Banner Forum Image

Hur länge använde ni skötbord?

Snack om allt möjligt!

Hur länge använde ni skötbord?

Inläggav CattisR » tor okt 07, 2010 14:36

Jo som sagt, hur länge använde ni skötbordet?

Vi har ett vägghängt skötbord som varit guld värt men nu ska vi möblera om och jag började fundera på om det är värt att flytta på skötbordet eller brukar man sluta använda det? Kanske ska vi bara ta ner det i väntan på eventuellt syskon? Haha, jag hör hur dumt det låter för ni kan ju inte bestämma hur jag ska ha det hemma :) men jag tänkte att ni har säkert bra idéer och svar.

Sonen är snart 9 månader och har ju lite svårt att ligga still på skötbordet, men samtidigt tycker jag det är skönt att ha skötplatsen så man har nånstans att ha blöjor och allt sånt. Vi har inte plats i badrummet tyvärr.

Så, hur har ni det? Skötbord eller inte? Och hur gamla barn har ni?
Bild
Bild
CattisR
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Hur länge använde ni skötbord?

Inläggav Lollo_80 » tor okt 07, 2010 14:50

Vårat skötbord åkte ut när sonen var typ 1,5 år pga stambyte och renovering badkaret skulle ut...... men när lilleman var typ ett år då började vi byta på honom i sängen för det var obehagligt att ha honom rullandes på skötbordet... vi hade blöjförvaringen i hallen (bodde i en tvåa) så man fick in rutin på att hugga en blöja, tvättservetterna och eventuell hundbajs påse på vägen in när man skulle byta... :D
Bild
Bild

Bild
Lollo_80
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » tor okt 07, 2010 16:26

Vi använde skötbord till Isabelle (2,2 år) tills hon slutade med blöja för typ tre månader sen. Jag tycker att det är jätteskönt att ha någonstans att byta bajsblöjor på och som du säger, ha grejerna samlade.

Tidigare, när vi bodde i lägenhet, hade vi en skötbädd på tvättmaskinen. Nu efter vi flyttat har vi ett ihopfällbart skötbord som går att ställa undan istället.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tor okt 07, 2010 16:47

Vi använde skötbordet tills Joel var ca 2,5 år (men de flesta blöjorna bytte vi nog ändå i soffan sista månaderna). Sen dess är han blöjfri dagtid samt att vi har flyttat så vi passade på att sälja skötbordet då. Där vi bor nu finns det plats för att lägga en bädd bara på en diskbänk i badrummet så vi behöver inte köpa något nytt inför nästa bebis.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tor okt 07, 2010 19:42

Vi använde skötbord(skötbädd på tvättmaskinen) till bägge barn till framtill en månad sen. Då flyttade vi och har nu inget bra ställe att ha skötbädd/skötbord på, så nu byter vi alla blöjor på en handduk på golvet eller i sängen. Det fungerar klockrent för oss nu, då vi bor i hus och har soptunnan rätt utanför dörren så alla blöjor åker ut direkt efter blöjbyte.

Detta med att dom rullar på skötbordet är en fas och den går oftast över, men annars så rullar dom, springer dom iväg lika mycket var man än byter på dom.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » tor okt 07, 2010 20:57

Men du kan inte ha blöjplatsen på toagolvet? Då kan du ju ha blöjor och sånt i badrumsskåpt och en sopkorg nära tillhands?
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav CattisR » tor okt 07, 2010 21:33

Tack för alla svar!
Jag har funderat under dagen när jag planerat möbleringen och känner att jag vill ha skötbordet kvar. Vi kommer flytta om så att sonen får det största sovrummet i huset nu så plats finns absolut i hans rum. Sen kan man ju faktiskt fälla upp det mot väggen om det skulle bli så att det inte används, det hade jag inte en tanke på förrän jag kollade på det idag, haha, man blir rätt hemmablind :)
Bild
Bild
CattisR

Inläggav Redhotwera » tor okt 07, 2010 21:55

Edwin är 2½ och har fortfarande blöja. Så vi använder det till båda barnen. Kissblöjorna byter vi stående oftast men det är lättare att fixa med bajset när han ligger uppepå skötbordet.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaHbg » tor okt 07, 2010 22:10

Hej! Till vår son som nu e 2,5år använde vi inte skötbord speciellt längre, typ till han var 8 mån. Han var och e så himla aktiv så det kändes osäkert. La en skötbädd på golvet i badrummet ist. Hur funkat super.
Till vår dotter som e snart 6 mån använder vi skötbordet för det mesta.
Har skötbordet uppe och bädden nere så hon får ju använda båda :)

Ja, slutsatsen är väl att vi klarar oss bra utan skötbord egentligen.
Bild
Bild
HelenaHbg
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » fre okt 08, 2010 07:02

Vi använde skötbord åt sonen i ca. 5 månader och åt dottern i ca. 1 månad =) Vi byter alla blöjor någonstans på golvet.
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav hottitotta » tor okt 14, 2010 12:50

Dottern är 2½ och vi använder fortfarande skötbordet. Vi har det ändå där, å nästa bebis ska ju använda de från februari så finns ingen anledning för vår del att plocka ner det under tiden. Tycker det är smidigt att ha det i rätt höjd med.
BildBild

Bild
hottitotta

Inläggav Petra86 » tor okt 14, 2010 13:26

Vi använder oss också fortfarande av skötbordet, har ett som sitter över badkaret på övervåningen. Där byter vi morgon/kväll och bajs blöjor, de andra kissblöjorna byts oftast stående på nedervåningen. I januari kommer nästa bebis så skötbordet blir nog fast där det är.. =) Emilia är 2 år.
BildBild
BildBildBildBildBildBild
BildBild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Petra86
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tor okt 14, 2010 20:59

Skötbord, vad är det för nått :-) vi hade nog ett tills Kaspian var runt 6 mån. Och cera hade vi väl till ungefär samma. Sen har det känts mer eller mindre livsfarligt, för de har ju inte vleat ligga stilla. Men båda har bajsat på pottan nästan sen de kunnat sitta så det har inte blivit så mycket bajsblöjor...mest bara dra ner up and go och dra på en ny..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tor okt 14, 2010 21:34

Maiyah vad härligt det låter att slippa bajsblöjor så tidigt. Här har vi två stycken som fortfarande har blöja, Oskar kan sitta på pottan i några min men det kommer aldrig någonting =( Alma har jag prövat med en gång men hon har myror i brallan.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Återgå till Föräldrasnack