Banner Forum Image

Hur mycket kan en 6-månaders äta?

Diskutera barns matvanor och barnmat

Re: Hur mycket kan en 6-månaders äta?

Inläggav che » lör okt 02, 2010 13:51

Att man ska ta det lugnt med maten handlar till stor del om att magen kanske inte klarar av att smälta födan. Om han nu inte verkar ha ont i magen, bajset är ok dvs inte hårt, så tycker jag det låter bra i mina öron.

Jag vet inte hur stora mängder du pratar om här men rent spontant med mitt barns portioner för ögonen känner jag att jag själv inte skulle begränsa portioner om man redan kommit över "prova långsamt-kolla magen" stadiet. Jag själv har, som jag skrev i den tråd du nämnde, ett barn som äter ofta men ganska lite. Jag själv äter gärna sällan men mycket o det är klart att det finns variationer på vad som passar oss. Med lite större barn kan man ju sätta in mer mellanmål tex om man misstänker att barnet är väldigt hungrigt o därför äter på ganska bra när det faktiskt bjuds men så länge tillgången på bröstmjölk är fri skulle väl inte det egentligen vara ett problem.

Risken finns att magen slår bakut om ett tag, det är ju inte säkert att den rasar med detsamma så om det är otroligt stora mängder vi pratar om så hade jag nog kanske lugnat mig ändå. En dl gröt kvällstid o nåt liknande till lunch hade jag inte oroat mig för. Ammar du innan/efter maten i direkt anslutning? Eller är det ett mål i sig o sen väntar du tills han blir hungrig igen?

Kan ju finnas risk att du fasar ut honom från amning med förmån till mat. Månar du om amningen kan det vara värt att hålla ett öga på det. Blandar man inte in flaska o börjar begränsa amningen så brukar det dock gå bra.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör okt 02, 2010 17:41

Är han ok med magen osv så är det bara köra. Sen kan du ge vatten också, vill du vara säker så ha en flaska med kokat vatten i kylen. Det enda jag hade aktat är saltet....dom ska väl vara runt 1år innan man ger dom det eller minns jag fel?
sprallos

Inläggav che » sön okt 03, 2010 00:17

Låter ju som att han är väldigt nyfiken o intresserad av mat o faktiskt vill äta o det är ju ngt positivt som ska uppmuntras. Många barn äter ju lite i perioder, det minns du säkert från ditt större barn också. Vissa dagar går det hur bra som helst o andra dagar passar inget. Kanske är inne i ett litet skov då han är extra intresserad.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » sön okt 03, 2010 02:25

*Gäääsp* Så nu har jag sovit lite i soffan och kan skriva lite till ;) .

Du känns inte nonchalant. Om Vilgot plötsligt bara började att gilla mat så är det väl svårt för dig att hjälpa mig med mitt problem :) .

Måste först bara säga att jag inte fattar hur du pallar med nätterna? My god tjejen! Hur undgår du att bli helt pippi i skallen???? Jag skulle nog brakat ihop för länge sen om jag varit tvungen att gå upp så mycket som dig.

Ang maten så har jag haft det som du också. Min Isabelle åt nämligen jättebra när hon var liten och jag brukade följa storlekarna på burkarna då. Jag var nämligen en "lat" mamma och körde med såna :) . Man kan ju även gå efter hur mycket burkarna rymmer när man lagar egen mat om man vill.
Sen kanske vissa barn vill ha ännu mer än så, men det har jag ingen erfarenhet av så där vågar jag inte yttra mig.
Jag tycker det låter som att han får en bra mängd med mat.

Kan inte Vilgot komma hit och lära Josefine ett och annat ;) :D ?
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » sön okt 03, 2010 21:03

Cera äter mycket mer än sin storebror, han har inte tid med mat, det har hon nog gjort sen hon var runt 9-10 mån så lite äldre..hon får alltid samma mat och dricker vatten i "vanligt" glas, hon ska ha samma som alla andra. Nappflaska och pipmugg har därmed gått tvärbort från början. Det har hon gjort sen hon var yttepytte. Men förut kunde hon ju inte hålla glaset själv men väl dricka..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav matildab » tis okt 05, 2010 20:58

min bvc sköterska sa att ruby får åta hur mycket hon vill de säger ifrån själva eller spyr upp överflöd eller i värsta fall får ont i magen.

du ville veta hur andra äter och så här ser vår dag ut!

6-7 ammar (somnar om) här äter hon ganska mycket och glupsk!!!

8-9 ammar igen sover en stund

11.30 lunch ca 1 dl ammar lite på maten( sover 2 timmar)
14.30 ammar
16 ammar sover en stund
17.30 1 dl gröt med frukt
19 ammar och får extra mjölk på flaska ca 120 ml

sover hela natten

samtliga amnings tillfällen är ganska på trugande från mitt håll... vill att hon äta innan hon ska sova el gå ut etc.
tycker detta är jätte svårt!!!att veta om de får i sig..och att synkronisera med sömn och aktiviteter!
ska trappa ner amningen men det känns som om hon äter ganska lite när hon ammar, typ slurkar!
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Återgå till Matvanor & barnmat