Hur mycket kan man säga till om när de gäller bonusbarn . .
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Hur mycket kan man säga till om när de gäller bonusbarn . .
Träffade en kille med en son på 3 år som han har veckovis . .
Sen har jag ju Edvin som är ett år nu . .
Så vi har blivigt en liten mysig familj med två barn . . .
Nu undrar jag . . hur mycket kan man bestämma och säga till om vad de gäller bonusbarnet . .
Här finns inga som helst regler och de är mycket jag vill ha ändrat på . . mycket handlar ju om att jag vill ha regler och rutiner för Edvin och då måste de ju vara lika . .
Han har själv sagt ( vilket visar sig tydligt ) att hans son alltid fått göra som han vill , både hos honom och hos hans mamma . .
de är mest självklara saker som en tid då de är läggdags , att äta vid matbordet osv . .
Sen har jag ju Edvin som är ett år nu . .
Så vi har blivigt en liten mysig familj med två barn . . .
Nu undrar jag . . hur mycket kan man bestämma och säga till om vad de gäller bonusbarnet . .
Här finns inga som helst regler och de är mycket jag vill ha ändrat på . . mycket handlar ju om att jag vill ha regler och rutiner för Edvin och då måste de ju vara lika . .
Han har själv sagt ( vilket visar sig tydligt ) att hans son alltid fått göra som han vill , både hos honom och hos hans mamma . .
de är mest självklara saker som en tid då de är läggdags , att äta vid matbordet osv . .
- Joppy
- Alltid online

Re: Hur mycket kan man säga till om när de gäller bonusbarn . .
Jag tycker att du ska prata med honom om det. För det är ju viktigt att ditt barn lär sig rutiner och regler från början och man kan inte ha olika regler för barn, utan samma ska gälla alla tycker jag.
Förklara för honom hur viktigt det är för dig och varför.
Hoppas det går bra!
Förklara för honom hur viktigt det är för dig och varför.
Hoppas det går bra!
-

MinisMamma - Alltid online

Ja, jag tycker också att du ska prata med din kille och förklara varför du vill ha rutiner så att han förstår. Det gäller ju inte några konstiga saker, läggtider och att man äter vid bordet tycker jag är en bra grund för uppfostran och inte någon stor uppoffring. Barn mår bara bra av lite regler
Nu när ni är en ny liten familj så kan det ju vara jättemysigt att sitta och äta tillsammans och småprata om ditt och datt. Och tid för att sova är ju nice så att ni får mysa mycket ihop på kvällarna bara ni två 
-

Tossy - Alltid online

Ja som de andra skrivit så måste du prata med din kille om detta.
För barn behöver regler, de mår de bara bra av!
Är själv bonusmamma åt tre underbara killar, och jag vet hur viktigt det är med regler, och samma regler för alla barnen!!
För att inte tala om att barn i tre års åldern VERKLIGEN behöver ett stabilt hem med regler och trygghet.
För han kommer börja testa er när det gäller allt, sovtider, mattider, matvvanor osv. spec nu när hans familj har förändrats, och han inte har pappa för sig själv.
Hoppas att det löser sig, men förklara för din kille att det är för allas bästa, inte minst hans son! Lagom regler i hemmet skapar trygghet..
För barn behöver regler, de mår de bara bra av!
Är själv bonusmamma åt tre underbara killar, och jag vet hur viktigt det är med regler, och samma regler för alla barnen!!
För att inte tala om att barn i tre års åldern VERKLIGEN behöver ett stabilt hem med regler och trygghet.
För han kommer börja testa er när det gäller allt, sovtider, mattider, matvvanor osv. spec nu när hans familj har förändrats, och han inte har pappa för sig själv.
Hoppas att det löser sig, men förklara för din kille att det är för allas bästa, inte minst hans son! Lagom regler i hemmet skapar trygghet..
-

Beca - Alltid online

jag var jättetydlig redan från början i vårt förhållande om vad jag tyckte angående regler för sambons två barn. det var likadant här att det fanns inga regler alls utan barnen fick sin vilja igenom alltid. det tar ju ett tag att bygga upp fungerande rutiner, när barnen är vana vid att få som dom vill, men om ni diskuterar det tillsammans så kommer ni säkert fram till lösningar.
här var det så att sambon snabbt upptäckte hur mycket lättare livet blev när barnen inte fick göra som dom ville alltid, samt att det går att ställa lite krav på dom...
här var det så att sambon snabbt upptäckte hur mycket lättare livet blev när barnen inte fick göra som dom ville alltid, samt att det går att ställa lite krav på dom...
- emmaoskrutten
- Alltid online

eftersom han är så liten som 3 år o ni nu har tänkt att leva ihop så kan du och ska du säga till om jättemycket! ni måste ha regler som gäller i eran nya familj, ni kan inte leva som två familjer med två uppsättningar regler under samma tak. så ta upp det och prata om det och försök hitta en gyllene medelväg... tror att din sambo kommer att uppskatta det när det väl är genomfört, precis som emmaoskrutten skriver
-

Kali - Alltid online

Du ska i princip ha samma regler för bonusbarnet som för ditt eget barn...
Det som är viktigt är att du och pappan är överens om vilka regler som gäller...
Det hela handlar ju om att få till en fungerande familj av det ni har idag...
Sen hur det varit innan spelar egentligen ingen roll...
Men det kanske innebär lite mer arbete om hans barn sen tidigare inte haft några regler...
Prata med din kille och få honom att förstå vad du tycker är viktigt. Sen får väl han säga vad han tycker och så får ni helt enkelt skapa en hygglig kompromiss av det hela..
Det som är viktigt är att du och pappan är överens om vilka regler som gäller...
Det hela handlar ju om att få till en fungerande familj av det ni har idag...
Sen hur det varit innan spelar egentligen ingen roll...
Men det kanske innebär lite mer arbete om hans barn sen tidigare inte haft några regler...
Prata med din kille och få honom att förstå vad du tycker är viktigt. Sen får väl han säga vad han tycker och så får ni helt enkelt skapa en hygglig kompromiss av det hela..
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
Min mans dotter är över 15 år idag och jag har varit låssasmamma i 14 år. Vi har varit väldigt tydliga med vad som gäller när hon är hos oss. Då vår syn på uppfostran har skiljt sig jättemycket från hennes mamma, så var vi lite oroliga för hur det skulle bli för dottern. Men hon visste vad som gällde hos oss, ex ingen saga utan att ha borstat tänderna, och det fungerade hur bra som helst.
För även om det är din killes barn, så är det ditt hem och ni är en familj tillsammans. Ditt ord måste väga lika tungt som pappans och ni måste tala er samman om vilka regler som ska gälla för er och BÅDA barnen.
För det är ju faktiskt så vilket jag tycker är viktigt att tänka på, att din kille träffar din son mer än sin egen och detta kan kanske skapa avundsjuka längre fram när han är äldre. Prata, prata, prata med varandra för att komma fram till bra lösningar som gör att era liv fungerar veckan ni är hela familjen, men även veckan så ni bara är tre.
Lycka till.
För även om det är din killes barn, så är det ditt hem och ni är en familj tillsammans. Ditt ord måste väga lika tungt som pappans och ni måste tala er samman om vilka regler som ska gälla för er och BÅDA barnen.
För det är ju faktiskt så vilket jag tycker är viktigt att tänka på, att din kille träffar din son mer än sin egen och detta kan kanske skapa avundsjuka längre fram när han är äldre. Prata, prata, prata med varandra för att komma fram till bra lösningar som gör att era liv fungerar veckan ni är hela familjen, men även veckan så ni bara är tre.
Lycka till.
-

vildasol - Alltid online

Det viktiga är att du och din kille snackar genom det så att ni är överens. Han är ju inte så gammal vilket är bra. Han kommer snabbt in i vad som gäller bara ni två är överens och konsekventa. Det kommer inte att fungera att hans 3 åring har en uppsättning regler och Edvin andra...
- sprallos
Precis som alla tidigare skrivit det är jätte viktigt att barn har regler. Min kille har också en son sen tidigare och hemma hos oss är det våra regler som gäller. Men prata du med din kille om hur du vill ha det. Han har säkert inget emot att det blir lite regler även för hans 3 åring.
lycka till
lycka till
-

m83 - Har vimedbarn.se som startsida

Kan inte göra mycket annat än att hålla med va dom andra skrivit. De ska absolut va samma regler !
-

anettejohansson - Alltid online

Tycker också att du bör prata med din kille om detta. Ni behöver verkligen va överens om såna saker,,,,annars kan det lätt bli problem i framtiden. Hoppas det löser sig 
-

Helen - Alltid online

jag tycker man har mycket o säga till om om man bor tillsammans så är det ju ditt hem
-

flickan - Alltid online

ja jag tycker samma.. regler måste det vara och det gäller alla..
- micke0418
- Gillar vimedbarn.se

För 5 år sen när vi flyttade ihop var jag tydligen med maken om att det ska vara regler för styvsonen som vi sen ska tillämpa på våra gemensamma barn. Det ska inte vara olika regler för barn i samma hushåll bara för att de har olika mammor eller pappor. Vissa saker har vi fått kompromissa om och alla förändringar har inte skett över natten utan fått tas pö om pö, men så har vi ju haft gott om tid också.
Ibland har maken sagt att det är ju 8 år mellan killarna, men det spelar ingen roll hur stor ålderskillnaden är. Lillplutten ser redan upp till sin storebror och kommer om inte alltför lång tid vilja ha det som storebror får.
Den svåra biten är att maken också ser till hur styvsonen har det hos sin mamma och vågar inte förändra hur mycket som helst. Men nu tror jag vi nått så långt att vi alla kan acceptera de regler som finns. Ibland har det tagit lång tid för maken att se fördelarna med vissa förändringar jag velat få till.
Det gäller att prata, prata, prata! Det du nämner; läggtider och äta vid matbordet är ju ganska självklara grejer.
Ibland har maken sagt att det är ju 8 år mellan killarna, men det spelar ingen roll hur stor ålderskillnaden är. Lillplutten ser redan upp till sin storebror och kommer om inte alltför lång tid vilja ha det som storebror får.
Den svåra biten är att maken också ser till hur styvsonen har det hos sin mamma och vågar inte förändra hur mycket som helst. Men nu tror jag vi nått så långt att vi alla kan acceptera de regler som finns. Ibland har det tagit lång tid för maken att se fördelarna med vissa förändringar jag velat få till.
Det gäller att prata, prata, prata! Det du nämner; läggtider och äta vid matbordet är ju ganska självklara grejer.
-

Donnys_matte - Alltid online

16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2