Banner Forum Image

Hur mycket mjolk behover bebben?

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Hur mycket mjolk behover bebben?

Inläggav Karin jo » tor feb 25, 2010 11:30

Hej!

Jag har tankt att borja pumpa enstaka ganger sa att jag kan vara borta nagon langre stund ibland fran min son som ar snart 3 manader. Jag ar osaker pa hur mycket mjolk jag ska rakna med per tillfalle. Forstar ju att det ar individuellt men det vore anda kul att hora era erfarenheter. Han vager ca 6 kg.
Ha det bra!
Karin jo
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Re: Hur mycket mjolk behover bebben?

Inläggav che » tor feb 25, 2010 17:57

Jag har för mig att det låg runt 60 ml när vårt barn var tre månader, runt fem o en halv månader var vi uppe i 90-100. Nån gång klämde min man i barnet 110. Men det beror ju också på hur ofta man ger. Jag har pumpat mkt då jag började jobba tidigt så vi lärde ju känna hur h*n åt o hur mkt, tider etc. Runt fem o en halv månad/sex månader vägrade det stackars barnet nappflaska för gott o jag jobbat inte alls på typ två veckor vill jag minnas sen började vi ju i stället ge lite puréer samtidigt som jag började jobba igen fast bara halvdagar.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav loooolita » fre feb 26, 2010 12:33

hej ja pumpar nu å min dotter är 5veckor å äter mellan 100-120ml
BildBild
BildBild
loooolita
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » fre feb 26, 2010 14:13

Minst en dl skulle jag ju ha hemma iaf, sen är det ju olika olika gånger på dan och hur ofta de äter osv..men men vill nog gärna få i dem uppåt en liter på en dag..sen äter ju vissa ofta och vissa mer sällan. Men för att vara beredd på att det kan vara en hungrig gång skulle jag ha minst 1 dl.

Sen är det inte alla som accepterar flaskan, jag har aldrig fått min lilla tjej att dricka mer än kanske 40 ml..hon avskyr nappflaska, oftast går det inte alls att få henne att dricka och när hon var mindre var det ännu mer så..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Karin jo » fre feb 26, 2010 20:15

Tack for era svar!

Gjorde ett litet test idag med de 80 ml jag lyckats klamma framfor att se om han overhudtaget accepterade flaskan och det gjorde han faktiskt utan storre problem. Han drog snabbt i sig 70 ml och verkade nojd men sedan var han hungrig efter bara 1,5 h sa det stammer nog ,Maiyah, att jag far rakna med minst 100. Som du sager varierar det ju beroende pa tidpunkt etc och man vill ju inte riskera att det inte finns tillrackligt. Far val prova mig fram lite innan jag gor min forsta utflykt pa egen hand. Men nu har jag lite battre koll iaf. Tack tack
Karin jo
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Återgå till Amning & Flaskmatning