit långsammare? Alltså att mjölken rinner till betydligt långsammare än innan? Jag upplever nog i o försig att problemet kom innan vi introducerade mat. Hoppas det är ok att jag ställer frågan här!
- che
- Alltid online

Mjölkeproduktionen anpassar sig. Har du samma rutiner varje dag så finns det mjölk. Visst vissa har problem och det funkar inte perfekt för alla men om det fungerar som det "ska" så är det så. Det behövs inte lika mycket mjölk under ett dygn när barnet inte ammas vid lunch och middag. Jag vet inte hur gammalt ditt barn är. Hon kanske är väldigt aktiv och behöver mer "riktig" mat därför.
När jag ändrade i matrutinerna för Ed och införde mer och mer mat, gjorde jag det långsamt för att prod. skulle anpassa sig.
Äter barnet lunch och middag med ammas där emmellan anpassas även mjölken till att finnas där då. Om ni förstår. Det behöver inte vara fullt vid middagstid för då ska ju inte bröstet tömmas, utan det fylls på till det är dags för amningen.
Själv hade jag aldrig problem och Ed blev mätt. MEn det finns förstås flera som det inte fungerat så för.
När jag ändrade i matrutinerna för Ed och införde mer och mer mat, gjorde jag det långsamt för att prod. skulle anpassa sig.
Äter barnet lunch och middag med ammas där emmellan anpassas även mjölken till att finnas där då. Om ni förstår. Det behöver inte vara fullt vid middagstid för då ska ju inte bröstet tömmas, utan det fylls på till det är dags för amningen.
Själv hade jag aldrig problem och Ed blev mätt. MEn det finns förstås flera som det inte fungerat så för.

-

Redhotwera - Alltid online

Här minskade mjölken väldigt snabbt, men hade aldrig gott om det i och för sig... Började med smakportioner när Max var 4 månader, vid 5,5 månader kunde jag börja byta ut måltider och strax innan han blev 7 månader slutade jag amma. Max blev helt enkelt inte mätt på det jag hade till slut.
-

Donnys_matte - Alltid online

Samma för mig som för Donnys_matte.
Nu pumpade jag ur varje mål, och det är ju inte lika stimulerande som när barnet suger.
Jag märkte dock att ju mer sällan lillan åt bröstmjölk ju längre tid tog det för utdrivningsreflexen att komma igång.
Morgon och kväll gav jag ganska länge, efter att jag beslutat mig för att sluta amma så tog mjölken slut på ca 4-5 dagar, och mensen kom direkt som ett brev på posten.
Nu pumpade jag ur varje mål, och det är ju inte lika stimulerande som när barnet suger.
Jag märkte dock att ju mer sällan lillan åt bröstmjölk ju längre tid tog det för utdrivningsreflexen att komma igång.
Morgon och kväll gav jag ganska länge, efter att jag beslutat mig för att sluta amma så tog mjölken slut på ca 4-5 dagar, och mensen kom direkt som ett brev på posten.
- Linda*
- Har vimedbarn.se som startsida

@Taweret - awhh, du är ju gulligast. Har saknar dig med! Det är helt sjukt att du ska föda nr två om bara några dagar. Tänk om vi vetat det när vi höll på med alla dessa BIMgrejer på minbebis!
Om amningen: Vad intressant att höra hur det är för er.
Jag tycker också att utdrivningsreflexen ibland är långsammare, särskilt vid vissa mål när jag inte har lika mkt i brösten.
Jag vet inte om hon är nöjd eller inte, äh det låter ju konstigt kanske men jag tror ibland att hon skulle vilja dia mer men att hon får så lov att äta mat istället. Jag ammar både vid lunchen och på kvällen efter och ibland före maten (det är alltså gröt hon får inte annan kvällsmat, var nog lite otydlig där). Hon tar alltid brösten vid mattillfällena, men ibland bara ett (vilket jag tolkar som att hon är nöjd/mätt).
Det låter ju bra om det skulle anpassa sig så att jag även framöver kommer att ha tillräckligt att erbjuda trots att hon inte äter frukost, mellanmål eller kvällsmål. Men samtidigt känns det som att jag får se upp så det inte minskar för drastiskt.
Men många kvälls- och morgonammar ju länge vad jag förstått så det måste ju också gå. Fast det kanske mest är för mys? Är de nån som vet om det kommer nån mängd att tala om när man ammar så?
Om amningen: Vad intressant att höra hur det är för er.
Jag tycker också att utdrivningsreflexen ibland är långsammare, särskilt vid vissa mål när jag inte har lika mkt i brösten.
Jag vet inte om hon är nöjd eller inte, äh det låter ju konstigt kanske men jag tror ibland att hon skulle vilja dia mer men att hon får så lov att äta mat istället. Jag ammar både vid lunchen och på kvällen efter och ibland före maten (det är alltså gröt hon får inte annan kvällsmat, var nog lite otydlig där). Hon tar alltid brösten vid mattillfällena, men ibland bara ett (vilket jag tolkar som att hon är nöjd/mätt).
Det låter ju bra om det skulle anpassa sig så att jag även framöver kommer att ha tillräckligt att erbjuda trots att hon inte äter frukost, mellanmål eller kvällsmål. Men samtidigt känns det som att jag får se upp så det inte minskar för drastiskt.
Men många kvälls- och morgonammar ju länge vad jag förstått så det måste ju också gå. Fast det kanske mest är för mys? Är de nån som vet om det kommer nån mängd att tala om när man ammar så?
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Jag ammade tills Elis var 11 månader, mot slutet bara morgon- och kväll och sista månaden bara på kvällen. Han hann välja bort bröstet själv innan min mjölk tog slut, men nog var det bra blaskigt på slutet 
- shoegal
- Alltid online

Brösten anpassar sig, fast det blir ju inte på samma sätt på slutet...brösten blev aldrig stenhårda för mig osv...dom var mjuka jämt, men mjölk fanns ändå. Synd dom inte är genomskinliga eller nåt så man ser..
Vi började med lunch, sen blev det middag och sist mellanmålen. Vips ammade jag bara morgon och kväll och det gjorde jag i 2v eller nåt innan han vägrade det också.
Vi började med lunch, sen blev det middag och sist mellanmålen. Vips ammade jag bara morgon och kväll och det gjorde jag i 2v eller nåt innan han vägrade det också.
- sprallos
@sprallos - exakt! Lasersyn som skulle kunna skåda de mystiska mjölksjöarna.
När började ni med middag?
@shoegal - jag tror att min bebis kommer göra som din... hon kommer nog att välja bort bröstet innan jag kommer att vilja vänja av henne. Redan ratar hon bröstet efter måltider om hon känner sig mätt (antar jag).
Det finns gott om mjölk där vid 3-4tiden på natten, då är det fortfarande spänt. Men sen, resten av dagen, är de mjuka och mer lite tunga när de har mjölk i sig.
Ganska fascinerande faktiskt att det fortfarande är mjölk i dem sent på kvällen när det känns som att det är helt tomt. Alltså kroppen är fascinerande. När lillan väljer bort mjölken och vänder bort huvudet så sprutar det fortfarande
När började ni med middag?
@shoegal - jag tror att min bebis kommer göra som din... hon kommer nog att välja bort bröstet innan jag kommer att vilja vänja av henne. Redan ratar hon bröstet efter måltider om hon känner sig mätt (antar jag).
Det finns gott om mjölk där vid 3-4tiden på natten, då är det fortfarande spänt. Men sen, resten av dagen, är de mjuka och mer lite tunga när de har mjölk i sig.
Ganska fascinerande faktiskt att det fortfarande är mjölk i dem sent på kvällen när det känns som att det är helt tomt. Alltså kroppen är fascinerande. När lillan väljer bort mjölken och vänder bort huvudet så sprutar det fortfarande
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Blåbäret: Oj, jag minns inte...han smakade bara hela första månaden...det var några tsk som åkte in/dag...men från det att han var 5 mån så var det mer och mer en måltid...jag tror det var runt 5-6 mån som han åt en gröt på kvällen. Han fick mat till lunch & gröt till "middag" vid 17-18 tiden och sen ammade jag vid 19-20 har jag för mig.
- sprallos
11 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Amning & Flaskmatning