Hur ska jag göra... *splittrad* :(
30 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Hur ska jag göra... *splittrad* :(
Jag har precis genomgått en knäoperation (igår) som inte gick som den skulle. Tanken var att man skulle operera ut några lösa benbitar ur knät, men istället blev det mer omfattande och mer komplicerat. Man upptäckte att mina båda miniskrar (stavas det så?) var av och låg på fel ställe, benbitarna var flera, samt att jag hade en broskskada i knät. Detta innebär att jag är sjukskriven till hela maj med rehabilitering, samt att jag har hela benet i en skena nu (ist för gips!) som jag ska ha i 6 veckor... Har läst att knäskador kan vara svårläkta 
Jag och min sambo har försökt att bli gravida nu ett tag. Nästa Äl blir vårt 3-4 försök. Vår förhoppning är ju att vi ska bli gravida denna gång, men nu när detta hänt med knät (som till en början bara skulle vara ett litet ingrepp, med max 2 veckors sjukskrivning) så ställer vi oss inför ett dilemma. Vi vill ju självklart ha barn nu, men är det så smart med tanke på knät och eftersom man inte vet hur lång tid jag kommer ha problem.. Jag skulle så gärna vilja höra att det inte är någon fara att bli gravid, och att jag är "frisk" och kan gå innan graviditeten gått så långt att den extra tyngden inte blir några problem.. men just nu känns det hopplöst! vet inte hur jag ska ställa mig.. Vågar man chansa eller ska man vänta, men samtidigt vill jag köra på varje månad i hopp om att jag blir gravid. Ahhh jag blir galen på det här
Får väl fråga sjukgymnasten som jag ska ha rehabilitering hos och fråga vad de tycker, men säker kommer de avråda mig. Mitt knä kanske inte kommer hinna bli så starkt att den orkar med den extra tyngden som en graviditet medför, men samtidigt kanske det hinner bli bra.. Känner mig jätte splittrad nu, vet inte alls hur vi ska göra.. Vill tänka på min hälsa först, men det är svårt när man har en sån enorm längtan efter ett barn till!!
Var tvungen att skriva av mig lite, är det någon som har erfarenhet av liknande??
Jag har aldrig opererat knät tidigare, så detta är helt nytt för mig, vet inte hur rehabiliteringen och återhämtningen fungerar, eller vad det kan bli för konsekvenser för framtiden..
Jag och min sambo har försökt att bli gravida nu ett tag. Nästa Äl blir vårt 3-4 försök. Vår förhoppning är ju att vi ska bli gravida denna gång, men nu när detta hänt med knät (som till en början bara skulle vara ett litet ingrepp, med max 2 veckors sjukskrivning) så ställer vi oss inför ett dilemma. Vi vill ju självklart ha barn nu, men är det så smart med tanke på knät och eftersom man inte vet hur lång tid jag kommer ha problem.. Jag skulle så gärna vilja höra att det inte är någon fara att bli gravid, och att jag är "frisk" och kan gå innan graviditeten gått så långt att den extra tyngden inte blir några problem.. men just nu känns det hopplöst! vet inte hur jag ska ställa mig.. Vågar man chansa eller ska man vänta, men samtidigt vill jag köra på varje månad i hopp om att jag blir gravid. Ahhh jag blir galen på det här
Får väl fråga sjukgymnasten som jag ska ha rehabilitering hos och fråga vad de tycker, men säker kommer de avråda mig. Mitt knä kanske inte kommer hinna bli så starkt att den orkar med den extra tyngden som en graviditet medför, men samtidigt kanske det hinner bli bra.. Känner mig jätte splittrad nu, vet inte alls hur vi ska göra.. Vill tänka på min hälsa först, men det är svårt när man har en sån enorm längtan efter ett barn till!!
Var tvungen att skriva av mig lite, är det någon som har erfarenhet av liknande??
Jag har aldrig opererat knät tidigare, så detta är helt nytt för mig, vet inte hur rehabiliteringen och återhämtningen fungerar, eller vad det kan bli för konsekvenser för framtiden..

Vår lilla prinsessa föddes den 2:a december 2008 klockan 17:20 på
Danderyds sjukhus i Stockholm. Hon vägde 2565 gram och mätte 46 cm.
<3 Välkommen till oss hjärtat! <3

Make a pregnancy ticker-

jessica83 - Galen i vimedbarn.se

Re: Hur ska jag göra... *splittrad* :(
Jag har visserligen bara genomgått en artroskopi ( titthåls op ) i knät p.g.a korsbands skada, jag fick fruktansvärda problem med inflamationer och infektioner som gjorde att jag inte kunde böja knät på flera månader. Nu bara för något år sedan så fick jag förklarat att dom antagligen hade gjort något tokig under operationen och sedan följt upp det väldigt dåligt för att sånna problem som jag fick var EXTREMT ovanligt. Jag tror det är en bra ide att konsultera med läkaren och sjukgymnasten hur pass mycket man klarar av efter en op som du gjort.
-

gellis - Alltid online

Ahh jag ska prata med dem, känner bara att jag inte vill skjuta på "barnverkstan".. men min hälsa måste ju gå först!! Jag gjorde också en titthålsoperation och då hittade de mer grejjer. Ska träffa läkaren om 6 veckor tror jag, men jag vill hinna prata med dem innan eftersom jag har äl om ca en vecka :S Nästa torsdag ska jag träffa sjukgymnasten... kan rådfråga lite då! 
Hur mår du annars??
Hur mår du annars??

Make a pregnancy ticker-

Jo då jag är förvntans full inför äl nu, jag har även fått hem mina grav stickor och har nu hunnit slänga i mig 3 folsyra tabletter
. Jag hoppas att dom säger att det bara är att köra på för er del, vad jobbar du med föresten?
-

gellis - Alltid online

Jag har precis fått hem folsyra tabletter för de jag hade är snart slut (fast jag har bara tagit dem sporadiskt, glömmer hela tiden). Fick även hem 2st billiga gravtest samt att jag har ett digitalt hemma också, så nästa gång det blir aktuellt har jag så jag kan testa lite innan 
Jag jobbar som förskollärare med 4-5 åringar! Jätte kul jobb, men det kräver mycket av en kroppsligt. upp och ned från golvet, springa, leka, skogspromenader osv. lite svårt när man har knäproblem och kryckor. Men jag ska prata med min chef om jag kan få göra lite mer administrativa uppgifter när jag kan komma tillbaka.
Håller alla tummar och tår för att de säger att det bara är att köra på
Jag jobbar som förskollärare med 4-5 åringar! Jätte kul jobb, men det kräver mycket av en kroppsligt. upp och ned från golvet, springa, leka, skogspromenader osv. lite svårt när man har knäproblem och kryckor. Men jag ska prata med min chef om jag kan få göra lite mer administrativa uppgifter när jag kan komma tillbaka.
Håller alla tummar och tår för att de säger att det bara är att köra på

Make a pregnancy ticker-

Vad jobbar du med föresten?? 

Make a pregnancy ticker-

Skulle du bli gravid får du vara extra noga med kosten osv så du inte drar på dig "onödig" vikt...sen är det ju så att man lägger på sig det mesta på slutet...i alla fall jag.
Från v 20 och fram. Så det är ju ett tag bort innan du i så fall är tyngre...+ att vikten kommer succesivt och på det sättet bör kroppen kunna anpassa sig.
Men självklart ska du höra med läkare och sjukgymnast...det är en bra ide, men jag känner spontant att det inte bör vara ett jätteproblem. Hoppas det löser sig.
Men självklart ska du höra med läkare och sjukgymnast...det är en bra ide, men jag känner spontant att det inte bör vara ett jätteproblem. Hoppas det löser sig.
- sprallos
Det har jag också tänkt på att vikten spelar stor roll... med min dotter gick jag upp 12 kg, och åt mycket onyttigt, så jag får tänka mer denna gång isf (fast 12kg är inte så värst mycket ändå). En del går man ju alltid upp, men att man försöker äta bra den första tiden och sen läggar man på sig det "naturliga" i slutet... Jag hoppas verkligen att vi kan fortsätta verkstan, för vi är båda taggade, och vill inte behöva avbryta nu. men det löser sig på ett eller annat sätt!
Tack för stödet från er båda två!!
Tack för stödet från er båda två!!

Make a pregnancy ticker-

du får kanske vara noga med att sköta rehaben, mitt tips är att b.la köpa dig en tens den vart A.o i min rehab sen tror jag precis som sprallos att du kan reglera mycket med kosten.
jag är arbets sökande just nu, men har ett jobb på g.
jag är arbets sökande just nu, men har ett jobb på g.
-

gellis - Alltid online

Vad är en tens?? har inte så mycket erfarenhet :S
Vad är det för slags jobb? Hoppas hoppas att du får jobbet
Min sambo håller på att byta jobb, ska testa nytt på fredag så får vi se.
Han har nu jobb som innebär mycket resor, förra "terminen" jobbade han mycket
och var bara hemma hos oss varannan helg, det var tufft. Nu ska han ev. byta
till en annan firma inom samma bransch som innebär 7-16 jobb varje dag, bara vardagar i stockholmsområdet. Nu har han hela sverige som arbetsplats. han måste nästan byta jobb nu, speciellt om vi ska ha ett barn till. Nu när jag e sjukskriven kan jag ju inte lämna och hämta Alicia på förskolan eftersom jag inte kan köra bil eller ta mig fram så snabbt, men Robban har lyckats fixa på nuvarande jobbet, så han kan sköta all hämtning och lämning tills jag är kapabel igen...
Mycket meck blir det att få ihop vardagen, annars åker han till jobbet (om han inte reser) innan förskolan öppnar och kommer hem efter stägning...
Vad är det för slags jobb? Hoppas hoppas att du får jobbet
Min sambo håller på att byta jobb, ska testa nytt på fredag så får vi se.
Han har nu jobb som innebär mycket resor, förra "terminen" jobbade han mycket
och var bara hemma hos oss varannan helg, det var tufft. Nu ska han ev. byta
till en annan firma inom samma bransch som innebär 7-16 jobb varje dag, bara vardagar i stockholmsområdet. Nu har han hela sverige som arbetsplats. han måste nästan byta jobb nu, speciellt om vi ska ha ett barn till. Nu när jag e sjukskriven kan jag ju inte lämna och hämta Alicia på förskolan eftersom jag inte kan köra bil eller ta mig fram så snabbt, men Robban har lyckats fixa på nuvarande jobbet, så han kan sköta all hämtning och lämning tills jag är kapabel igen...

Make a pregnancy ticker-

TENS, Transkutan Elektrisk NervStimulering, är en metod för smärtlindring som bygger på stimulering med svaga elektriska strömmar. En batteridriven apparat överför via ledningar ström till plattor som sätts på kroppen.
Metoden används vid både akuta och långvariga smärttillstånd.
TENS kan användas både vid så kallad nociceptiv smärta, då smärtan vanligen har sitt ursprung i leder, skelett, muskler, hud, och i interna organ, och när smärtan är neuropatisk eller neurogen (det vill säga smärtan härstammar från nervsystemet).
TENS-smärtlindring kan användas i samband med (före och under) förlossning. I Sverige och Finland finns möjligheten att hyra en TENS-apparat för smärtlindring hemma när sammandragningarna börjar.
Metoden har även visat sig ge smärtlindring och förbättrad sårläkning vid perifera cirkulationsrubbningar.
TENS är även effektiv vid behandling av illamående.
TENS kan räcka som enda behandlingsform, men kan också vara ett värdefullt komplement till annan farmakologisk och/eller fysikalisk behandling.
TENS går bra att kombinera med många andra behandlingar, till exempel farmakologisk behandling och akupunktur.
Jag blev behandlad med en sån både för och efter varje rehab träning hos sjukgymnasten, Idag har jag införskaffat mig en egen vilket är nog ibland det bästa jag har köpt.
Har du valt vart du ska få rehab? jag fick en lista på rehab ställen som samarbetade med lanstinget, jag valde feel good vid sergel. så värt det även fast jag då både i järfälla, gångbanden och cyklarna står vid fönstret med utsikt över rondellen där vid plattan (väldigt intressant).
Metoden används vid både akuta och långvariga smärttillstånd.
TENS kan användas både vid så kallad nociceptiv smärta, då smärtan vanligen har sitt ursprung i leder, skelett, muskler, hud, och i interna organ, och när smärtan är neuropatisk eller neurogen (det vill säga smärtan härstammar från nervsystemet).
TENS-smärtlindring kan användas i samband med (före och under) förlossning. I Sverige och Finland finns möjligheten att hyra en TENS-apparat för smärtlindring hemma när sammandragningarna börjar.
Metoden har även visat sig ge smärtlindring och förbättrad sårläkning vid perifera cirkulationsrubbningar.
TENS är även effektiv vid behandling av illamående.
TENS kan räcka som enda behandlingsform, men kan också vara ett värdefullt komplement till annan farmakologisk och/eller fysikalisk behandling.
TENS går bra att kombinera med många andra behandlingar, till exempel farmakologisk behandling och akupunktur.
Jag blev behandlad med en sån både för och efter varje rehab träning hos sjukgymnasten, Idag har jag införskaffat mig en egen vilket är nog ibland det bästa jag har köpt.
Har du valt vart du ska få rehab? jag fick en lista på rehab ställen som samarbetade med lanstinget, jag valde feel good vid sergel. så värt det även fast jag då både i järfälla, gångbanden och cyklarna står vid fönstret med utsikt över rondellen där vid plattan (väldigt intressant).
-

gellis - Alltid online

Jag ska fråga på torsdag när jag ska till knärehab om tens 
Jag har inte fått välja, utan fick nummer till Danderyd eftersom det var där jag opererades. Kanske kommer de erbjuda mig andra ställen eftersom jag inte bor i danderyd och det kan ju vara svårt att ta sig dit till en början.
När bodde du i Järfälla? Är du född här? jag är född och uppvuxen i järfälla och bor här nu med. Vilket sammanträffande
Gick hos en sjukgymnast här under graviditeten med min dotter, så jag hoppas att jag kanske kan få ha min rehab där, de var jätte bra där tyckte jag!
Jag har inte fått välja, utan fick nummer till Danderyd eftersom det var där jag opererades. Kanske kommer de erbjuda mig andra ställen eftersom jag inte bor i danderyd och det kan ju vara svårt att ta sig dit till en början.
När bodde du i Järfälla? Är du född här? jag är född och uppvuxen i järfälla och bor här nu med. Vilket sammanträffande

Make a pregnancy ticker-

jag är uppvuxen i viksjö och flyttade där ifrån 04, gick du möjligt vis i björkeby?
-

gellis - Alltid online

Har inte gått i Björkeby.. Jag är också uppvuxen i Viksjö, på Barytongränd i Hummelmora. Gick i sandvikskolan i lågstadiet. Sedan flyttade vi till Borlänge och bodde där i tre år (mellanstadiet). Vi flyttade sen tillbaka till Järfälla, Jakobsberg lagom när jag skulle börja i sjuan och då gick jag i Viksjöskolan. Gymnasiet gick jag i Jakobsbergs gymnasium! Tog studenten 2002.

Make a pregnancy ticker-

hahah jag är uppvuxen precis vid "drakenskolan" där jag gick i mellan stadiet sen gick jag 7:an i fjällenskolan och bytte till björkeby i 8:an. gymnasiet gick jag i nacka men nästan alla mina kompisar gick i jakans gymnasie. jag är föresten 84:a
hahaa världen är bra liten 
-

gellis - Alltid online

30 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2