Banner Forum Image

hur många timmar är lagom? :/

Diskutera förskola och familjedaghem

hur många timmar är lagom? :/

Inläggav Pullan » tis jan 05, 2010 21:09

Usch, min lilla tjej ska börja på dagis..
det är ju både roligt och tråkigt för mig:)
är ju van vid att ha henne hemma och de är ju alltid ett stort steg!

Fick veta för någon vecka sen att jag kommit in på högskolan 8,5 mil härifrån och som tur är fick jag in Embla på dagis veckan innan..
Men hon är ju bara 18 månader (knappt) när hon börjar och jag tycker inte man ska vara på dagis från halv sju till halv fem varje dag när man är så liten..
men vad vet jag?
Sambon jobbar heltid och jag studerar heltid helt enkelt..

Som tur är har pappan/Sambon kvar alla sina pappadagar nästan så vi har bestämt att han tar ut två halva dagar i veckan så hon bara går till middag..
Min mamma är snäll och passar henne gärna ibland med.

Samanlagt har jag planerat två veckor på dagis nu och hon kommer att vara där 23,5 timmar varje vecka..
Är det för mycket eller för lite?
Jag tycker de låter rätt lagom men känns ändå som om man sviker när man nån gång lämnar henne där en dag på över 9 timmar..
Det är ju trots allt helt nytt för henne! och helt nya människor..

hur gör ni??
Bild
Bild

http://www.rodens.blogg.se
Om mitt liv som ung mamma och blivande sjuksköterska
Pullan
Har vimedbarn.se som startsida

Re: hur många timmar är lagom? :/

Inläggav Sinus » tis jan 05, 2010 21:16

Vår tjej började hos dagmamma när hon var 1 år och 5 dagar och hade då tid 06.15-16.00. För vår del har det bara varit positivt, hon har blivit mycket gladare, äter bättre, sover bättre och har lärt sig så mycket på kort tid.
Nu är min man tyvärr arbetslös så vi har bara 15 timmar i veckan och det är nästan för lite för henne, hon behöver rätt mkt stimulans. Och visst hade vi en del tankar om att hon var för liten och att det var för mkt tid för henne men det har funkat väldigt bra.
Visst, kan man dra ner på tiden är väl inte det fel men samtidigt måste man ju jobba och utbilda sig, annars kommer det ju inte in några pengar. Så jag tycker inte att ni på något sätt är dåliga föräldrar om ni kör enligt din planering.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav Pullan » tis jan 05, 2010 21:22

Det var ju skönt att hon trivdes och blev gladare osv..
det kanske vår lilla flicka blir med om vi har tur! Dom får ju lära sig mycket bra saker på dagis med och klara sig bättre på egen hand..
Fast visst känns det som om de skulle vara bättre med en dagmamma?
Lite mindre barn och lite mer hemma:)

Men hon kanske älskar att gå på dagis och Vi måste ju testa..
som sagt så blir det ju bättre i ekonomin i framtiden och man kanske kan vara hemma lite extra vid lov och sånt där!
Bild
Bild

Pullan

Inläggav Kali » tis jan 05, 2010 22:25

det går ju inte att svara på hur det kommer vara för er tjej. när jakob började hade han nyss fyllt 1 år. De flesta dagar gick han mellan 9 och 14 så ca 25 timmar i veckan, men det var för att jag hade ett flexibelt schema i skolan. Det funkade hur bra som helst och var aldrig några problem även om det var någon längre dag ibland. under hösten hade jag praktik och då fick jakob gå mellan 7-8 och 16-16.30. då hade han ju hunnit bli 18 månader och han var van vid dagis och det är ett fantastiskt dagis som både han och vi älskar men jag kände ändå att det blev lite för långa dagar. inte för att han inte trivdes för det gjorde han, han är alltid glad där, men han var så himla trött på kvällarna att det blev tråkigt för oss.... men jag startade en tråd om det och det verkade inte vara så många barn som blev så trötta av långa dagar som min jakob så det är nog väldigt individuellt.

hur som helst, det blev långt men jag tycker ni skall testa er fram och inte bestämma i förväg. hon kanske älskar det och det går hur bra som helst och då vill ni kanske hellre spara föräldradagarna till semester eller annat. lägg upp en önskeplan och ha en reservplan och sen testar ni hur det går. allt går ju att ompröva!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Dannie » ons jan 06, 2010 12:15

Hej, jag väntar själv barn nu i dagarna och funderar på samma sak... Har jobbat inom förskolan i 5 år och kan bara säga att alla barn är individuella. Vissa barn klarar av 7-18 galant medans andra är trötta efter en 9-15 dag. Det kan också bero på hur barngruppen är.
Mitt råd är att försöka ha henne kortare dagar till en början. Det är mycket nytt och nya intryck varje dag som kommer att trötta ut henne. Då kan det ju vara skönt med en mjukstart.
Sen är det ju så att jobbar man heltid och studerar heltid så har man ju inget val i slutändan.
Känn efter och se hur hon tar det. Anpassa er så gott det går därefter.

Lycka till!
BildBild
Dannie

Inläggav Lejonella » ons jan 06, 2010 14:19

Tänkte på dig som kommit in på högskolan: Först grattis, vad kul!!! Vad ska du läsa???
Sedan tänkte jag berätta om mina år på universitetet..jag har läst heltid, men inte varit i skolan mer än ca 2-3 dagar varje månad!!! Trota att min utbildning är förlagd till föreläsningar osv så behöver man inte vara där. De flesta lärarna lägger ut på datorn och du behöver i stort sett bara åka på det som är obligatoriskt. Du kan även göra tentorna på hemorten!!! Mtt universitet ligger 18 mil!!!!!!! från där jag bor, och det har funkat galant!!!! Du raggar bara upp några till från din hemort och bildar en grupp så kan ni sitta med grupparbeten på hemorten. Hittar du ingen kan man alltid göra det mesta över nätet. Jag har tex nu i 1.5 år läst heltid med Lucas hemma på heltid. Iofs så har min sambo skiftarbete så det har ju funkat av den anledningen...
Men ett stort lycka till!!!!!
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav Pullan » tor jan 07, 2010 10:37

Lejonella:
Tack!! Jag är så jäkla glad för jag kom in på reserven först så jag fick veta det nu bara några veckor innan att jag kom in!
Jag ska läsa till sjuksköterska i tre år.
Det är inte obligatoriskt att vara på föreläsningarna men jag tänkte ändå försöka vara på de flesta eftersom jag brukar lära mig mer av att någon pratar, men jag får testa mig fram lite där!
Vad läste du?
Det är ju skönt att det blev bra för er! :) Vi får som "Dannie" säger försöka anpassa henne lite i början och se hur hon tycker om det! Hon behöver förhoppningsvis inte vara där heldagar varje dag nu i början utan det blir när hon är lite äldre sen..
Bild
Bild

Pullan

Inläggav che » tor jan 07, 2010 11:46

Jag tycker inte att det är optimalt att ha sitt lilla barn på förskolan så tidigt men systemet är ju upplagt på att man måste arbeta o man har ju bara ett visst antal föräldradagar.
Kan ni så är det ju toppen om er lilla kan få lite kortare dagar. På förskolan är det mkt liv, många barn o mkt intryck så det blir ju en del att bearbeta. Ofta är det också ganska rutinstyrt vilket innebär att det sovs, äts, pysslas o körs utomhuslek på bestämda tider. Detta passar såklart inte alla barn o man hoppas ju att förskolan ska bli bättre på det enskilda barnets behov.

Vill också säga att även om jag oftast är ganska kritisk till många förskolor o hur verksamheten är upplagd så ligger det mer i det uppdrag som ligger till grund för förskolans verksamheter. Förskolan som sådan är ganska bra. de flesta barn trivs o har det bra men fsk kan såklart alltid bli bättre. Den stimulans som fsk erbjuder kan ju såklart föräldrarna ge själv, kan ju dock vara lite svårt att återskapa gruppen o de aktiviteter som sker i gruppen o på det sättet är ju förskolan ett jättebra komplement till hemmet.

Hade det gällt mig hade jag absolut undersökt möjligheten till dagbarnvårdare för ett så litet barn.

Vill också tillägga att överallt i övriga världen har man inte vår generösa föräldraförsäkring o man blir ju folk utomlands också liksom. Ditt barn är litet men inte för litet, barn är oerhört kompetenta!

Glömde ju svara på din fråga, :lol:
Det finns inget antal timmar som är optimalt. Det finns alltså inget som passar alla men om det är till för barnets skull skulle jag själv försöka hålla mig kring fem, sex timmar per dag. För ett mindre barn kanske tre, fyra. Nu har man ju oftast inte möjlighet att jobba/studera så lite o då får man ju kanske ha sitt barn på fsk betydligt fler timmar. O det är helt ok. Nästan alla barn fixar att vara länge på förskola. Om er lilla inte gör det så får ni omvärdera era val o se om ni kan pussla ihop det på ett annat sätt. Jag vill också poängtera att det inte är positivt enligt min upplevelse, att barnen är för lite på fsk. då kommer de inte in i gruppen o allt blir pannkaka. Hur väl er lilla kommer trivas kommer vara ett direkt facit på hur väl personalen lyckats jobba med gruppen o vilket arbetsklimat som råder i övrigt o kvalitén på det pedagogiska arbetet.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sinus » tor jan 07, 2010 12:42

Känns som en evighet sen vår tjej började men det är ju bara några månader :) Men vi hade planerat in 3 veckors inskolning samt att jag jobbade halvtid en månad så hon hade lite mindre tid i början och det var nog ganska bra för oss båda.

Jag är själv uppvuxen med en mamma som är dagmamma och jag tycker att det är lite lugnare hos en dagmamma än på dagis, de har mindre grupper men träffar ändå andra barn flera gånger i veckan. Det känns även som om de har mer tid för varje barn och att de får göra mer "normala" saker, allt måste inte vara så upplagt pedagogiskt än om de ändå ska lära sig samma saker. Jag tycker det är bra om barnen får vara med och baka, laga mat, kratta löv, bära ved och skotta snö.

Men visst, har man möjlighet är det nog inte dumt om det inte blir så många timmar per dag.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav *nea » tor jan 07, 2010 20:48

Vår dotter började förskolan redan i höstas och vi försökte höra runt en del kring vad som kunde vara ett bra schema till att börja med, då hon var så liten och vi var ganska flexibla med tiderna (jag pluggar och mannen har fri arbetstid).
För det första så älskar hon dagis, men blir trött av långa dagar. Hon äter bättre på dagis än hemma och sover bra. Vi är väldigt nöjda med personalen fast vi tycker gruppen är alldeles för stor.
Normalt så sover man ca 2 timmar på dagis, så är man bara på dagis 3 timmar hinner man bara äta och sova och det kan bli frustrerande för barnet som gärna vill leka lite också! Vi hade Alma hemma på onsdagarna (använde föräldradagar) och det funkade toppen för då blev veckorna inte så långa för henne utan det blev aldrig mer än 2 dagar i sträck. Sedan försökte vi lämna så sent vi kunde, ofta mellan 9 och 10, och hämtade sedan direkt efter sovningen eller efter mellis (som är 14.30, direkt efter sovningen). För oss har det funkat bra med att låta henne vila och leka hemma en dag i veckan och det kan jag verkligen rekommendera. Sedan har den dagen ofta blivit buffert (t ex feberfri dag) när hon varit sjuk och man fått vabba. Det blir en del sånt första tiden på dagis, det kan vara bra att räkna in.
Bild

Bild
*nea
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Återgå till Förskolan