Banner Forum Image

Hur långt har NI mellan barnen?

Diskutera syskon och trotsålder

Re: Hur långt har NI mellan barnen?

Inläggav yra » sön maj 02, 2010 12:11

Vi kommer att få nästan exakt två år emellan Båda kommer att vara födda i juli. Betvivlar inte för en sekund att jag kommer få "häcken full" minst första året 8) Men tycker att det finns många andra fördelar med att skaffa barn tätt. Vår främsta anledning är att syskonen ska ha så stort utbyte av varandra som möjligt.

Mellan mig och min lillebror är det 17 månader och vi har verkligen lekt ihop hela vår uppväxt, finns knappt ett barndoms minne som inte innefattar honom och vi har jättebra kontakt även idag. Sen har vi absolut bråkat massor men det tror jag alla syskon gör. Mellan min sambo och hans lillebror är det 4 år och dom har inte alls lekt så mycket ihop, ålderskillnaden har hela tiden varit för stor.

Sen är det även av själviska själ, jag tror inte att vi kommer ha fler barn än två och jag tycker att det är ganska skönt att ha det här med graviditeter avklarat sen :wink: Och det är trots allt en stor paus i arbetslivet och nu har jag ju bara hunnit jobba lite mellan men det skulle kännas så halvgjort att bara gå in o jobba ett år eller två.. Sen när jag varit mammaledig andra gången kan jag mer satsa på mitt jobb för jag vet att jag inte kommer få ett avbrott på 1 1/2 år igen. Men detta beror ju såklart på vilket jobb man har. Jag jobbar som personlig tränare och det är omöjligt att bygga upp en kundkrets och sen vara borta ett år och förvänta sig att dom ska vara kvar 8)

Sen som någon sa tidigare så har ju fk sina regler suck...
yra
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » sön maj 02, 2010 20:15

Roligt att läsa, och att höra om era egan syskonrelationer också! Jag har ett syskon, en lillasyster som det är 2 år och 3 månader till. Vi har lekt supermycket hela uppväxten och haft massor med utbyte med varandraså jag har hela tiden tänkt att det är perfekt :-) Men sen har jag ju andra kompisar som har ungefär samma ålderskillnad och som ändå inte lekt så mycket..så det är säkert andra saker som spelar roll.

För min del är jag väldigt nyfiken på hur de kommer vara med varandra när de är lite större, för jag har bara en syster, och min man har bara killsyskon och dessutom fem år till den som är närmast, så vi har inga jämförelser med en av varje :-) Roligt att höra att flera skrivit att de haft skoj med sin brorsa, är ni äldst eller yngst då?
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » sön maj 02, 2010 20:25

Jag har inte heller några jämförelser med en av varje,har själv tre syskon,en storesyster som är 2 år äldre,en lillebror som är 3 år yngre och en lillasyster som är 6,5år yngre,lekte mycket med både lillebror o storasyster när vi var små,lillasyster blev de inte att jag lekte med på det sättet,mer att jag hjälpte till att ta hand om henne för att jag tyckte det var kul,men vi umgås jättemycket och har gjort det i många år,mina syskon är verkligen mina bästa vänner,hoppas att mina barn oxå får lika bra kontakt :D Jag har umgåtts väldigt mycket med min bror och gör fortfarande,fast han e kille :lol:
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » sön maj 02, 2010 20:33

jag tror, i motsats till många här, inte alls på att "ju närmre i ålder desto mer utbyte"
jag tror att det framförallt är avhängigt 2 faktorer:
1, hur föräldrarna agerar gentemot sina barn
2, barnens personlighet

(då pratar jag ålderskillnad mellan 0-6 år kanske, är man äldre än så blir nog relationen ofta av en annan karaktär)

jag tror också att man ofta får färre konflikter med större ålderskillnad eftersom barnen då inte kommer att konkurrera om samma saker
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » sön maj 02, 2010 22:05

Jag har ingen erfarenhet av syskon i nära ålder då mina småsystrar är 6 och 9 år yngre än mig, men ju äldre vi blivit desto tajtare har relationen också blivit. Kan däremot säga att systrarna som har 2,5 år mellan inte haft så stor nytta av varandra, de har konkurrerat om allt och bråkat om det mesta.

Sambon och hans 3-årige yngre bror har också mest fightats genom åren tills nu när de är vuxna, och de delar inte mycket i sitt privata liv heller idag.

Så jag tror inte heller att åldern har särskilt stor betydelse i hur syskonrelationen blir.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » mån maj 03, 2010 07:19

Här har vi sex år mellan barnen och det funkar superbra. Storebror låter lillbror vara med och leka med hans kompisar och de har kul tillsammans. Inga bråk dem emellan även om lillen kan bli lite sur på brorsan när han vill ha mamma för sig själv. Hade nog egentligen tänkt fyra år emellan men är nöjd med hur bra det fungerar.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav SofieLouise » mån maj 03, 2010 08:19

Här blir det nästan 2år emellan 1år å 10.5mån om han kommer på bf. Jag
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
SofieLouise
Alltid online
Alltid online

Inläggav SofieLouise » mån maj 03, 2010 08:25

Här blir det nästan 2år emellan 1år å 10.5mån om han kommer på bf. Jag tror att de kommer få jättekul tillsammans å är glad att T ändå blivit lite mer "förståndig", han klär på sig till viss del själv och äter ju helt själv så att man inte har två som behöver matas samtidigt ;)
Mellan mig å min bror är det 2år emellan, vi hade jättekul tillsammans när vi var små, sen är det 3år mellan honom å min syster å de har oxå lekt bra medans jag blev mer "barnvakt" åt min syster. Nu har vi däremot en väldigt nära å bra relation min syster å jag, med brorsan så är det väldigt lite :(
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
SofieLouise
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » mån maj 03, 2010 08:38

Vi har 13 mån mellan barnen och än så länge fungerar det utmärkt. Vi har låtit Oskar vara med mycket och inte satt upp särskilt hårda regler kring vad han får göra "med" Alma utan varit med och passat så att han inte gör henne illa. Vi gjorde på det sättet för att han skulle förstå att han är en del av familjen och inte något som bara kommit för att ta mamma och pappa ifrån honom. Jag tror att dom kommer att få stor nytta av varandra under småbarnsåren men jag räknar även med att tonåren kan bli jobbiga, men det får tiden utvisa.

Jag har en äldre bror som är 2 år äldre än mig och vi har umgåtts mycket genom åren. Det var väl en period som han inte ville ha mig med men när vi kom in i äldre tonåren så fick jag gärna vara med igen. Min man är också storebror till en syster med ca 2 års skillnad och dom har inte alls haft samma utbyte av varandra. Jag håller med om den som skrev att det nog beror mest på hur föräldrarna är om syskon får bra relationer samt hur mycket man bygger upp banden som syskon/familj och gör saker tillsammans.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessikan » mån maj 03, 2010 09:26

Mellan Oliver (19 år) och Markus (snart 16) är det nästan tre år och mellan Markus och Louise är det 14 månader emellan och mellan Louise och Felix är det tretton år så jag har provat lite olika :)

Har aldrig upplevt en massa bråk mellan några av mina barn. visst kan det huggas ibland, men nej, har varit väldigt förskonad.
Användarvisningsbild
jessikan
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Chobb88 » mån maj 03, 2010 10:44

Intressant läsning!

Jag är inte gravid med tvåan än, och kommer inte bli det på läääänge heller. Jag pluggar fortfarande, och vi vill ha en bra och stabil ekonomi innan vi skaffar ett barn till.

Det där med ålders skillnaden tror jag också som Kali att det har med personligheten att göra, och hur föräldrarna gör.

Jag har 5 bröder. Men två av dem har jag ingen kontakt med alls. Detta av personliga skäl som jag inte tänker gå in på här.
Men av de som jag har kontakt med så är det tre år mellan mig och min lillebror, tre år mellan mig och min yngsta storebror. Och ca 20 år mellan mig och min äldsta bror.

Jag har alltid haft väldigt bra kontakt med min äldsta bror, men det är väl för att han tagit hand om mig så mycket. Han älskade tydligen att hjälpa till att sköta mig när jag var liten. Så vi fick väl ett väldigt starkt band då. Tyvärr har vi ju inte samma intressen och så, så vi har ju aldrig umgåtts som vänner.. Men vi har alltid väldigt trevligt tillsammans. Och vi har faktiskt ALDRIG grälat.

Jag och min lillebror lekte ALLTID tillsammans när vi var små.
Jag lekte även mycket med min storebror som är tre år äldre. Vi hade några gemensamma killkompisar som vi umgicks med tillsammans. Men med tiden så blev ju han äldre och fick nya äldre vänner. Sen har vi aldrig haft samma kontakt längre.
Men tillbax till min lillebror..
VI har då som sagt ALLTID lekt tillsammans. Vi hade kanon bra kontakt tills jag flyttade hit till Sverige. Och nu är vi på helt olika stadier i livet. Så nu har vi tyvärr nästan ingen kontakt alls. Men jag hoppas det kommer ändra. För han är den jag hade bäst kontakt med som liten och vi hade så roligt tillsammans. MEN vi grälade nästan varje dag och vi slogs, och då menar jag verkligen SLOGS hur mycket som helst. Hade vi varit närmare varann i ålder hade vi säkert grälat ännu mer. Men hade det varit längre mellan oss, så tror jag vi hade grälat och slagits mindre faktiskt.

Så det finns ju både för och nackdelar med att ha tätt mellan barnen.

Man behöver inte nödvändigtvis ha en bättre relation till sitt/sina syskon om man är nära i ålder. Man kan ha en fantastisk relation även om det skiljer 20 år mellan. Men det är ju helt olika relationer. Jag vet de som det skiljer ca 1 år mellan, och de har aldrig kommit överens.
Så det där är väldigt olika.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaHbg » mån maj 03, 2010 11:18

Vi fick 2år och 1½månad mellan våra. Känns intensivt ibland men tror det blir bättre när vi kommer in i det och barnen får nog kul tillsammans sen när de är lite större.
Bild
Bild
HelenaHbg
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » mån maj 03, 2010 18:07

Det är 20 månader mellan Edwin och Penny. Jobbigt men det har fördelar också.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » ons maj 05, 2010 13:57

Jag har ju drygt två år mellan mig och min syster, och vi har aldrig bråkat med varandra, visst, munhuggits ibland men aldrig slagits eller varit osams någon längre stund. Tydligen var jag väldigt snäll mot henne redan när hon var nyfödd och så har det väl fortsatt. Så jag har absolut inga erfarenheter av att syskon av samma kön och liten ålderskillnad konkurrerar och är osams, snarare tvärtom.

Men det är väl som ni säger, att det mycket bror på barnen och föräldrarna. Jag hoppas ju att mina barn, som är hemma tillsammans med mig, kommer fortsätta ha en nära relation som de ju mer eller mindre tvingas ha nu :-) De träffas ju hela tiden och leker med varandra hela tiden. Men det får väl tiden utvisa!
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Syskon & trotsålder