Banner Forum Image

Hur ska jag klä lillpalten? :-)

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Inläggav mal » sön feb 03, 2008 09:24

Läste nånstans att om de sitter i riktigt fodrade åkpåsar kan de i princip vara barbenta...men ett par vanliga byxor ska ju räcka iaf
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mal
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » sön feb 03, 2008 12:25

Det beror ju såklart helt på vad det är för väder och temperatur ute.. Jag tror att du måste pröva dig fram. Jag har hört att man ska känna med handen på barnets rygg - då känner man om de är lagom varma eller om de svettas.

Jag tror att vi föräldrar rent generellt sätter på barnen lite för mycket kläder av rädsla för att de ska frysa, men i gengäld svettas de och då blir kläderna fuktiga och kalla...

Ett tips kan ju vara att du lägger en termometer i åkpåsen när ni är ute på promenad - då kan du ju enkelt kontrollera hur varmt det är därinne och anpassa klädseln efter det!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav mal » sön feb 03, 2008 14:17

Åh! Det med termometern gillade jag :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kajsavarg » sön feb 03, 2008 19:11

jag har en flisfodrad åkpåse till ellie o hon har bara vanliga byxor på sig när hon sitter i vagnen o hon är alltid lagom varm.. har oftast bara ¨ångarmad boddy+ flieskappa till henne me om det är pluss grader.. är det runt nollan o riktigt kallt så har hon tjockare tröjja under eller body o tjock jacka.. hon är alltid lagom varm ibland nästan för varm..
BildBild>
Användarvisningsbild
Kajsavarg
Alltid online
Alltid online

Inläggav nita » sön feb 03, 2008 20:14

Jag brukar ta min lite tjockare fleeceoverall och en filt om det inte är så jättekallt ute.
E det kallare så har jag en tunn overall med åkpåsen som e en traditionell 70-tals manchester-och får lurvig ;) , den e inte lika tät som dagens nya åkpåsar .. därför har hon en tunn overall i den. och hon brukar vara lagom i det :)
BildBild
Kolla in min blogg! = http://mrsanita.blogg.se
Användarvisningsbild
nita
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jenima » mån feb 04, 2008 15:39

Vi har en åkpåse som är fodrad och då har Max vanliga byxor på sig en långärmad boddy (om det är riktigt kallt även en tjocktröja) och en fleecejacka mössa vantar och en filt runt överkroppen om han sitter upp.

Så vitt jag har tyckt så har det funkat bra :)
Jenima

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar