Banner Forum Image

Hur länge ska man pumpa ur efter att man druckit?

Hur länge ska man pumpa ur efter att man druckit?

Inläggav yra » tor dec 30, 2010 09:08

Hej!

Igår var första gången som jag var ute med mina vänner och åt middag, lilltjejen var hemma med pappsen och det gick hur bra som helst :D Jag drack en 33 cl cider till maten och 2 eller 3 glas vin. Kände mig lite snurrig men inte full. När jag kom hem drack jag några glas vatten och sen kändes allt som vanligt igen. När Wilja vaknade på natten gav jag henne flaska.

Nu till min fråga, när kan jag amma henne första gången? Hur länge efteråt behöver man pumpa ur mjölken? Har kollat runt lite på nätet men hittar inga vettiga svar. I de flesta forum verkar snarare moralpaniken breda ut sig och man är världens sämsta människa om man tar ett glas vin när man är förälder vare sig man ammar eller inte 8)

Tack på förhand!
yra
Alltid online
Alltid online

Re: Hur länge ska man pumpa ur efter att man druckit?

Inläggav Sofia85 » tor dec 30, 2010 10:37

Du behöver inte pumpa ur alls! Bröstmjölken har samma alkoholhalt som ditt blod och alkoholen försvinner på samma sätt ur mjölken som ur blodet. Brösten är alltså inga behållare som håller kvar alkoholen tills de töms, utan när alkoholen går ur kroppen så går den även ur mjölken. Pumpa är alltså helt onödigt.

Och eftersom mjölken har samma alkoholhalt som blodet (och inte samma alkoholhalt som det du har druckit!) kan du amma direkt efter du har druckit om du så skulle vilja. Skulle du vara ganska rejält packad och ha 2 promille i blodet, så är alkoholhalten på mjölken också 2 promille, dvs 0,2 procent! Gränsen för att räknas som alkoholfritt går vid 0,5 procent! Så för att komma över den gränsen måste du alltså ha 5 promille i blodet och då lovar jag att du är död! Det finns mer alkohol i fil och annat som du ger barnet köpt på ICA än vad det gör i din mjölk efter att du har druckit lite!

Att rekommendationerna på 1-2 glas vin finns beror inte på mjölkens kvalitet utan på att man självklart inte ska dricka sig berusad när man har hand om en bebis.
Nu kanske jag låter som världens ivrare av att dricka samtidigt som man ammar och det är jag självklart inte! Tycker bara att det är tråkigt att det finns så mycket felaktiga fakta och myter där ute!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tor dec 30, 2010 10:43

Tänkte precis skriva det Sofia85 skrivit. En av mina bästa vänner är läkare och hon berättade ovanstående för mig. Försiktigheten med alkohol och bebisar (och barn överhuvudtaget) är inte att de får i sig alkohol, utan att man är sämre lämpad att ta hand om ett barn när man druckit alkohol.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tor dec 30, 2010 15:20

bra svar sofia! - där fick jag lära mig något nytt oxå! :)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » fre dec 31, 2010 00:22

Jag lärde mig av en från amningshjälpen att: "Är mamma full är mjölken full". Brösten är inga behållare av alkohol, som Sofia skrivit.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre dec 31, 2010 10:02

Det där visste inte jag heller! Jag ska på bröllop 15 jan så nu ökade chansen att jag faktiskt tar ett glas till middagen..:-)

För mig är det mer en spärr i skallen att inte dricka alls när man är gravid och ammar...jag har liksom inget behov heller. Det är så smidigt att ha kvar körkortet också när man bor 2 mil från stan..:-)
sprallos

Inläggav shoegal » lör jan 01, 2011 02:28

Redhotwera skrev:Jag lärde mig av en från amningshjälpen att: "Är mamma full är mjölken full". Brösten är inga behållare av alkohol, som Sofia skrivit.

Men det stämmer inte riktigt. Jag är absolut ingen förespråkare av alkohol, jobbar ju med alkoholberoende, men det är ändå inte sanningen.

Alkoholhalten mäts i promille, alltså tusendelar. Mjölken får samma alkoholhalt som blodet. Dricker man ett litet glas vin (ca 15 cl) och väger 65 kg har du en promillehalt på 0,15 efter en timme. Dvs otroligt lite.

Detta står på Livsmedelsverkets hemsidan:
"Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten."

Sen finns det personer som forskar på det här med alkohol och inte är ense med Livsmedelsverkets råd, blad här http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=5170

Jag tror man får känna efter vas som känns rätt för en. Jag hoppas, och tror, att folk som ammar och funderar på att dricka dricker typ 1-2 glas vin till maten och inte mer. Men att skrämma folk till att det är superfarligt för barnet om mamma dricker vid enstaka tillfällen känns inte heller rätt. Tycker att diskussionen om hurvida det är lämplig att dricka i närheten av småbarn är mer relevant.

(RedHotWera: inlägget är inte en kritik mot ditt inlägg, hoppas du inte tar det som det)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav yra » lör jan 01, 2011 20:56

Tack allihopa för svar! Jag gjorde så att jag gav henne flaska under förmiddagen även om det kanske inte hade behövts. För mig är det som känns viktigast att om jag druckit att det inte är jag som har ansvaret för barnen, ena föräldern ska alltid vara nykter. Nu var jag ju iofs inte full men ändå. Barn och alkohol hör liksom inte ihop.

Dock en liten fråga.. Om vi nu säger att barnet får i sig väldigt lite alkohol via mjölken, är det ändå inte så att för att barnet ska bli påverkat måste det ju behövas en väldigt mycket mindre mängd alkohol än för en vuxen? Med tanke på kroppsvikt, en väldig skillnad på att väga 7 kg eller 70kg om man tar sig en öl 8) (hoppas ni förstod att det var skoj, menar så klart inte att en bebis ska dricka öl)
:?:
yra
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » sön jan 02, 2011 21:28

Haha, ja det klart att ett barn skulle behöva en mycket mindre mängd. Men jag tror nog att mamman skulle behöva dricka sig asplakat för att alkoholhalten i mjölken ska ge någon påvisbar effekt. En kompis till mig åt som barn upp russinen i de vuxnas glögg och blev lite på pickalurven som treåring, snacka om att föräldrarna hade dåligt samvete för att de inte tänkt på det!

Jag drack ett halvt glas skumpa när min lillebror fick barn, Elis var då åtta veckor och jag heltidsammade, och trots att jag visste det jag skrivit ovan kändes det ändå "fel" på nått sätt; som om jag inte borde dricka. Tror att man får känna efter om man vill ta ett glas vid nått tillfälle, men kan man pumpa ut och bebisen tar flaskan är det ju ett superbra alternativ (och då får ju bebisen garanterat inte i sig nått).
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lejonella » tis jan 04, 2011 17:00

Varför inte bara strunta i alkohol då man ammar??? Så slipper man ju fundera åxå.....?
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tis jan 04, 2011 22:55

Lejonella skrev:Varför inte bara strunta i alkohol då man ammar??? Så slipper man ju fundera åxå.....?

för att dte e gott kanske ;) ?! hänga me kompisar å ta ett glas e alltid trevligt :) ..det behöver mammor till små oxå tror jag .. :)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tis jan 04, 2011 23:49

Lejonella skrev:Varför inte bara strunta i alkohol då man ammar??? Så slipper man ju fundera åxå.....?

Ja, jag ammade i två år, så visst sjutton blev jag sugen på ett glas vin efter ett tag. Dessutom var jag ju gravid innan det och blev gravid igen en vecka efter att jag slutade amma. Ponera att jag ammar nästa barn lika länge, då skulle jag inte dricka på 5,5 år om man räknar graviditet+amningsperiod. Självklart så skulle jag inte dricka på dessa 5,5 år om det fanns nån risk för ett barn som ammas, men eftersom jag kan räkna så förstår jag att nåt glas vin vid nåt enstaka tillfälle inte kommer att göra någon skada och då ser jag ingen anledning att avstå "bara för att".

Jag dricker absolut inte ofta oavsett om jag ammar eller ej, kanske vid 4 tillfällen per år, så det är inte så att jag "måste" dricka. Men blir jag sugen på ett glas trots att jag ammar, så har jag inte dåligt samvete för det, eftersom jag vet att det är ofarligt.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » ons jan 05, 2011 22:53

Shoegal: Vi har hängt ihop på forumena för länge tillsammans för att jag ska ta illa upp av det :wink:
Rent räknemässigt stämmer det väl inte men det är ju en bra tanke att är mamma full, ja då bör hon inte ha det ansvaret för en bebbe att hon ska amma det.

När jag ammade Ed drack jag inget. MEn efter 2 täta grav och en amning och en ytterligare amning påbörjad, började jag känna mig sugen på ett glas vin :wink:
När Penny var tre månader tog jag mitt första (halva) glas rött vin och möös :D

b.t.w. Du är så gullig som fortfarande stavar mitt nick med versaler. Jag stavade det så på minbebis men slutade när jag övergick till vmb. Det var för nästan 3 år sen :wink: :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav yra » tor jan 06, 2011 23:44

för att dte e gott kanske ;) ?! hänga me kompisar å ta ett glas e alltid trevligt :) ..det behöver mammor till små oxå tror jag .. :)[/quote]

Säger som ovan.. Sen är det ju faktiskt så att tar barnen flaska och om man nu inte har valt en komplett idot som far till sina barn 8) så funkar det ju alldeles utmärkt att mamman har lite socialt liv med sina vänner och tar ett par glas vin. Pappan får lite egentid med bebisen och mamman får lite vuxentid :D Det tror iaf jag bara gör en gott som mamma och en glad mamma är bra för barnet.

Handlar som sagt inte om att kröka ner sig totalt när man ammar utan om att kanske kunna käka en middag med ett par glas vin. O om nu pappa tar hand om barnen under tiden är det väl inga problem som helst??
yra
Alltid online
Alltid online

Återgå till Alkohol & missbruk