Banner Forum Image

Hur hjälpa?

Hur hjälpa?

Inläggav Öga » tor nov 06, 2008 23:40

Pratade med min mamma idag, fick då höra att min syrra som är 21 år å bor i Skövde (som ligger ca 70 mil bort från där vi bor) med sin pojkvän igårkväll blivit utslängd och utelåst ur lägenheten av denne pojkvän efter att han blivit jättearg för att hon köpt några matvaror som inte va "de billigaste som fanns" och hon va då "helt jävla dum i huvet" å annat.
Syrran hade suttit i tvättstugan i källaren (där hon tänkt sova...) och gråtit när hon pratade med mamma på mobilen och tydligen kallar denne pojkvän henne för diverse mindre trevliga saker, och han har bl.a sagt att hon "förstör hans liv" och i samma veva som han lyfte ut henne ur lägenheten hade han sagt att han aldrig ville se henne igen. Syrran sa även att hon hela tiden måste tänka på att inte göra saker som gör honom arg (vem ska behöva tänka på sånt när man är med ngn man älskar???), att hon ju "iallafalla är dum i huvet etc precis som han säger"!!!!
Men trots att mamma har erfarenhet av liknande pojkvänner så vill syrran inte lyssna på alla argument som finns för att lämna honom för..hon älskar ju honom....*suuuck* å inte vill hon "leva ensam resten av livet" etc etc (sa jag att hon är 21 år gammal??...) Å när mamma frågade om syrran fortfarande regelbundet gick och pratade med kuratorn så sa syrran att hon slutat med det eftersom pojkvännen tyckte att varken hon eller han behövde "sånt"! Jisses! Å syrran med sin jättedåliga självkänsla BEHÖVER verkligen det- vad hon INTE behöver är att bo med en jävla idiotmobbare till pojkvän(?)!!!
Dessutom har de en hund ihop där pojkvännen står som ägare men som syrran betalat å han hotar att ta hunden ifrån henne om hon flyttar.

Ngn som har mer erfarenhet än jag av "sånt här"? Som vet vad jag kan göra för att hjälpa?? För jag vill ju ha kvar min syrra så klart! Å med en SÅN pojkvän vet man ju aldrig vad som kan hända, hon kan ju bli misshandlad (eller värre) om han inte kan kan bete sig som en vuxen människa! *ryser*
Min första reaktion var att jag minsann skulle ringa hennes pojkvän å fråga va fan han håller på med..men..då vet man ju inte va han gör efter att jag snackat med honom för då VET han ju att syrran pratat om vad som händer.
Helst hade jag velat åka ner å "trycka till" honom lite (jag kör inget fysiskt våld- jag hade mer tänkt mig att få honom att gråta med hjälp av mitt intellekt =P ), allrahelst åkt ner och tagit min syrra under armen och hjälpt henne flytta.
Åh! Är orolig nu!
Bild
MF 2009-09-19 v.14
MF 2011-01-07 v. 7
X 2011-06-14
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online
Alltid online

Re: Hur hjälpa?

Inläggav Liina » fre nov 07, 2008 00:00

usch vad svårt. Jag lider verkligen med dig, och det är jättesynd, men tyvärr vanligt, att hon inte vill lyssna till de kloka ord du och din mamma har att erbjuda. Kanske ska du åka dit? Det är det enda jag kan tänka mig, att åka dit och verkligen visa att du står bakom henne. Har du möjlighet till det? Kanske ni som familj har möjlighet till det? Och vara ett gott exempel?
jag vet inte, det är så himla svårt och tillslut måste hon ju själv lämna honom, och man kan ju inte pausa sitt eget liv helt för att hjälpa andra alltid, man kan ju VILJA göra det men i verkligheten kan det vara svårt.
Stötta din syster i alla fall, se till att hon vet att det finns någonstans att komma om det blir läskigt, stöt inte bort henne. Du bryr dig mycket om din syster och det är helt enkelt det du ska fortsätta med. Men skitsvårt!
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav loooolita » fre nov 07, 2008 00:01

fy vilken jobbig sits å vilket jävla svin han är!!!!!! hade dt vart min syster hade ja åkt dit å tatt me henne därifrån med en gång!!!! sen hade ja spöat skiten ur snubben åxå nå ja nästan iallafall! ingen ska behöva behandlas så visst har man vart i en sits då man blivit dumpad å så,,,sen har man mått skit ett bra tag och tror att man blir ensam resten av livet men sånt går alltid över,,,å hon e ju så ung så dt finns ju massa snälla fina killar där ute!!!!lycka till hoppas hon kommer bort från den där snubben för så ska man fan inte behandlas =(
BildBild
BildBild
loooolita
Alltid online
Alltid online

Inläggav angee » fre nov 07, 2008 00:41

Hon måste ju tyvärr inse själv att han är en idiot. På riktigt. Håller med de andra, det bästa vore ju om någon kunde åka ner och bo ett tag hos henne. Med stöd från hemmaplan kanske hon vågar... För det är ju lite så att man måste våga... våga vara ensam, våga riskera att bli av med hunden för sin egen hälsa, våga sluta älska någon, våga tro på att man duger...
BildBild
angee
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » fre nov 07, 2008 09:21

Men gu vilken iditot !! Hon måste ju därifrån. O om hon absolut inte vill de så tycker jag att ni ska prata med honom så han vet att ni vet va han håller på med o att ni polisanmäler honom om han så mycket som petar på henne !!
Även om din syster inte inser att de e för hennes eget bästa så kan man ju alltid hoppas att han lämnar henne då.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav veronica82 » fre nov 07, 2008 11:04

en vän till mig hade samma problem hon avr tilsamans med en kille som var helt slut i huvudet hon kunde inte lämna honom pågrund av att då skulle hon bli ensam och det fixa inte hon..hon ringde mig en dag och fråga om hon fick flytta hem till oss och självklart sa man ja..samma dag åkte vi och hämta alla hennes saker..hon mådde jätte dåligt i 2 dagar sen tar hon upp kontakten med honom igen och allt blir bra säger hon att dom aldrig har varit så lyckliga..idot som man känner sig står där helt tyst..vi säger till henne att vi inte vill att han ska komma hem tll oss vi vill inte träffa honom..efter några månader träffar hon en gammal kompis som hon börja umgås med hon hjälper henne att dumpa killen...(måste kanske säga att han misshandla henne och att han hota oss alla.) hon skaffa sig en lägenhet här och han har ett sommarställe här..men nu är hon jätte glad att hon inte är ihop med honom hon mår bra nu..och lever sitt eget liv det tog henne 1 år att lämna honom..

jag hoppas det går bra för din syster att hon inser själv att hon inte kan leva så..ha tålamod förhoppningsvis inser hon själv vad som håller på att hända...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
veronica82
Alltid online
Alltid online

Inläggav Chobb88 » fre nov 07, 2008 11:27

Åh gud vad förbannad jag blir då jag hör om såna idioter!!!! Detdär är en stor varnings klocka!

Min mamma blev tillsammans med en kille då hon var 17 och då fick hon min bror och efter några år gifte dom sig och då blev hon gravid igen, men då förändrades han helt. Det började med att han kallade henne en massa fula grejer och sa att hon inte dög, att hon var värdelös. Sen efter ett tag började han misshandlade henne, knuffade henne på badkarskanten då hon var gravid med min andra storebror, klippte och förstörde hennes hår framför hans vänner som stod o tittade på o skrattade. Hon och mina två bröder fick knappt nån mat, ett tag var han så hemsk att han tvingade barnen och henne att titta på då han åt och dom fick inget.
Hon berättade att hon låg under köksbordet flera kvällar o grät av rädsla, och han hotade att döda henne om hon lämnade honom. Hon var tillsammans med honom bra många år innan hon kom därifrån och mina bröder fick växa upp med den jäveln till pappa. Mamma fick ingen hjälp av sina föräldrar alltså min mormor och morfar för dom trodde inte på henne till först, men tillslut hade hans, killens föräldrar förstått vad han gjorde och dom hjälpte min mamma och mina bröder fly från honom och dom såg till så han lämnade dem ifred, annars skulle dom själva änmäla honom till polisen, och sen dess har hon aldrig träffat honom igen. Min äldsta storebror minns ju allt och han hatade sin pappa så otroligt mycket för vad han gjorde och han hade bestämt sig för att aldrig bli som sin pappa.

Så åk till din syster, gärna med din mamma eller nån annan och ta henne därifrån innan det blir värre! såna människor förändras inte utan det kan gå riktit illa om hon stannar där! Och få honom att förstå att ni ringer polisen om han kommer i närheten av henne! hon måste verkligen därifrån! Ni måste få henne att förstå att hon inte kan stanna hos honom, såna människor kan bli riktigt farliga!
Vill inte ens tänka på hur det kunde ha gått för min mamma och mina bröder om inte hans föräldrar gjort nått!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Återgå till Relations problem