Hur många ord?
12 inlägg • Sida 1 av 1
Hur många ord?
Jag undrar hur många ord era två åringar säger som mest i en mening? Är lite nyfiken eftersom min två åring pratar väldigt mycket. Jag förstår ju såklart att det är väldigt olika, men jag har ingen aning om hur det brukar vara?
- undra
- Stammis

Re: Hur många ord?
Min tvååring kan sammanlagt 10-12 ord. Så det kan vara väldigt olika:)
- Eva
- Alltid online

Min son blev två år för snart två veckor sedan. Han säger upp till 7 ord i en mening. Men de flesta är på fem. Ord med fyra stavelser.
Han pratar mycket och om allt. Ofta saker som har hänt flera veckor tidigare, ibland tom flera månader.
Det är väldigt olika hur mycket de pratar. Vissa barn pratar mycket andra är tidiga med grovmotoriken andra finmotorik.
Han pratar mycket och om allt. Ofta saker som har hänt flera veckor tidigare, ibland tom flera månader.
Det är väldigt olika hur mycket de pratar. Vissa barn pratar mycket andra är tidiga med grovmotoriken andra finmotorik.
- cher
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

antal ord..hmm jag har nog inte räknat nån gång. Måste fundera på hur många ord jag sjäv använder
Kaspian talar "på rikigt" alltså han berättar saker och förklarar och ja, ni fattar. Däremot är han fortfarande ganska dålig på vissa ljud och han "sluddrar" liksom lite så man måste lyssna rätt noga för att fatta om man inte är van. Artikulationen är liksom inte så bra än
Exempelvis kan han inte säga sitt eget namn, kallar sig för Paspas..men ordförrådet innehåller nog mer än 1000 ord skulle jag säga. Han pratar ju liksom inte en mening utan babblar på i sammanhang.
Exempelvis kan han inte säga sitt eget namn, kallar sig för Paspas..men ordförrådet innehåller nog mer än 1000 ord skulle jag säga. Han pratar ju liksom inte en mening utan babblar på i sammanhang.
- Maiyah
- Alltid online

Amanda pratar inte alls! Hon säger några enstaka ord som mamma, pappa, titta, där, hoppa osv. Eller jo hon pratar en massa med det är bara massa rappakalja! Däremot så förstår hon väldigt mycket o kan peka ut massa saker i tex böcker o hämtar saker o så! Men jag är inte direkt orolig för hon har alltid varit i senaste laget med allt. Hon gick tex först när hon var 1 1/2 år, men när det väl släppte så gick hon minst lika bra som sina kompisar som börjat 1/2 år tidigare.
-

ullis78 - Alltid online

Det är ju som med allting, det är olika helt enkelt, men jag läste nånstans att barn i denna ålder lär sig ca nya 10 ord om dagen, även om de inte använder alla på en gång. Så det går ju våldsamt snabbt när det väl satt igång..
- Maiyah
- Alltid online

Vincent (2 år & 2 mån) är en riktig pratkvarn. Det handlar inte om antal ord i meningen för honom längre, utan han pratar bara på. T om sköterskan på BVC när vi var där med Claudia häromdagen tyckte han var helt otrolig, att han pratar mycket bättre än han "borde" för sin ålder. Han har t om nästan "r", den sista bokstaven han håller på att lära sig. Han resonerar mycket också, kan skämta, och härmar precis allt. Fy på mig vad jag skryter. =)) (Man är ju så stolt över sitt barn oavsett vad det gäller)
Men det är verkligen jätteolika för olika barn. Jag har hört flera berättelser på sistone om barn som varit sena med språket och att det sedan lossnat på en gång, vare sig de varit tre år eller fem (en kompis systerson). Grejen är att de alla ligger på samma nivå förståndsmässigt, det är bara steget till att uttrycka sig som de tar olika tidigt. Risken med ett barn som pratar mycket är att man överskattar dess förmåga. Bara för att det kan svåra ord betyder det inte att det förstår dem. En stor fördel jag märker är att Vincent får utlopp för väldigt mycket genom att prata. Han hade varit en väldigt frustrerad liten pojke om vi inte hade förstått honom.
Men det är verkligen jätteolika för olika barn. Jag har hört flera berättelser på sistone om barn som varit sena med språket och att det sedan lossnat på en gång, vare sig de varit tre år eller fem (en kompis systerson). Grejen är att de alla ligger på samma nivå förståndsmässigt, det är bara steget till att uttrycka sig som de tar olika tidigt. Risken med ett barn som pratar mycket är att man överskattar dess förmåga. Bara för att det kan svåra ord betyder det inte att det förstår dem. En stor fördel jag märker är att Vincent får utlopp för väldigt mycket genom att prata. Han hade varit en väldigt frustrerad liten pojke om vi inte hade förstått honom.
-

moia - Alltid online

För Edwin var det också så att för ett par månader sen ungefär, lossnade det och det bara rann ord och meningar ur honom. Han härmar allt! Är som en papegoja.
Han kan prata långa meningar. T.ex. vi såg studenterna häromdan och idag sa han (typ) "alla barnen på lastbilen, traktorn stå uppepå, hej, hej"
Han kan prata långa meningar. T.ex. vi såg studenterna häromdan och idag sa han (typ) "alla barnen på lastbilen, traktorn stå uppepå, hej, hej"

-

Redhotwera - Alltid online

Jag har en härmapa, papegoja u name it här
Han är väldigt duktig och kan många ord. Ibland kommer det enstaka ord men han försöker sätta ihop dom och lyckas bra ibland. Känns som om han lär sig mer och mer för varje dag i rasande takt.
Han är väldigt duktig och kan många ord. Ibland kommer det enstaka ord men han försöker sätta ihop dom och lyckas bra ibland. Känns som om han lär sig mer och mer för varje dag i rasande takt.
-

MinisMamma - Alltid online

Min kan säga ganska långa meningar. Upp till tio ord. Fast det känns som det har utvecklats ganska fort på senaste tid. För två månader sen pratade han knappt
- D.Levis
- Nykomling

Hannes kan massa ord, men säger dem max två efter varandra. Oftast kör han på samma ord tills man vill slita loss sina öron istället.. 
- jessica81
- Alltid online

12 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling