Banner Forum Image

Hur ska 3-månaders sova?

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Hur ska 3-månaders sova?

Inläggav Aurora » ons dec 16, 2009 11:11

Jag har läst att de ska sova ca 3 pass på totalt 5 timmar på dagen och ca 10 timmar på natten. Natten funkar bra för oss, men på dagarna sover Julian ca 5-6 pass på allt från 20 min till 1 timme. Problemet är att han nästan aldrig verkar utvilad när han vaknar då han alltid vaknar och skriker (typ vaknar av sitt eget skrik). På morgonen brukar han vakna och vara glad och snacka och kika istället. Nu lägger jag honom när han verkar trött bara och tar upp honom när han vaknar, men jag tror det är dags att försöka hitta fasta sovtider för allas välbefinnande.

Hur "ska" de sova? Och hur ska jag styra detta? Är det någon som har förslag på "sovschema"?
Aurora
Alltid online
Alltid online

Re: Hur ska 3-månaders sova?

Inläggav BillieJean » ons dec 16, 2009 11:42

Det är nog svårt att säga att si och så SKA de sova, alla barn är ju olika. Har du provat en bärsjal? Då sover de oftast lite längre och själv kan man sköta lite hushållssysslor :)
Användarvisningsbild
BillieJean
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav Maiyah » ons dec 16, 2009 20:00

Jag tror visst att man kan styra :-) om man anpassar sig till barnets preferenser, tex om det är en morgonpiggis eller kvällspiggis och om det är en tröttmössa eller en piggis.

Mina barn har haft "sovscheman" båda två och det är guld tycker jag, blir så mycket lättare att planera dagen när man vet när de sover och när de är hungriga och sådär. Sen blir det mycket lättare att få till bra långa nätter om man tillgodoser sömnbehovet.

Min stora fick inte något schema förren vid drygt 4 månader så han sov inte alls bra fram till dess, men min lilla har haft det sen ungefär 3 månader då jag tyckte jag kunde se en rytm i hur hon ville sova och sen anpassa mig till det. För att få ett schema att hålla måste man dock vara lite envis och framförallt ge massor massor med mat :-)hungriga bebisar sover inte så bra.

Min minsting är en riktig liten tröttmössa, när hon var 3 månader sov hon såhär:

natt: 20.00-7.30 med nattmat 3.30 (tog upp och matade henne i sömnen mer eller mindre)

första luren: 9.00 i 1,5-2 timmar
andra luren: 12.30 i 2 timmar
tredje luren: ca 16.30 i 30-45 min

Numera är första luren kortare och natten är 12 timmar utan mat. Den långa luren i mitten har jag kvar för båda barnen samtidigt fast min stora är 2 år, det är superskönt att ha lite tid för sig själv mitt på dan :-)
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Aurora » ons dec 16, 2009 22:02

Maiyah: ditt schema är precis så som jag skulle vilja ha det och jag tror att det går att styra för de första tiderna är ungefär så han sover fast kortare tyvärr, och med nån extra lur emellan.

Vilka fantastiska namn dina barn har förresten! Jättefint!
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav Labolina » tor dec 17, 2009 00:07

Tror inte att det finns något facit för hur 3 månaders ska sova. Alla barn är olika och än så länge är våra barn så små och går igenom många utvecklingsfaser som gör att rutiner kan vara väldigt svårt att hålla... Jag skulle nog bli stressad av att tänka "nu ska hon sova enligt schemat, men är klarvaken och piggelin". Skit i att läsa så mycket och gå efter din egen magkänsla!
Bild
Användarvisningsbild
Labolina
Nykomling
Nykomling

Inläggav Maiyah » tor dec 17, 2009 03:53

tack så mycket, jag upplever snarare att barnen känner lättnad när man styr litegrann. Och visst är alla barn olika, det kan jag skriva under på med mina två. Men de har ju ungefär samma grundläggande behov, alla barn behöver mat och sömn och kärlek :-) Och i ungefär lika mycket mängd...sen kanske de finns de barn som behöver 15 timmars sömn vid tre månader och de som behöver 17 men kanppast nån som behöver 9...

Vad jag har märkt är att det tar ett litet tag att sätta rutiner och då måste man vara konsekvent. Sen kan man ju diffa lite, min lilla har feber och är krasslig nu, då sover hon såklart mer än vanligt. Men jag försöker hålla tiderna hyfsat ändå så att hon inte ska bli förvirrad. Men lägger henne lite tidigare och tar upp lite senare vid varje lur, så blir det mer sömn :-)

Och båda mina barn har sovit 12 timmar per natt sen de var 4 månader så jag tycker ändå att mitt sätt fungerar ganska bra :-) Eftersom jag alltid tar upp och lägger dem samma tid så sitter det som en smäck även för tvååringen. Har ännu aldrig hänt att vi behövt vara uppe på nätterna eller sitta med honom när han ska somna. Han är som en liten skalman :-)

MIn lilla Cera är dock en sån liten tröttis som hon har bara sovit och sovit som en liten klocka sen hon föddes. Hon tycker alltid att det är läge för en liten lur.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tor dec 17, 2009 03:57

Sen vet jag at många absolut inte kan tänka sig att väcka ett barn som sover, och det gör ju jag, inte alltid men det händer rätt ofta. Det är ju nått man måste känna själv vad som är rätt för en :-)

Men att väcka Cera är helt underbart :-) hon bara ger än världens största leende när man kommer och mornar henne. Älskar att sova och älskar att vakna ;)
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tor dec 17, 2009 04:01

Sen funkar det nästan alltid bättre att lägga en piggelin än en som hunnit bli trött. Har hört väldigt många kommentarer i stil med, Han var ju så pigg för tre minuter sen, hur kan han redan sova? När Cera börjar klia sig i ögonen är det liksom försent, då gnäller hon och är överttött när man lägger henne, men lägger man henne när hon är glad och pigg som en lärka så somnar hon på två röda.

Men så behöver det ju inte vara för alla barn. När det gäller att vakna tidigare än vad man tänkt har jag inte några toppenråd tyvärr..Cera vaknar sällan tidigare och Kaspian var så slut när jag införde rutiner för han hade sån sömnbrist så han bara sov sov sov första tiden..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Aurora » tor dec 17, 2009 08:36

Jo, det där med att de ska läggas när de fortfarande är pigga och bara börjar visa små, små tecken det har jga märkt då jag låtit honom vara vaken ett tag till ;)

Ja, jag tror också det går att styra och jag känner att vi båda skulle må bättre av det. Jag är en extrem rutinmänniska så jag antar att min son borde ha såna tendenser med :) Han börjar ju få lite egna rutiner så jag tänkte att man bara kan utgå från hans befintliga sovmönster men styra lite grann i taget liksom. 3 sovpass på dagen kommer nog ta ett tag att nå, men man kan ju börja med fasta tider för de kortare passen iaf.
Aurora
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barn och sömn