Banner Forum Image

Hur mycket gör era barn hemma?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Hur mycket gör era barn hemma?

Inläggav Fru S. » tor nov 18, 2010 14:43

Jag undrar bara hur mycket era lite större barn hjälper till hemma?

Har dom några speciella uppgifter som dom alltid gör?

Här hemma så har Gustav några saker han alltid gör. Bland annat så dukar han alltid fram underlägg och bestick till middagen och ställer in sin mugg och besticken i diskmaskinen efteråt. Han lägger sina smutskläder i tvätttunnan, hjälper till att städa sitt rum varje dag, när vi städar så torkar han av vardagsrumsbordet och torkar golvet med sin mopp.
Han bär in "pinnar" (ved) från förrådet, hjälper mig att bära mina orkidéer när dom ska vattnas.

Ibland känns det som om vi använder honom som en liten butler men han ber om att få hjälpa till hela tiden.
Han vill jättegärna skära grönsaker och laga mat men jag tycker han är lite liten, han blir supersur när han inte får hjälpa oss med maten.

Några tips på sysslor han kan göra med maten?
Han får skala morötter och "ploppa" potatis i kastrullen.

Gör han för mycket? Vi tvingar honom inte till nåt alls.

Snurrigt inlägg idag....
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Re: Hur mycket gör era barn hemma?

Inläggav lipzi_90 » tor nov 18, 2010 15:07

nu har ju jag bara en 3 mån bebis hemma som inte gör annat än sover och äter haha menjag kan iaf säga min sak.

Jag tycker att det är bra att barn får lära sig från början att man ska städa efter sig och att man hjälps åt. Och tycker han att det är roligt så varför inte? Blir ju lite som en lek i sig ? :)

Jag har alltid fått plocka undan efter mig när jag var liten, häpte mamma med maten etc. så han gör då inte alls för mkt! Han vill ju!

En jättebra lärdom till framtiden. Var glad du att han vill hjälpa för när han blir äldr kommer han väl inte att vilja det alls ;)
lipzi_90
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav Redhotwera » tor nov 18, 2010 15:36

Edwin vill också hjälpa till med många saker. Ena dagen vill han lägga besticken på bordet t.ex. och ibland vill han inte och då får det vara. De enda krav jga har är att när han klär av sig inte ska slänga kläderna på golvet. Han når inte till krokarna själv utan får lägga på ett par andra platser (krokar till barnen kommer i julklapp!). Samt att han ska städa sitt rum på kvällen och jag hjälper till. Han är jätteduktig på att städa!
En annan sak som han är jätteduktig på är att ställa in varor efter att vi har vart och handlat. Han plockar in det mesta.
Oftast ställer han bort tallriken efter han har ätit. Inte alltid, det är dock en sak som jag snart kommer börja kräva av honom.

Edwin vill också hjälpa till att laga mat och baka. Han får röra i smeter och skaka på stekpannan ibland. Blanda sallad.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tor nov 18, 2010 15:39

Jag tycker att man ska passa på så länge de själva vill hjälpa till. Med lite tur fortsätter det av bara farten sen när de blir äldre! :)
Lily har ingenting som hon alltid gör, men när hon vill hjälpa till så får hon tex sortera alla rena bestick från diskmaskinen ner i sina rätta fack i lådorna. Det tycker hon är jätteroligt, plus att det är ju bra träning för hjärnan att öva sig på att kategorisera saker. Hon vill gärna tömma tvättmaskinen och hänga upp tvätt, men jag assisterar lite eftersom det inte är hennes starkaste sida. :) Om hon vill skära grönsaker ger jag henne en sån där stor "smörkniv" som inte är så vass. En sån här (om ni lyckas se den på bilden):
Bild

Annars skottar hon gärna snö med sin egen spade och är riktigt duktig. Vi har också kravet att hon ska hänga upp sina ytterkläder och om hon river ut en miljard saker ur lådor/skåp så ska hon plocka upp det igen (med lite hjälp om det behövs).

Jag tycker att det är jätteroligt nu när hon är så pass stor att hon faktiskt hjälper till på riktigt. Innan så blev det ju bara 100 gånger mer jobb för en själv när hon skulle "hjälpa", men nu kan hon faktiskt avlasta lite. :)
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav gellis » tor nov 18, 2010 16:18

stor tjejen här hemma matar katten, slänger blöjor, torkar bordet, dukar fram bestick sen brukar hon hjälpa till med städningen och tvättning ibland.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » tor nov 18, 2010 16:37

Det enda kravet jag har på Thea, är att hon ska hjälpa till att plocka upp sina leksaker vid dagens slut och vid behov under dagen.
För utom det är hon varierande hjälpsam, dukar ofta. Hjälper också gärna till med att tömma diskmaskinen och plocka in matvaror. Ja hon hjälper till med mkt min lilla plutta, men jag tycker det är viktigt att dom gör det. :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » tor nov 18, 2010 23:22

Liam gillar att hjälpa till men det enda som är riktig rutin och som han gör varje gång är att lägga mössan i sin låda/ställa skorna på sin plats, lägga blöjpåsen vid dörren, lägga det värsta spillet i tallriken när han ätit klart, hämta kattmatskålen för att mata katten, hämta blöjbytargrejerna när han bajsat.

Det han gör om han känner för det är att hjälpa mej med tvättmaskinen, städa upp sina leksaker (hittar dock alltid något att leka med istället och så blir det ännu stökigare!), duka eller duka av, laga mat och hämta veden.

Så länge han tycker det är roligt får han gärna vara med på allt som inte är farligt! :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Suzy_q » mån jan 17, 2011 01:30

Känner igen mig i det ni skriver, har en son i ungefär samma ålder som hela tiden vill hjälpa till o vara med. Och så länge dom vill så tycker jag det är ok. Det kommer nog snart en tid igen då de inte vill göra något igen...
Tips vid matlagning, jag köpte en tandad förskärare i plast på Cervera som är jättebra, lite stor kanske. Men med den kan han vara med o skära saker utan att skära i sig själv:)
Suzy_q
Stammis
Stammis

Inläggav sprallos » mån jan 17, 2011 08:32

Här växlar det från dag till dag. Han "ska" alltid plocka upp efter sig, men det är ju inte 100% han ställer upp och än tjatar jag inte eller kräver. Sen gillar han att tömma diskmaskinen, sortera tvätt osv osv.
sprallos

Inläggav shoegal » tis jan 18, 2011 23:15

Oj den här tråden har jag helt missat!

Elis är väldigt försiktig när det kommer till att testa saker han inte gjort förr. HAn var ju tex 14 månader innan han började gå. Han kröp redan då försiktigt baklänges ner för kanter, ner i sandlådan etc. Han har i utbyte trillat och slagit sig tre gånger.

Han behöver pushas till att våga testa, hans första svar är "jag kan inte" och sen måste man locka och visa steg för steg och han kan ju otroligt mycket! Jag som trodde treåringar skulle komma in i en kan-själv-fas?

Hemma tar han själv av sin nattblöja (han är blöjfri annars) och slänger i sophinken, och han kan hämta sina egna saker i byrån och klä på sig med lite coachning. Men vid minsta motstånd säger han "du kan göra". Sen, beroende av hur mycket tid jag har, så försöker jag uppmuntra honom till att göra själv.

Det han gör hemma, och som vi är noga med, är att plocka bort sina leksaker på kvällen, och även på förskolan när jag kommer och hämtar så vill jag att han först ska plocka undan innan vi går hem. Utöver det så hjälper han ibland till att laga mat (pannkakssmettex), men det är inte så ofta tyvärr.

Jag önskar att jag orkade peppa honom mer, men när han inte vill, inte efterfrågar och det samtidigt går hundra gånger snabbare att göra det själv så blir jag ärligt talat nog lite bekväm och gör det själv... Kanske är det dax att sätta honom i "arbete" lite mer!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav mia85 » fre jan 21, 2011 00:13

stora killen hemma ska plocka iordning på sitt rum när det är dags för nattning. Sen är det inte alltid han vill utan lägger armarna i kors och säger ett tjurigt "nä-ä" (tänk Lotta på bråkmakeregatan)

Han hjälper även till med att duka fram, men det är för han tycker det är så kul. Han öppnar lådan med bestick, väljer ut sin favoritgaffel och lägger den på plats på hans underlägg. När maten sen står på bordet ställer han sig vid sin matstol klappar ihop händerna och sträcker sen ut armarna. Lite liknande cirkus "häpp" :)

Han vill hjälpa till med städningen me och brukar få köra en stund med dammsugaren eller svabba lite av golvet i köket. När vi ska byta soppåse så stoppar han ner en ny påse i hinken, ställer hinken på plats, drämmer igen luckan och klappar händerna åt sig själv följt av ett glatt "så!".

Matlagningen vill han vara så delaktig i som han bara kan och får ibland hjälpa till att röra om i pannan eller lägga upp maten på tallrikarana.

Han gör väldigt mycket men det enda som vi ber om är att han ska hjälpa till att plocka iorndning på sitt rum.
mia85
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling